دانلود پاورپوینت نظریه زمین ساخت ورقه ای


دانلود پاورپوینت نظریه زمین ساخت ورقه ای

نظریه زمین ساخت ورقه ای از آغاز تا کنون

از سال 1912 میلادی اولین نظریات در رابطه با جابه جایی قاره ها ارائه شد و تا 1968 کامل گردید. مجموعه تلاش های دانشمندان در این سال ها مبدل به یک نظریه جامع تر با عنوان زمین ساخت ورقه ای گردید.

نظریه زمین ساخت ورقه ای 1968

مراحل تکامل نظریه زمین ساخت ورقه ای

نظریه وگنر 1912

نظریه دوتوا  و هولمز 1937

نظریه هس 1960

 

نظریه آلفرد وگنر

در اوایل قرن بیستم(سال 1912) نظریه ای به نام جابه جایی قاره ها توسط آلفرد وگنر، هواشناس و زمین فیزیکدان آلمانی عنوان شد که با نظریه های قبلی در مورد ثابت بودن وضعیت قاره ها و اقیانوسها، تضاد داشت .

وگنر، در کتابی که در سال 1915 منتشر کرد به وجود قاره ای عظیم به نام پانگه آ (به معنای همه ی خشکی ها ) که در حدود 200 میلیون سال پیش، شروع به قطعه قطعه شدن کرد و سرانجام قاره های امروزی را به وجود آورد ادعا کرد.

این قاره (پانگه آ) چند میلیون سال بعد مبدل به دو قاره بزرگ لورازیا (laurasia) و گندوانا (Gondwana) شد که اولی شامل آمریکای شمالی، گرینلند و بیشتر قسمتهای آسیا و اروپای امروزی است و دومی آمریکای جنوبی، آفریقا ، قطب جنوب، هندوستان ، استرالیای کنونی را شامل می شده است.

فاصله دو قاره لورازیا و گندوانا را دریایی به نام تتیس (Tethys) پر می کرده است که امروزه دریاهای مدیترانه، مازندران و سیاه را بازمانده های آن می دانند. چیزی از تقسیم شدن پانگه آ نگذشته بود که آمریکا جنوبی و آفریقا نیز به صورت یک قطعه از گندوانا جدا شدند . بعدها با پدید آمدن اقیانوس اطلس جنوبی، این دو قاره نیز ازهمدیگر مجزا گشتند.
در حدود 65 میلیون سال قبل اقیانوس اطلس توسعه بیشتری به سمت شمال یافت، استرالیا از قطب جنوب جدا شد و هندوستان نیز شروع به حرکت به سمت شمال و پیوستن به آسیا کرد.

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 21
حجم: 351 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *