دانلود ارزیابی همسویی استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار


دانلود ارزیابی همسویی استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار

چکیده

 

امروزه تغییرات بوجود آمده در بازارهای جهانی، تغییرات اساسی در نیازمندیهای مشتریان (کاهش کمیت تقاضا و افزایش در سطح کیفیت محصولات درخواستی عطف به ابعاد کیفیت مانند زیبایی ، عمر ، دوام ، قابلیت اطمینان و … ) ایجاد نموده و متناسب با آن، جهت گیری دولت به سمت کوچک سازی ، گروه صنعتی سایپا را بر آن داشته است تا با ایجاد زیر ساخت مناسب که دارای انعطاف پذیری در حد مطلوب باشد ، نیازمندیهای حال و آتی مشتریان را شناسایی و برآورده نماید. از طرفی در محیط پرتلاطم و متغیر امروزی، جهت موفقیت و پیشرفت سازمان­ها باید تمامی بخش­های سازمان از جمله سایپای گلپایگان با مسیر استراتژیک آن سازمان همسو گردند. با توجه به نفوذ فناوری اطلاعات در حوزه­های مختلف کسب و کار، واحد فناوری اطلاعات در بین این واحدها و همچنین از بعد همسویی استراتژی­های مربوطه با استراتژی کسب وکار از اهمیت ویژه­ای برخوردار می­باشد.

در حال حاضر سرمایه­گذاری­های کلانی که در حوزه فناوری اطلاعات در زمینه­های مختلف همچون زیرساخت، سیستم­های کاربردی، سرویس­های مورد نیاز می­گردد، مدیریت سازمان­ها را برآن داشته است تا طی بررسی وضعیت جاری فناوری اطلاعات در پاسخ­­دهی به نیازهای سازمان، مشکلات جاری را در خصوص عدم هماهنگی فناوری اطلاعات و کسب وکار استخراج و راهکارهای رفع این مشکلات را با سناریوهای عملیاتی با استفاده از مدل­های شناخته شده برطرف نماید. لذا ضروری است ضمن ارزیابی این همسوئی، راهکارهای مربوطه برای ارتقاء و حفظ این همسویی ارائه گردد.

برای شناخت چالش­ها و مشکلات موجود همسویی در ابتدا مرور نسبتا کاملی بروی روش­های همسویی صورت پذیرفته است. با استفاده از مدل مرجع هندرسون- ونکاترامن مولفه­های دو حوزه فناوری اطلاعات و کسب و کار و دیدگاه­های همسویی معرفی گردیده و با استفاده از مدل بلوغ لوفتمن با توجه به مولفه­های ذکر شده و معیارهای این مدل، سطح بلوغ همسویی ارائه گردیده است. در فرآیند طی شده پس از شناخت چالش­ها و مشکلات در خصوص معیارهای مدل لوفتمن راهبردهای عملیاتی برای ایجاد همسویی نیز ارائه گردیده است.

طی مراحل تحقیق مشخص شد موضوع امنیت اطلاعات اگرچه اولویت نخست صنایع غیرنظامی کشور نیست اما تحریم های درنظرگرفته شده برای ایران که محدودیت هایی را نیز برای شرکت های خارجی در تعاملات شان با ایران در نظر می گیرد ضریب محرمانه به برخی اطلاعات صنعتی کشور داده است. به همین جهت این دیدگاه با استفاده از یک معیار جدید در مدل­ بلوغ لوفتمن بهمراه سطوح جدید معرفی گردیده است تا این مدل از کارایی بیشتری برای شناخت مشکلات همسویی برخوردار گردد.

 

کلمات کلیدی: همسویی، مدل­های همسویی، مدل بلوغ، متدولوژی، حاکمیت فناوری اطلاعات

1-1- مقدمه

سازمان­های بزرگ و چند منظوره اساسا سه سطح استراتژی دارند. این سه سطح به ترتیب مربوط به کل سازمان، بخش­ها و کارکردها می­باشد، همانطور که در شکل 1-1 به آن اشاره شده است باید میان آن­ها سازگاری و همسویی باشد. ]1[

