پلاتی پوس


پلاتی پوس

پلاتیپوس یک نیمه آبزی و ساکن مناطق استرالیای غربی و تاسمانیا است که به همراه 4 گونه جوجه تیغی استرالیایی یکی از 5 گونه باقی مانده پستانداران تخم گذار است. این دسته تنها پستاندارانی هستند که به جای به دنیا آوردن نوزاد تخم ریزی می کنند. اگرچه شماری از گونه های مشابه یافت شده است اما پلاتیپوس تنها باقی مانده از نژادش است.

ظاهر عجیب این پستاندار تخم گذار با منقاری شبیه اردک به نظر تقلبی می رسد. پلاتیپوس یکی از پستاندارن زهر دار است.در قسمت پاهای پشتی جنس نر این حیوان شاخکی حاوی سم وجود دارد که این سم بسیار برای انسانها دردناک است. پلاتیپوس بدلیل خصوصیات بیولوژیکی تکاملی بسیار مورد توجه محققان قرر دارد.

تا اوایل قرن 20 پلاتیپوس را به دلیل پوستش شکار می کردند اما بعدها مورد محافظت قرار گرفت.

img/daneshnameh_up/1/16/Kisedar4.jpg

مشخصات پلاتی پوس

نوک اردکی Platypus در زبان لاتین به معنای پهن پا می‌باشد و نام فارسی آن نوک اردکی یا ارنی ترنگ است وقتی دانشمندان انگلیسی در سال 1799 آنرا یافتند. نامش را کبک گذاشند زیرا شبیه بسیاری از حیوانات بود. ولی هیچیک آنها به شمار نیامد. این جانور دارای منقار اردک ، دم سگ آبی و پوستی پر پشت است. مانند پرندگان تخم می‌گذارد ولی مانند پستانداران به بچه‌اش شیر می‌دهد. محل زندگی این حیوان در شرق استرالیا و جزیره تالمانی است سوراخهای بین این حیوان در جلو منقارش است. از اینرو می‌تواند مدتها در زیر آب بماند زیرا فقط سر خود را اندکی بیرون از آب نگه می‌دارد و تنفس می‌کند. پنجه‌های جلو پلاتی پوس پره‌دار است و همین امر شنا کردن آنرا آسان می‌کند اما چون به خشکی می‌آید پرده هایش در زیر پایش جمع می‌شود و در عوض چند پنجه نمایان می شود.

پلاتی پوس ماده 1 تا 3 تخم می گذارد این تخمها را بوسیله دم خود به بدنش می چسباند و آنقدر همراه خود نگه می‌دارد تا نوزادان بیرون بیایند نوزاد پلاتی پوس در حالی که دندان در دهان دارد به دنیا می‌آید و از شیر مادر تغذیه می‌کند و به زودی دندانهای نوزاد می‌ریزد و به جای آن از تکه‌های سفت و شافی کناره‌های منقار خود استفاده می‌کند در جهان تنها پستاندار زهردار پلاتی پوس است.

غده‌های زهری‌اش نزدیک رانهایش قرار دارد و زهر را از طریق مجرایی به سیخکهای پای عقب حیوان می‌فرستد زهرا و شبیه زهر مار است و گویا در فصل جفت گیری برای از بین بردن رقیب از آن استفاده می‌کند یعنی برای بدست آورد جفت دلخواه خود پلاتیپوس شبها به شکار کرم خاکی ، حشرات آبی ، خرچنگ آب شیرین می‌پردازد و در روز در لانه خود که در زیر گل و لای‌اش بر می‌برد.

http://kanoon.ir/FileRepository/ImageUpload/13901106_634631579944960862_102954.jpg

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *