دانلود رایگان تحقیق راجب دانستنی های انقلاب اسلامی ایران


دانلود رایگان تحقیق راجب دانستنی های انقلاب اسلامی ایران

عناصر اصلی تشکیلات انقلاب اسلامی ایران

علما و مراجع دینی

پس از رحلت آیت‏اللّه‏ العظمی بروجردی(رحمت الله علیه)، چند تن از علما در قم و نجف در حد مرجعیت قرار داشتند که از جمله آن افراد حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه)بود. وی مخالفت خود را با شاه از پایگاه مرجعیت مذهبی آغاز کرد. مبارزه سیاسی امام خمینی (رحمت الله علیه)، سبب تحکیم مرجعیت و محبوبیت وی در بین مردم شد. تبعید سیزده ساله ایشان به نجف نیز به اعتبار و ارزش او افزود و او به عنوان یک مرجع مسلم شیعه و با اعتباری وسیع‏تر و عمیق‏تر از پیش، موج جدید مبارزات ضد حکومت خود را آغاز کرد. همین سوابق و ریشه‏ها بود که امکان حضور میلیون‏ها نفر را در صحنه انقلاب فراهم آورد و تأثیری اساسی در سقوط شاه و استقرار دولت جدید داشت.

حوزه‏ها و مدارس دینی

نقش حوزه‏های علمیه را در پشتیبانی از رهبری انقلاب و پیشبرد نهضت می‏توان در دو نکته خلاصه کرد:
1. رژیم قصد داشت امام را از پیکر حوزه و مرجعیت جدا کند تا وی در حد یک شخصیت روحانی بماند. ولی حوزه‏های علمیه با تأکید بر مرجعیت امام و اینکه ایشان جزئی از یک کل به هم پیوسته است و مبارزه با رژیم از یک جریان سرچشمه می‏گیرد، این توطئه را خنثی کرد.
2. اعلامیه‏های مراجع و شخصیت‏های برجسته حوزه، در پیشبرد اهداف نهضت و تقویت بنیان مبارزه، تأثیر چشم‏گیری داشت و در پیوستن نیروهای بیشتر به نهضت مؤثر بود. این اعلامیه‏ها به رژیم و حامیان آن نشان داد که حمایت حوزه از رهبری نهضت، تنها به دلیل مسائل صنفی نیست، بلکه وحدت هدف و هماهنگی در انجام رسالت وجود دارد.

مکان‏های مذهبی

در انقلاب مشروطیت و دیگر مقاطع تاریخ معاصر و به ویژه انقلاب اسلامی، مزارهای متبرک، محل اجتماع مردم برای اعتراض به حکومت بود و با توجه به قداست شگفت این مکان‏ها، رژیم جرئت کمتری برای تعرّض به این مکان‏ها داشت. بر این اساس این بقعه‏ها، محل‏های امنی برای اجتماع مخالفان دولت و قدرت‏نمایی آنها به شمار می‏آمد. در جریان انقلاب، صحن امام رضا علیه‏السلام در مشهد، شاهچراغ در شیراز، حضرت عبدالعظیم در ری و حضرت معصومه علیهاالسلام در قم، محل تجمع و مبدأ راهپیمایی‏های ضد رژیم بود. حکومت هم با تمام جسارتش، جرئت تعرض به آن حریم‏ها را نداشت و این مسئله، پیشرفت انقلاب را تسریع می‏کرد.

مساجد و ائمه جماعت

در اسلام، مسجد جایگاهی به وسعت یک مکتب جامع و زنده، موقعیتی به پهنه آرمان‏های یک رسالت جهانی، ظرفیتی به گستردگی همه بشر، و مقامی به بلندای تکبیر و تسبیح خدا دارد. ملت مسلمان ایران در جریان انقلاب اسلامی، به ویژه در یک سال قبل و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب، با تأکید رهبر انقلاب بر حضور فعال در مساجد، این مکان‏های مقدس را به حالت پُرتحرک و سرنوشت‏ساز دوران صدر اسلام باز گردانید. روحانیت مبارز در سنگر محراب و منبر، به تبیین تفکر سیاسی اسلام و همچنین نشر اهداف نهضت و افشاگری در زمینه فجایع رژیم ستمشاهی و آثار شوم سلطه خارجی و توطئه‏های استکبار جهانی، به ویژه آمریکا و صهیونیست پرداخت. نیز با بازگو کردن بیانیه‏ها، اعلامیه‏ها و سخنان رهبر انقلاب حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه)، آگاهی مردم را از آرمان‏های اسلامی و فجایع نظام ستمشاهی رشد بخشید.

هیئت‏های مذهبی و عزاداری

در ماه محرم 1342، حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه)از راه بیان خطابه‏ها، اعزام مبلّغ و فرستادن نامه، از تمام هیئت‏ها خواستند درباره ظلم‏های رژیم شاه در جریان انقلاب سفید و کشتار مردم و طلاب در مدرسه فیضیه اعتراض و افشاگری کنند. در عصر عاشورا نیز در جمع انبوه عزاداران در مدرسه فیضیه سخنرانی تندی بر ضد شاه بیان فرمودند که به دستگیری ایشان انجامید. دو روز بعد در حالی که دسته‏های مذهبی به یاد سومین روز شهادت امام حسین علیه‏السلام در خیابان‏ها در حال حرکت بودند، خبر دستگیری مرجع شیعیان در سراسر کشور پخش شد و بلافاصله در تهران و چند شهر دیگر عزاداران به حرکت درآمدند. این حرکت توفنده، دستگاه انتظامی شاه را غافلگیر کرد و در آخرین ساعت‏ها و با مداخله ارتش، حرکت مردمی سرکوب شد و تعداد زیادی شهید و مجروح شده یا به بند رژیم افتادند. این کار رژیم، به منزله بی‏حرمتی به مرجعیت و آستان امام حسین علیه‏السلام تلقی شد و مشروعیت نظام را به کلی از بین برد. این نهضت، پانزده سال بعد در انقلاب 1357 به ثمر نشست.

آسیب‏شناسی انقلاب اسلامی

نفوذ عناصر فرصت‏طلب

در همه انقلاب‏ها، عناصر فرصت‏طلب باتغییر ظاهر خود و با فریب انقلابی‏های واقعی، در نهادهای مختلف جامعه نفوذ می‏کنند و اگرچه به ظاهر انقلابی‏تر از انقلابی‏های اصیل هستند، ولی چون به آرمان‏های انقلاب اعتقادی ندارند، زمینه‏های انحراف انقلاب را فراهم می‏کنند. فرصت طلب‏ها خود به دو گروه تقسیم می‏شوند: گروه اول آن‏هایی هستند که ایده خاصّی جز جاه‏طلبی و کسب موقعیت اجتماعی ندارند و خود را با هر نوع نظام سیاسی هماهنگ می‏سازند. این گروه مهارت خاصی در تغییر موضع خود برای جلب نظر حاکمان جامعه دارند. گروه دوم کسانی هستند که ایده و عقیده‏ای برخلاف نظریه حاکم دارند و زمانی که از برخورد مستقیم با انقلابی‏ها مأیوس می‏شوند، با تغییر ظاهر خود و نفوذ در سیستم سیاسی، ضربه‏شان را در موقعیت مناسب و از درونْ بر انقلاب وارد می‏آورند.

بازگشت به ارزش‏های رژیم گذشته

بدیهی است که در هر جامعه انقلابی، باسقوط سیستم سیاسی، بی‏درنگ ارزش‏های مسلّط برآن محو نمی‏گردد. دوام ارزش‏های مزبور، به طول مدت سلطه آن‏ها بر جامعه و نفوذ بر مسایل فرهنگی، اجتماعی و تربیتی بستگی دارد. هرچه طول مدت مبارزه برای پیروزی انقلاب کم‏تر باشد، آثار ارزش‏های نظام پیشین دوام بیش‏تری می‏یابد. از جمله ارزش‏های مذموم ازنظر انقلابی‏ها، تجمّل‏پرستی، راحت‏طلبی، فساد اخلاقی، تبعیض، بی‏عدالتی و رشوه‏خواری است. در صورتی که مبارزه‏ای مستمر و طولانی با ارزش‏های فرهنگی گذشته به عمل نیاید، به تدریج با رشد دوباره این ارزش‏ها، زمینه انحراف و آلوده شدن ارزش‏های اصیل انقلابی فراهم می‏شود. بنابراین، یکی از آفات انقلاب اسلامی، بازگشت تدریجی به ارزش‏های فرهنگی طرد شده است.

ناتوانی از انتقال ارزش‏های انقلابی به نسل‏های بعدی

یکی از آفات انقلاب، ناتوانی از انتقال ارزش‏های انقلابی به نسل‏های بعدی است. نسل اول انقلاب، یعنی کسانی که به دلیل حضور در صحنه (چه در دوران پیش از پیروزی و چه در دوران پس از آن) برداشت و درک متناسبی از شرایط و اوضاع و احوال دارند و بهای سنگینی هم برای انقلاب پرداخته‏اند، آماده ایثار و فداکاری برای حفظ آرمان‏های انقلاب هستند؛ در حالی که به طور طبیعی، فرزندان ایشان نمی‏توانند از چنین روحیه‏ای برخوردار باشند. اگر نسل اول انقلاب نتواند به شیوه‏ای مناسب، در انتقال ارزش‏ها به نسل بعدی موفق شوند و آنان را برای استمرار این نهضت آماده کند، اندک اندک جدایی و شکاف بین دو نسل و نیز مشکلات جدّی و اساسی برای انقلاب به وقوع می‏پیوندد.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 43
دانلود رایگان با لینک مستقیم
حجم: 160 کیلوبایت
هزینه دانلود: 10 صلوات هدیه به روح حضرت فاطمه (س) و سلامتی و ظهور آقا امام زمان (عج)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *