عامل توسعه گردشگری


عامل توسعه گردشگری

در این بین و در بسیاری از موارد ارتباط بین بازارهای هدف و جاذبه‌های گردشگری توسط تورگردانانی برقرار می‌شود که ممکن است بخشی از جامعه میزبان باشند یا نباشند.

تا اینجا برای ایجاد توسعه در هر جاذبه گردشگری دست کم به سه عامل اصلی اشاره کرده‌ایم که الزاما این عوامل مرتبط و هماهنگ با یکدیگر نیستند.

 کلید اصلی توسعه در گردشگری ما در حال حاضر همین ایجاد ارتباط و هماهنگی است. به عبارت بهتر توسعه پایدار گردشگری در هیچ منطقه‌ای اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه شاهد حضور فردی حقیقی یا حقوقی به عنوان عامل توسعه باشیم. این عامل توسعه می‌تواند از میان یکی از عوامل سه یا چهار گانه مذکور و یا کاملا از خارج از منطقه و به شکلی کاملا هدفمند وارد عمل شود.

تجربه نشان داده هر جا که در گردشگری کشور ما اتفاق خاصی افتاده و در هر بخشی که توسعه‌ای ایجاد شده، الزاما دست فرد یا گروهی به عنوان عامل توسعه در میان بوده. گاهی اوقات این فرد می‌تواند یک مدیر دولتی باشد، زمانی چنین فردی از میان جامعه میزبان با همتی قابل ستایش بر می‌خیزد و در جایی دیگر یک سرمایه‌گذار و یا فعال بخش خصوصی (تورگردان یا …) در صدد توسعه زمینه‌ای از گردشگری و یا یکی از مقاصد سفر بر می‌آید و البته متاسفانه ویژگی‌ها و نقش این عامل توسعه امری است که تا به حال کمتر به آن توجه شده.

 کشور عزیز ما با ارزش‌ترین میراث پدرانمان برای ما و برای فرزندانمان است. این سرزمین جایی است که هزاران سال اجداد ما در آن زندگی کرده‌اند و فرزندان ما نیز در آن زندگی و کار خواهند کرد. آبادانی این کشور به معنی تامین رفاه حال و آینده همگی ما و فرزندانمان است و این امری است که بعضا سعی در نادیده انگاشتن آن داریم ولی در نهایت حقیقتی است انکار ناپذیر و مبنا و دلیلی برای توسعه پایدار.

توسعه هر سرزمین در گرو همکاری همه ساکنان و ذینفعان در بهره‌برداری از نعمت‌ها و مواهب آن است و میزان این توسعه‌یافتگی شاخصی است برای سنجش این همکاری و هماهنگی.

عامل توسعه فردی است که با کنار گذاشتن منیت‌هایی که مانع همکاری او با دیگران می‌شود و دیدی فرابخشی و با همتی بلند و استفاده از دانش و نیروی جمعی و با ایجاد هماهنگی بین کلیه ذینفعان توسعه در هر منطقه به شکلی کاملا خردمندانه وارد عمل می‌شود و در نهایت رفاه و توسعه پایدار را به جامعه میزبان هدیه می‌کند.

تاکنون  در فرصت‌های گوناگون به نقش و ابعاد وجودی فعالان مختلف در صنعت گردشگری اعم از هتلداران، راهنمایان تور، مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و … پرداخته شده، اما جایگاه و ویژگی‌های عوامل توسعه در گردشگری مورد بی‌مهری و کم توجهی واقع شده و حتی در بسیاری از موارد، مفاهیم پایه توسعه در صنعت گردشگری مورد غفلت واقع شده‌اند.

عامل توسعه در هر بخش، حداقل کسی است که با دیدی گسترده‌تر از انجام وظایف روزمره به فعالیت خود نگاه می‌کند و آمادگی آغاز و انجام یک فعالیت فرابخشی را به منظور توسعه ماندگار در زمینه کاری خود دارد.

چنین فردی ممکن است یک تورگردان باشد که با برقراری ارتباطات لازم و مثلا در قالب یک اتحادیه و در سطحی فراتر از کسب و کار محدود خود در زمینه توسعه بخش تورگردانی بر می‌آید و یا می‌تواند یک مدیر دولتی باشد که با برقراری ارتباط با دیگر سازمان‌های مرتبط اقدام به انجام یک فعالیت کلان توسعه‌ای می‌کند، اما واقعا در صنعت گردشگری ما، در چه جایگاه‌هایی امکان فعالیت عوامل توسعه وجود دارد و در هر جایگاه این عوامل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند و چه افق دید و نقشی را می‌توان برای ایشان متصور بود؟

اینها سئوالاتی هستند که ارائه پاسخ مناسب به آنها توسط نخبگان گردشگری و شناسایی و معرفی درست عوامل توسعه در هر بخش از گردشگری کشور، قطعا نقشی موثر در توسعه اصولی و ماندگار این صنعت در این مرز و بوم ایفا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *