دانلود پاورپوینت خلاصه کتاب راهنمای طراحی فضای شهری
نویسنده: دکتر جهانشاه پاکزاد
ورودی ها:
ورودی صرفا منفذی برای ارتباط درون و برون نیست. نحوه ورود به هر فضا ، همواره در ذهن افراد جایگاه ویژه ای دارد. امروزه مواجه با شهرها و محلاتی هستیم که از هرجای آن میتوان وارد شد ، بدون آنکه احساسی از (رسیدن به جایی) را داشته باشیم. ورودی مکانی است خلق شده برای یک اتفاق که معنای این اتفاق ورود و خروج آگاهانه از دنیایی به دنیای دیگر است. (پاکزاد ، 1391 ، ص2)
1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام )
1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | |
1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) |
1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | ||
1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | |
1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | ||
1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | |
1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | ||
1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | |
1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | |||
1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | ||
1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | ||
1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | |
1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | |
1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | ||
1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) | 1- جدول اهداف ، راهبردها و سیاست های ورودی (به طور عام ) |
ورودی شهر:
ورودی ، نخستین فضای شهری است که هرکس به هنگام ورود به شهر با آن مواجه میگردد این درحالی است کهورودی شهرهای کوچک و بزرگ ما از چنان وضعیت ناهنجاری برخوردارند که هیچ احساسی از رسیدن یا شوق ورود در مسافر بر نمی انگیزد و تصویری مطابق با توقع وی از ورودی یک شهر در ذهنش ایجاد نمیکند. (پاکزاد ، 1391 ، ص9)
2- جدول اهداف ، راهبردها و سیاستهای ورودی شهر
سیاست | راهبرد | هدف | |
-ایجاد باندهای تندرو و کندرو برای حرکت و مکث مسافرین -دسترسی سریع و راحت به نقاط مورد نیاز در طول مسیر |
کالبد |
راحتی- داشتن امکانات رفاهی |
پذیرندگی
|
-ایجاد کاربرهایی که نیاز های مسافرین را تأمین کنند -ایجاد کاربرهای مورد نیاز ساکنین محل |
کاربری |
||
-کاشت پوشش گیاهی در طرفین جاده
-حفظ و تقویت حضور عناصر طبیعی اعم از دریاچه ،کوه،جنگل و…
|
حضور عناصر طبیعی |
دلبازی
|
|
-بسته نشدن دید توسط عناصر کالبدی و احجام
-گشودن دیده ها به عناصر طبیعی و نقاط شاخص شهر -طول متناسب با عرض به نحوی که نقطه گریز منطبق با عناصر نشانه های شاخص شهری باشد .
|
حفظ و تقویت دیده ها و مناظر |
||
-تنظیم شیب ها به گونه ای که دید نسبت به نقاط مرتفع یا در عمق بسته نشود .
-پرهیز از بکاربردن قوس های با شعاع کم در مسیرهای منحنی -تأمین روشنایی کافی و متناسب درشب |
قابل روئت بودن مسیر |
وضوح مسیر
|
|
-جلوگیری از پارک خودروها در حاشیه باند تندرو در نزدیکی تقاطع ها و خروجی ها
-پرهیز از تغییر ناگهانی عرض مسیر به ویژه در باند تندرو -پرهیز از ایجاد ناهمواری و پستی و بلندی های ناگهانی در مسیر -عدم مسدود نمودن و مزاحمت دید توسط جداول-تابلوهای راهنمای تبلیغاتی |
فقدان موانع مزاحم دید | ||
-دیده شدن نشانه های شاخص شهرکه در جهت یابی مؤثر هستند.
-وضوح و قابل روئت بودن خروجی هاو تقاطع ها به گونه ای که راننده را متوجه کند . |
جهت یابی سریع |
راهبری
|
|
خوانایی |
|||
-قرارگیری تابلوهای تعیین مسیر به فاصله مناسب قبل از تقاطع ها و خروجی ها
-تمایز جداره ها در نزدیکی خروجی ها و تقاطع ها به گونه ای که راننده را متوجه کند . |
تقاطع ها | ||
-باریک شدن تدریجی زاویه دید بوسیله پوشش گیاهی و مانند آن
-تمرکز دید روی عناصر شاخص شهر در هر سکانس -امتداد دید هربخش از مسیر به یک عنصر منتهی شود -تقویت احساس نزدیک شدن به شهر در مسیرهای پرپیچ و خم یا با پستی و بلندی زیاد از طریق روئت نشانه ها |
هدایت دید |
||
-تقارن نسبی در جداره های طرفین
-حفظ محصوریت در امتداد حرکت
|
کالبد |
نظم
|
|
-حفظ سلسله مراتب در ریتم ها ضمن حرکت
-ریز شدن و تدفیق جزئیات بدنه ها ضمن نزدیک شدن به شهر -ترکیب تدریجی و تغییر از طبیعت به محیط مصنوع -ظهور تدریجی و گاه به گاه سیلوئت شهر و نشانه های شاخص آن ضمن حرکت
|
سلسله مراتب |
ورودی محله:
ورودی محله مفصلی است بین زندگی نیمه عمومی همسایگی و زندگی شهر ، مکانی است برای تبدیل حرکت عبوری به مقصدی. محلی است که اعلام می نماید به فضایی خصوصی تر با مقیاسی انسانی تر و با الویت حرکت و فعالیت پیاده وارد شویم. (پاکزاد ، 1391 ، ص24)
3- جدول اهداف ، راهبرد ها و سیاستهای ورودی محله
سیاست | راهبرد | هدف | |||
-استفاده از مصالح هماهنگ با زیمنه در بدنه ها و کف -پرهیز از ایجاد پیش فضا و یا واشدگاه در مقابل ورودی محله -اجتناب از نورپردازی خالص و غیر هماهنگ با عرصه عمومی -استفاده از عناصر کالبدی بستر عمومی به عنوان نشانه برای ساکنین -استفاده از عناصر الحاقی و مبلمان هماهنگ با عرصه عمومی |
هماهنگی با زمینه |
عدم جلوه گری |
غریب گز بودن
|
||
-عدم نمایش نشانه ها و شاخص های محله در ورودی محله . -پرهیز از اتصال بی واسطه ورودی به ساختار اصلی محله -پرهیز از ایجاد ارتباطی مشخص بین ورودی های مختلف محله |
ابهام آمیز |
||||
-جلوگیری از هرگونه حرکت عبوری از داخل محله
-کنترل نمودن سرعت خودروها به داخل محله از طریق سرعت گیرهای کف -پرهیز از ایجاد مسیری پهن و مستقیم برای خودرو در ورودی -دشوار نمودن ورود خودرو به داخل محله از طریق تنگ کردن مسر حرکت سواره و …. |
برای تنظیم حرکت خودروها | القاء سلسله مراتب
|
|||
-ایجاد امکان برای نشستن و جمع شدن و نهایتاً پاتوق شدن
-قراردادن کاربریها و فعالیت های محلی با سرریز کالا و افراد در عرصه ورودی در آن -عدم تفکیک مسیر سواره رو و پیاده رو -بکارگیری گونه های معماری مسکونی به ویژه در نبش ورودیها -ایجاد بازشو وپنجره های رو به عرصه ورودی در بدنه های آن -استقرار باجه تلفن صندوق پست و عناصر مبلمان مختصر در ورودی -استقرار یک یا دو واحد فعال شبانه روزی در ورودی محلات(داروخانه،تاکسی تلفنی) |
برای تنظیم رفتار افراد |
||||
-استفاده از عناصر الحاقی،مبلمان و … متناسب با بستر محله
-بکارگیری عوامل طبیعی موجود در محله (شیب، آب،درخت و…) -توجه به نوع سازمان دهی محله (ارگانیک،شطرنجی و… ) -پرهیز از مصالح و نوع ساخت و ساز غیرهماهنگ با بستر محله |
استناد به عوامل فیزیکی |
قابل تمایز از ورودی سایر محلات
|
منحصر به فرد بودن |
||
-استقرار برخی کاربری های شناخته شده در محله در ورودی محله
-استقرار ورودی در فاصله ای کوتاه از مراکز فعالیتی فرامحله ای درون محلات -تجهیز و مناسب سازی ورودی برای ایجاد امکان برای شکل گیری پاتوق و قرارگاه |
استناد به عوامل عملکردی |
||||
-توجه به معانی انضمامی فضا در طراحی ورودی محله
-توجه به اماکن ، رویدادها و نشانه های عینی و ذهنی یادآور خاطرات جمعی درطراحی ورودی محله -توجه به حریم ها و نوع روابط ناشی از مفاهیم ذهنی افراد محله در طرح ورودی محله |
استناد به عوامل مفهومی |
||||
-هماهنگی تجهیزات و مصالح ورودی های اصلی با تجهیزات و مصالح ساختار اصلی محله
-طراحی متناسب با رفتار و ظرفیت پیاده در مورد ورودی های صرفاً پیاده -ایجاد سکانس های طولانی تر و پردامنه تر برای ورودی های اصلی نسبت به فرعی -هماهنگی تجهیزات و مصالح ورودی های فرعی با تجهیزات و مصالح محورهای فرعی و کوچه ها |
استناد به جایگاه ورودی در ساختار محله |
قابل تمایز از ورودی های محله |
|||
–تبعیت سازمان ورودی محله از سازمان لبه های پیرامون
-هماهنگ شدن ویژگی های کالبدی ورودی با ویژگی های کالبدی پیرامون -عدم برهم زدن ریتم و تداوم لبه های پیرامون توسط ورودی محله -ایجاد سکانسی ملایم و قابل بازشناسی برای افراد محله متناسب با سرعت و ظرفیت ادراک لبه های پیرامون |
استناد به ویژگی های لبه های تحدید کننده محله |
|
|
گره:
فلکه ها عبارتند از گشودگی های تقاطع محورها و جزیره ای در وسط این گشودگی ها ، دارای پوشش گیاهی ، آب نما ، فواره و بعضا مجسمه که عملکرد غالب آنها توزیع حرکت سواره هاست. در طرح فلکه تنها چیزی که مطرح نبوده حضور انسان است. فلکه ها محل توزیع و نفرق اند ولی میادین محل تجمع. (پاکزاد ، 1391 ، ص39)
فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 69 |
حجم: 2.08 مگابایت |