دانلود کارآموزی احداث ساختمان فلزی – 36 صفحه


دانلود کارآموزی احداث ساختمان فلزی – 36 صفحه

مقدمه :

دگرگونی در نظام آموزش رشته های فنی و مهندسی بسیار با اهمیت بوده و تأثیر شگرفی در ایجاد تحول در نظام صنعتی کشور خواهد داشت، خوشبختانه در عصرکنونی صنعت ساختمان سازی چنان پا به عرصه پیشرفت نهاده است که ساختمان های بسیار مرتفعی با اسکلت های بتونی یا فلزی در طرح ها و متدهای جدید در مدت زمان نه چندان طولانی ساخته و عرضه می شوند.

هرگز نمی توان بر این اصل استوار بود که تنها با قدرت تخیل و تفکر می توان اندیشه ای را تحقق بخشید و همچنین بدون در نظر گرفتن معلومات علمی و تفکر بر پایه علوم و تجربیات گذشتگان اذان داشت که می توان استادکار ماهری شد.

متأسفانه همانگونه که بر همه ما واضح و آشکار است تاکنون مدارس و مراکز فنی و حرفه ای آنقدرها که باید و شاید لازمه یک حرفه خاص است آن را مجهز به فنون عملی و تجربی براساس علوم نوین نکرده و گسترش نداده است تا مانند سایر کشورهای توسعه یافته صنعتی در تمام رشته های فنی دارای کتاب ها و منابع متعددی باشد.

موضوعی که هم اینک در قرن حاضر به درستی مورد حمایت اهل فن واقع می شود استفاده از منابع و مأخذهای ارزنده ای است که با به کارگیری آن در قسمت عملی می توان به تجربیات قابل توجهی نیز دست یافت ما این حرکت شایسته را لازمه آغاز رشد و تعالی در علم و پیوستن علم به عمل نیز می پنداریم.

شک نیست که این امر ما را با کاربردها و واقعیت های یک موضوع علمی خاص بیشتر آشنا کرده و جهت پیشبرد اهداف صنعتی ما را یاری خواهد نمود.

شناخت زمین مورد نظر جهت ساختمان سازی :

اصولا جهت ساختن یک ساختمان باید با زمان بندی مشخص و باتوجه به نقشه های لازم شروع بکار نمود. عموما قبل از هر چیز در ابتدا یک نقشه ساختمانی چه کوچک و چه بزرگ می بایست زمین مورد نظر را دقیقا شناسایی کرد و مقاومت آن را سنجید تا با در نظرگرفتن معیارهای استاندارد بتوان بر مبنای آن محل ستون ها و دیوارها و غیره را مشخص نمود.

در نقطه ای که قرار است ساختمان احداث گردد و نقشه ساختمان به مورد اجرا گذاشته شود زمین از لحاظ مقاومت کمال اهمیت را داراست زیرا یک ساختمان که روی زمین ساخته می شود زمین مورد نظر می بایستی مقاومت فشار مصالح و بارهای وارده را داشته باشد و سطح اتکائی زمین که فنداسیون ساختمان را تشکیل می دهد و فشارهای وارده بر فنداسیون و انتقال نیرو از فنداسیون به زمین تمام اینها از اصول ساختمان سازی می باشد که زمین باید در مقابل این عوامل بتواند تحمل نموده و ساختمان را سرپا نگه دارد و از نشست های احتمالی آن جلوگیری به عمل آورد.

زمین ها درکل دارای انواع مختلفی هستند که در احداث ساختمان بر روی آنها می بایست دقت بیشتری را به خرج داد از جمله زمین هایی که حتما بایستی به آنها دقت کرد تا ساختمان را روی آنها احداث نکرد زمین هایی هستند که توسط خاک ریزی و یا خاک دستی پر شده اند و یا زمین های ماسه ای و یا زمین هایی که مرغوبیت چندانی ندارند مانند زمین های رسی، البته زمین های رسی که خشک و بی آب و فشرده باشند جهت بنا گاهی مورد قبول واقع می شود.

خاک برداری :

نخستین گام جهت احداث ساختمان پیاده کردن نقشه اولیه می باشد به طوری که محل دقیق فنداسیون و ستون ها و دیوارها و عرض فنداسیون ها روی زمین به خوبی مشخص باشند لذا قبل از هر چیز باید زمین مورد نظر را دقیقا بازدید کرده و خاک های اضافی را برداشته و سطح همواری جهت گچ ریزی آماده کنیم ، جهت اجرای فنداسیون وگود برداری بایستی ابتدا کف را نیز تعیین نمود. یعنی اینکه ارتفاع کلیه نقاط مختلف پی را از سطح معلوم کرد که در ساختمان در حال احداث کلیه نقاط پی را باتوجه به سطح خیابان و نقطه BM ( پنج مارک ) تحویلی از طرف کارفرما 0 ,00 * Ê قرار داده و مبنای شروع گود برداری و احداث پی را گذاشته.

همانطورکه در شکل نشان داده شده ، زمین مورد نظر پس از تعیین ابعاد و محل ستون ها و فنداسیون توسط گچ ریزی تعیین شده است و شروع به گود برداری کرده تا به که مورد نظر کف گودبرداری رسیده سپس زمین را رگلاز دستی کرده جهت آماده کردن برای بتن مکر و قالب بندی فنداسیون .

بتن مگر به قطر 10cm ریخته می شودکه دارای سیمان کم می باشد و نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که در هنگام گود برداری از طرف 20 الی25 سانتی متر بیشترگودبرداری شود برای اجرای راحتی کار فنداسیون و قالب بندی استفاده می شود.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 36
حجم: 3.25 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *