دانلود مدیریت شبکه های مخابراتی و کامپیوتری نرم افزار Nagios


دانلود مدیریت شبکه های مخابراتی و کامپیوتری نرم افزار Nagios

1-1-مقدمه

 

Nagiosیکی از نرم افزارهای متن باز در حوزه نرم افزارهای مانیتورینگ سرویس­های شبکه می­باشد یعنی به طور مداوم status­های ماشین­ها و سرویس­های مختلف روی آن­ها را چک می­کند. Nagios تحت GNU/Linux طراحی شده است ولی بر روی یونیکس­های گوناگون دیگر نیز به خوبی اجرا می­شود. هدف اصلی مانیتورینگ سیستم، شناسایی و گزارش­دهی در مورد سیستم­هایی است که به­طور صحیح کار نمی­کنند که هر چه سریع­تر باید شناسایی و گزارش­دهی شوند تا اینکه شما از مشکل آن قبل از اینکه کاربران کاری انجام دهند مطلع شوید. Nagios خودش به تنهایی هیچ چکی را روی سرویس یا Host­ای انجام نمی­دهد بلکه از Plugin­ها برای انجام چک­ها استفاده می­کند که این کار از آن راه حلی انعطاف­پذیر و ماژولاری برای انجام چک­های ماشین و سرویس می­سازد. Object­هایی که توسط Nagios مانیتور شده­اند به دو دسته تقسیم می‎شوند:

 

  • Host­ها
  • سرویس­ها

Host­ها ماشین­های فیزیکی هستند(سرورها، روترها، پرینترها، workstation­ها و …) در حالیکه سرویس‎ها، عملیات خاصی هستند برای مثال؛ یک وب سرور می­تواند به عنوان سرویسی که می­تواند مانیتور شود تعریف شود. علاوه بر این، هردو ماشین­ها و سرویس­ها می­توانند به گروه­های Host و گروه­های سرویس گروه­بندی شوند .

شکل 1-1

Nagios دو قابلیت مهم دارد اول این­که به جای value­های مانیتورینگ فقط از چهار تا status برای تعریف status­ها استفاده می­کند: okوwarningوcriticalو unknown .

اگر شما در حال مانیتورکردن یک valueعددی باشید مثل مقدار disk space و CPU usage می­توانید حد آستانه­ای برای value­هایی که صحیح در نظر گرفته می­شوند تعریف کنید. برای مثال، مدیر سیستم به چیزهایی مانند کاهش آهسته در storage space توجه نمی­کند. اشخاص اغلب به این توجه نمی­کنند تا اینکه یک critical ، فضای دیسک را مصرف کند. مزیت دیگر این است که یک گزارش، تعداد سرویس­هایی که up هستند و در هر دو حالتwarning و critical اجرا می­شوند را توضیح می­دهد. چنین گزارشی توضیح کوتاه خوبی از statusها­ی زیرساختتان ارائه می­دهد. Nagios همچنین گزارش­های مشابهی برای گروه­های host و گروه­های سرویس ارائه می­دهد وقتی هر critical service یا database server ، down است این را اطلاع می­دهد. چنین گزارشی همچنین می­تواند کمک کند به اولویت­بندی چیزهایی که مورد نیاز است که در ابتدا به آن­ها پرداخته شود و این­که کدام مشکلات باید بعداً handle شوند. Nagios تمام این چک­هایش را توسط pluginها انجام می­دهد. pluginها componentهای خارجی هستند که Nagios به آن­ها در مورد آنچه که باید چک شود و اینکه محدویت­های criticalو warningچه هستند، اطلاعات می­دهد. Plugin‎ها مسئول انجام چک­ها و تحلیل و آنالیز نتایج هستند. خروجی از چنین چکی، یک status،ok warning , critical و unknown و text اضافی می­باشد که اطلاعات آن سرویس را با جزئیات ایجاد می‎کند. هدف این text اساساً این است که مدیر سیستم بتواند statusهای سرویس را با جزئیات بخواند. Nagios فقط core system را برای مانیتورینگپیشنهاد نمی­کند بلکه همچنین مجموعه­ای استاندارد از plugin ها را در یک بسته جداگانه با جزئیات بیشتر پیشنهاد می­دهد. این pluginها اجازه می­دهند که تقریباً تمام سرویس­هایی که شرکتتان ممکن است داشته باشد چک شوند. اگر شما بخواهید چک خاصی را انجام دهید برای مثال؛ به یک وب سرور متصل شوید بسیار آسان است که pluginهای خودتان را بنویسید و این­که آن‎ها می­توانند به هر زبانی نوشته شوند .

1-2-مزیت­های مانیتورینگ منابع:

مهم­ترین نقطه قوت Nagios ، انعطاف­پذیری بودن آن می­باشد می­تواند به روشی که شما می­خواهید برای مانیتور کردن زیرساخت IT پیکر­بندی شود. همچنین مکانیزمی دارد برای این­که به صورت اتوماتیک نسبت به مشکلات واکنش نشان دهد و یک notification system قوی دارد. تمامی این­ها براساس سیستم واضح تعریف object و با استفاده از انواع کم objectها می­باشد .

 

ویژگی­های اصلی:

  • Command: تعاریفی هستند از این­که چطور Nagios باید انواع خاص چک­ها را انجام دهد. commandها لایه انتزاعی در بالای pluginهای واقعی می­باشند که به شما اجازه می­دهند تا انواع مشابه operationها را گروه بندی کنید.
  • Time periods: تاریخ و زمان مربوط به operationای می­باشد که باید یا نباید انجام شود برای مثال دوشنبه تا جمعه بین ساعت 9 تا 17
  • Contacts and contact groups: اشخاصی هستند که باید مورد اخطار قرار بگیرند همراه با اطلاعاتی در مورد این­که چطور و چه موقع باید مورد تماس قرار بگیرند. تماس­ها می­توانند گروه­بندی شوند و یک تماس می­تواند عضو بیش از یک گروه باشد.
  • Host: ماشین­های فیزیکی هستند همراه با اطلاعاتی در مورد این­که چه کسی باید مورد تماس قرار بگیرد، چک­ها چطور و چه موقع باید انجام شوند. Host ها قابل گروه­بندی هستند به Host Group هر Host می­تواند عضو بیش از یک گروه باشد.
  • Services: عملیات یا منابع مختلفی هستند برای مانیتور کردن یک Host خاص همراه با اطلاعاتی در مورد این­که چه کسی باید مورد ارتباط قرار بگیرد­، چک­ها چطور و چه موقع باید انجام شوند. Serviceها می­توانند به Service Group تقسیم­بندی شوند. هر Serviceای می­تواند عضو بیش از یک Service Group باشد.
  • Host and service escalations: دوره زمانی را تعریف می­کنند که بعد از آن اشخاص باید در مورد اتفاقات خاص مورد اخطار قرار بگیرند برای مثال؛ سروری که بیش از 4 ساعت down شده است باید به مدیریت IT اخطار دهد تا آن­ها موضوع را پیگیری نمایند این اشخاص علاوه بر notification‎های نرمالی که در objectهای host و service پیکربندی شده­اند ، تعریف می­شوند.

مزیت مهمی که شما با استفاده از Nagios بدست می­آورید این است که Nagios سیستمی است که از نظر dependency کامل است. برای هر مدیری واضح است که اگر روترdown شود تمام ماشین­هایی که از طریق آن در دسترس هستند، fail خواهند شد. بعضی سیستم­ها این مسئله را در نظر نمی­گیرند. در چنین مواردی شما لیستی از چندین ماشین و سرویس در حال fail را بدست می­آورید Nagios به شما اجازه می­دهد تا dependencyها را بین hostها تعریف کنید تا توپولوژی واقعی شبکه­تان را منعکس کند. برای مثال اگر سوئیچی که شما را به روتر متصل می­کند­، down باشد، Nagios هیچ چکی را روی روتر یا روی ماشین­هایی که از آن روتر مستقل هستند انجام نخواهد داد. در مثال زیر این مسئله روشن است.

 

فهرست مطالب

فصل 1: مقدمه                                                                                                           6

1-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………. 7

1-2- مزیت­های مانیتورینگ منابع…………………………………9

1-3- soft & hard states………………………………………………………………            12

فصل 2: نصب نرم افزار نگیوس                                                                                13

2-1- نصب و پیکربندی………………………………………………………………………………………………… 14

2-2- پیش نیازها…………………………………………………………………………………………………. 14

2-3- گرفتن نگیوس…………………………………………………………………………………………… 15

2-4- راه اندازی کاربران و گروه­ها…………………………………………………………………………. 16

2-5-پیکربندی نگیوس……………………………………………………………………………………………….. 19

2-6-فایل اصلی پیکربندی………………………………………………………………………………… 19

2-7- پیکربندی hostها…………………………………………………………………………………… 23

2-8- پیکربندی سرویس­ها………………………………………………………………………. 31

فصل 3: استفاده از وب اینترفیسنگیوس37

3-1- استفاده از وب اینترفیس نگیوس………………………………………………….. 38

3-2- راه اندازی و تنظیمات وب…………………………………………………………. 38

3-3- پیکربندی وب سرور………………………………………………………………………………… 39

3-4- دستیابی به وب اینترفیس………………………………………………. 41

3-5- خطایابی…………………………………………………………………………………… 42

3-6- status Map………………………………………………………………………….. 43

3-7- مدیریت host­ها………………………………………………………………………………………. 44

3-8- Status……………………………………………………………………………………….. 45

3-9- اطلاعات host…………………………………………………………………………….. 47

3-10- مدیریت سرویس­ها…………………………………………………………………………………………….. 49

3-11- Status…………………………………………………………………………………………………………………………. 49

3-12- اطلاعات سرویس ……………………………………………………………………………. 50

 

شامل فایل ورد مقدمه ای برای Nagios در 8 صفحه

فایل ورد نصب و پیکربندی Nagios در RHLE/CentOS 6.x 9 صفحه

پاورپوینت در 13 صفحه

و فایل ورد مدیریت شبکه­های مخابراتی و کامپیوتری نرم افزار Nagios در 51 صفحه

حجم: 5.20 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *