دانلود ارزیابی همسویی استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار
چکیده
امروزه تغییرات بوجود آمده در بازارهای جهانی، تغییرات اساسی در نیازمندیهای مشتریان (کاهش کمیت تقاضا و افزایش در سطح کیفیت محصولات درخواستی عطف به ابعاد کیفیت مانند زیبایی ، عمر ، دوام ، قابلیت اطمینان و … ) ایجاد نموده و متناسب با آن، جهت گیری دولت به سمت کوچک سازی ، گروه صنعتی سایپا را بر آن داشته است تا با ایجاد زیر ساخت مناسب که دارای انعطاف پذیری در حد مطلوب باشد ، نیازمندیهای حال و آتی مشتریان را شناسایی و برآورده نماید. از طرفی در محیط پرتلاطم و متغیر امروزی، جهت موفقیت و پیشرفت سازمانها باید تمامی بخشهای سازمان از جمله سایپای گلپایگان با مسیر استراتژیک آن سازمان همسو گردند. با توجه به نفوذ فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف کسب و کار، واحد فناوری اطلاعات در بین این واحدها و همچنین از بعد همسویی استراتژیهای مربوطه با استراتژی کسب وکار از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد.
در حال حاضر سرمایهگذاریهای کلانی که در حوزه فناوری اطلاعات در زمینههای مختلف همچون زیرساخت، سیستمهای کاربردی، سرویسهای مورد نیاز میگردد، مدیریت سازمانها را برآن داشته است تا طی بررسی وضعیت جاری فناوری اطلاعات در پاسخدهی به نیازهای سازمان، مشکلات جاری را در خصوص عدم هماهنگی فناوری اطلاعات و کسب وکار استخراج و راهکارهای رفع این مشکلات را با سناریوهای عملیاتی با استفاده از مدلهای شناخته شده برطرف نماید. لذا ضروری است ضمن ارزیابی این همسوئی، راهکارهای مربوطه برای ارتقاء و حفظ این همسویی ارائه گردد.
برای شناخت چالشها و مشکلات موجود همسویی در ابتدا مرور نسبتا کاملی بروی روشهای همسویی صورت پذیرفته است. با استفاده از مدل مرجع هندرسون- ونکاترامن مولفههای دو حوزه فناوری اطلاعات و کسب و کار و دیدگاههای همسویی معرفی گردیده و با استفاده از مدل بلوغ لوفتمن با توجه به مولفههای ذکر شده و معیارهای این مدل، سطح بلوغ همسویی ارائه گردیده است. در فرآیند طی شده پس از شناخت چالشها و مشکلات در خصوص معیارهای مدل لوفتمن راهبردهای عملیاتی برای ایجاد همسویی نیز ارائه گردیده است.
طی مراحل تحقیق مشخص شد موضوع امنیت اطلاعات اگرچه اولویت نخست صنایع غیرنظامی کشور نیست اما تحریم های درنظرگرفته شده برای ایران که محدودیت هایی را نیز برای شرکت های خارجی در تعاملات شان با ایران در نظر می گیرد ضریب محرمانه به برخی اطلاعات صنعتی کشور داده است. به همین جهت این دیدگاه با استفاده از یک معیار جدید در مدل بلوغ لوفتمن بهمراه سطوح جدید معرفی گردیده است تا این مدل از کارایی بیشتری برای شناخت مشکلات همسویی برخوردار گردد.
کلمات کلیدی: همسویی، مدلهای همسویی، مدل بلوغ، متدولوژی، حاکمیت فناوری اطلاعات
سازمانهای بزرگ و چند منظوره اساسا سه سطح استراتژی دارند. این سه سطح به ترتیب مربوط به کل سازمان، بخشها و کارکردها میباشد، همانطور که در شکل 1-1 به آن اشاره شده است باید میان آنها سازگاری و همسویی باشد. ]1[
- سطح کل سازمان: در این سطح، مدیریت ارشد سازمان به اتخاذ راههایی میپردازد که بتواند استراتژی داراییهای سرمایهای مناسب برای فعالیتها و عملیات را تهیه، تدوین و هدایت کند. استراتژی سازمان در این سطح ثبات، رشد و بقای سازمان را تعیین میکند.
- سطح بخشها و فعالیتهای سازمان: این استراتژی برای سطح میانی سازمان به منظور بهبود وضعیت و توان رقابت تولیدات در صنعت خاص یا بخشی از بازار تدوین میشود و از سوی بخشها و نواحی سازمان هدایت میشوند از دیدگاه مدیران ارشد، بخشها میتوانند استراتژی خود را با توجه به اهداف، استراتژیها و سیاستهای سازمان تهیه نمایند.
- سطح کارکردی: هدف اصلی این استراتژی حداکثر کردن بهرهوری منابع و حداقل کردن مخارج و ضایعات است. واحدهای کارکردی(سطح فنی و عملیاتی) استراتژیهای سطح خود را در چارچوب استراتژیهای کل سازمان و بخشها تنظیم مینمایند و براساس این استراتژیها، مهارتها، مزیتها و شایستگیهای واحدهای عملیاتی تبین میشود.
فهرست
فصل اول – طرح مساله. 10
1-1- مقدمه. 11
1-2- عنوان تحقیق… 15
1-3- بیان مسئله. 15
1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق… 16
1-5- اهداف کلی و جزئی تحقیق… 18
1-6- قلمرو مکانی و زمانی تحقیق… 18
1-7- سوالات و فرضیه های تحقیق… 19
فصل دوم- مروری بر ادبیات موضوع.. 21
2-1- مقدمه. 22
2-2- بررسی نظریه های پیرامون موضوع.. 23
2-2-1- همسوئی از طریق معماری.. 24
2-2-2- همسوئی از طریق ارتباط.. 24
2-2-3 – همسوئی از طریق حاکمیت… 24
2-2-4- معرفی مدل های مطرح همسوئی از طریق معماری.. 26
2-2-4-1- مدل بی.تم.. 26
2-2-4-2- مدل روش معماری سازمانی… 29
2-2-5- معرفی مدل های مطرح همسوئی ارتباطی… 33
2-2-5-1- مدل هندرسون- ونکاترامن.. 33
2-2-5-1-1- معرفی نواحی مدل.. 34
2-2-5-1-2- پیوندها 38
2-2-5-1-3-دیدگاه های همسوسازی.. 38
2-2-5-1-4- تحلیل مدل.. 45
2-2-5-2- مدل سنجش بلوغ همسوئی استراتژیک لوفتمن.. 46
2-2-5-2-1- معیارهای بلوغ.. 47
2-2-5-2-2- سطوح بلوغ همسوئی… 53
2-2-5-2-3-درک و شناسائی رابطه کسب و کار و فناوری اطلاعات… 56
2-2-5-2-4-راهبرد همسویی به عنوان یک فرایند.. 58
2-2-6 – معرفی مدل های مطرح همسوئی حاکمیت… 60
2-2-6-1- مدیریت کارایی کسب وکار. 60
2-2-6-2- حاکمیت فناوری اطلاعات… 61
2-2-6-2-1- معرفی کوبیت… 75
2-2-6-2-2- معرفی ایزو 27001. 90
2-2-6-2-3- کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات… 94
2-2-7- مقایسه مدل های همسوئی و انتخاب مدل.. 102
فصل سوم- روش تحقیق… 105
3-1- روش و طرح تحقیق… 106
3-2- سئوالات تحقیق و روش کسب نتایج.. 107
3-3- تیم خبرگان.. 107
3-4- نحوه بررسی اطلاعات… 108
3-5- ابزار جمع آوری داده ها 108
3-5-1- پرسش نامه ارزیابی مدل لوفتمن.. 109
فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده ها 114
4-1- مقدمه. 115
4-2- تجزیه و تحلیل پاسخ ها براساس مدل لوفتمن.. 128
فصل پنجم- نتیجه گیری، بحث و پیشنهادها 135
5-1- مقدمه. 136
5-2- بررسی مهمترین سوالات و چالشها 137
5-3-ایجاد معیار بومی امنیت در معیارهای مدل لوفتمن.. 150
فصل ششم- منابع، مراجع و پیوست ها 152
6-1- منابع و مراجع.. 153
6-2- پیوست ها 158
6-2-1- پرسش نامه مدل لوفتمن.. 158
6-2-2- معرفی اس.یو.پی… 174
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 171 |
حجم: 11.68 مگابایت |