  • سطح کل سازمان: در این سطح، مدیریت ارشد سازمان به اتخاذ راه­هایی می­پردازد که بتواند استراتژی­ دارایی­های سرمایه­ای مناسب برای فعالیت­ها و عملیات را تهیه، تدوین و هدایت کند. استراتژی سازمان در این سطح ثبات،‌ رشد و بقای سازمان را تعیین می­کند.
  • سطح بخش­ها و فعالیت­های سازمان: این استراتژی برای سطح میانی سازمان به منظور بهبود وضعیت و توان رقابت تولیدات در صنعت خاص یا بخشی از بازار تدوین می­شود و از سوی بخش­ها و نواحی سازمان هدایت می­شوند از دیدگاه مدیران ارشد، بخش­ها می­توانند استراتژی خود را با توجه به اهداف، استراتژی­ها و سیاست­های سازمان تهیه نمایند.
  • سطح کارکردی: هدف اصلی این استراتژی حداکثر کردن بهره­وری منابع و حداقل کردن مخارج و ضایعات است. واحدهای کارکردی(سطح فنی و عملیاتی) استراتژی­های سطح خود را در چارچوب استراتژی­های کل سازمان و بخش­ها تنظیم می­نمایند و براساس این استراتژی­ها، مهارت­ها، مزیت­ها و شایستگی­های واحدهای عملیاتی تبین می­شود.

 

فهرست

فصل اول – طرح مساله. 10

1-1- مقدمه. 11

1-2- عنوان تحقیق… 15

1-3- بیان مسئله. 15

1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق… 16

1-5- اهداف کلی و جزئی تحقیق… 18

1-6- قلمرو مکانی و زمانی تحقیق… 18

1-7- سوالات و فرضیه های تحقیق… 19

فصل دوم- مروری بر ادبیات موضوع.. 21

2-1- مقدمه. 22

2-2- بررسی نظریه های پیرامون موضوع.. 23

2-2-1- همسوئی از طریق معماری.. 24

2-2-2- همسوئی از طریق ارتباط.. 24

2-2-3 – همسوئی از طریق حاکمیت… 24

2-2-4- معرفی مدل های مطرح همسوئی از طریق معماری.. 26

2-2-4-1- مدل بی.تم.. 26

2-2-4-2- مدل روش معماری سازمانی… 29

2-2-5- معرفی مدل های مطرح همسوئی ارتباطی… 33

2-2-5-1- مدل هندرسون- ونکاترامن.. 33

2-2-5-1-1- معرفی نواحی مدل.. 34

2-2-5-1-2- پیوندها 38

2-2-5-1-3-دیدگاه های همسوسازی.. 38

2-2-5-1-4- تحلیل مدل.. 45

2-2-5-2- مدل سنجش بلوغ همسوئی استراتژیک لوفتمن.. 46

2-2-5-2-1- معیارهای بلوغ.. 47

2-2-5-2-2- سطوح بلوغ همسوئی… 53

2-2-5-2-3-درک و شناسائی رابطه کسب و کار و فناوری اطلاعات… 56

2-2-5-2-4-راهبرد همسویی به عنوان یک فرایند.. 58

2-2-6 – معرفی مدل های مطرح همسوئی حاکمیت… 60

2-2-6-1- مدیریت کارایی کسب وکار. 60

2-2-6-2- حاکمیت فناوری اطلاعات… 61

2-2-6-2-1- معرفی کوبیت… 75

2-2-6-2-2- معرفی ایزو 27001. 90

2-2-6-2-3- کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات… 94

2-2-7- مقایسه مدل های همسوئی و انتخاب مدل.. 102

فصل سوم- روش تحقیق… 105

3-1- روش و طرح تحقیق… 106

3-2- سئوالات تحقیق و روش کسب نتایج.. 107

3-3- تیم خبرگان.. 107

3-4- نحوه بررسی اطلاعات… 108

3-5- ابزار جمع آوری داده ها 108

3-5-1- پرسش نامه ارزیابی مدل لوفتمن.. 109

فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده ها 114

4-1- مقدمه. 115

4-2- تجزیه و تحلیل پاسخ ها براساس مدل لوفتمن.. 128

فصل پنجم- نتیجه گیری، بحث و پیشنهادها 135

5-1- مقدمه. 136

5-2- بررسی مهمترین سوالات و چالشها 137

5-3-ایجاد معیار بومی امنیت در معیارهای مدل لوفتمن.. 150

فصل ششم- منابع، مراجع و پیوست ها 152

6-1- منابع و مراجع.. 153

6-2- پیوست ها 158

6-2-1- پرسش نامه مدل لوفتمن.. 158

6-2-2- معرفی اس.یو.پی… 174

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 171
حجم: 11.68 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *