دانلود طراحی معماری خانه سالمندان در آبادان


پروژه پایانی برای دریافت درجه کارشناسی

 

رشته: مهندسی معماری

عنوان: طراحی معماری خانه سالمندان در آبادان

چکیده

مقصود اصلی از پروژه حاضر،طراحی خانه سالمندان برای سالمندانی است که از ذهن و جسم فعالی برخوردار هستند و یا از برخی جنبه ها دارای معلولیت جسمی هستند و احتیاج به مراقبت پزشکی، تغذیه و بهداشت در شرایط خاص دارند. بر این اساس، پروژه حاضر متناسب با اقیم شهر آبادان طراحی شده است و مساحت سایت در حدود 14000 متر مربع ، و زیر بنا 35000 مترمربع ،متشکل از 4 سوئیت 3 نفره با امکانات رفاهی (برای 24 سالمند که 12 نفر را زنان و 12 نفر را مردان تشکیل می دهند) ،و فضایی برای سرگرمی از قبیل(کتابخانه، اتاق فیلم، پارک و…) و همچنین فضای توتنبخشی و درمانی، نمازخانه، نشیمن های خصوصی و عمومی،اتاق های مدیریت ، بایگانی، نگهباتی  و اتاق اقامت پرسنل و پرستاران است.

 

 

مقدمه

 

 

( الله الذی خلقکم من ضَعفٍ ثم جعل من ضَعفٍ قوه ثم جعل من بعد قوه ضعفاً و شیبه یخلق ما یشاءُ و هو العلیم القدیر) (قرآن کریم ، جزء 21 ، سوره 30 روم ، آیه 54 )

( خداوند آن کسی است که شما را در ابتدا از جسمی ضعیف و ناتوان (نطفه) آفرید، آن گاه پس از ضعف و ناتوانی (کودکی) توانا کرد و باز از توانا (دوره جوانی) به ضعف و سستی پیری برگردانید، که او هرچه بخواهد خلق می کند، زیرا خداوند به همه عالم دانا و به هر چه خواهد تواناست.

امروزه در اجتماعی که شخص سالمند در آن زندگی می کند، امکانات بسیاری چه از نظر جسمانی با کمک گرفتن از علوم پیشرفته روز ، و چه از نظر روانی با برقراری ارتباط اجتماعی و خانوادگی ، فضای زیست او فراهم آمده است که این فضاها باید دلپذیر و آرامش بخش باشد ، تا آن جا که از تجسم آن دوران در ذهن سالمند کاسته شود. گرچه این کار ، گریز ناپذیر است.

رشد تعداد سالمندان در ایران توجه به نحوه زندگی آنان و ایجاد شرایط مناسب زیستی و روانی از ضروریات به شمار می آید. از نضر نحوه زندگی ، سالمندان را می توان به چند گروه تقسیم نمود:

  • سالمندانی که به تنهایی یا در بین افراد خانواده خود بدون وجود مشکلی زندگی می کنند.
  • سالمندانی که به دلایل شخصی و یا اجتماعی ، امکان زندگی مستقل در میان خانواده خود را ندارند که شامل افراد زیر هستند:

نخست : افرادی که معلول و از کارافتاده ذهنی اند.

دوم : سالمندانی که از برخی از جنبه ها معلول جسمی بوده ولی ذهن فعال دارند.

سوم : افرادی که ذهن و جسم فعال برخوردار هستند.

1-مطالعات جغرافیایی و اقلیمی

 

  • محدوده جغرافیایی و موقعیت استان خوزستان و شهر ابادان

استان خوزستان با مساحت ۶۴0۰۵۷ کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران در کرانه خلیج فارس و اروندرود قرار دارد و مرکز استخراج نفت ایران به‌شمار می‌آید. شهر اهواز مرکز استان خوزستان است. این استان پنجمین استان پرجمعیت ایران است.

 

نقشه(1-1)منبع، طرح جامع

1-1-1-آبادان

موقعیت جغرافیایی این شهر در درازای ۴۸ درجه و ۱۷ دقیقه و پهنای جغرافیایی ۳۰ درجه ۲۰ دقیقه و با بلندای ۳ متر از سطح دریا و با پهناوری ۲۷۹۶ کیلومتر مربع است. دارای فرودگاه و بندر است که به دلیل داشتن پالایشگاه نفت و راهبردی بودن و هم مرزی با کشور عراق از زمان جنگ جهانی دوم از پراهمیت‌ترین شهرهای خاورمیانه و ایران بوده‌است.

 

 

نقشه(1-2)منبع، طرح جامع

 

1-1-2-موقعیت استان خوزستان

خوزستان از شمال به استانلرستان، از شمال شرقی و شرق به‌استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری، از شمال غربی به‌استان ایلام، از شرق و جنوب شرقی به استان کهگیلویه و بویراحمد، از جنوب به استان بوشهر وخلیج فارس، و از غرب به کشورعراق محدود می‌شود.[۳] این استان با جمعیّت ۴٬۵۳۱٬۷۲۰ نفر (سرشماری ۱۳۹۰) دارای ۱،۰۸۳،۳۴۱ خانوار است که این تعداد شامل ۷۹۳ هزار و ۲۸۹ خانوار شهری و ۲۹۰ هزار و ۵۲ خانوار روستایی است.[۴] استان خوزستان در محدوده ۴۷ درجه و ۴۲ دقیقه تا ۵۰ درجه و ۳۹ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهارگرینویچ و ۲۹ درجه و ۵۸ دقیقه تا ۳۲ درجه و ۵۸ دقیقه شمالی از خط استوا قراردارد.

خوزستان از جمله استان‌هایی است که در طول جنگ هشت ساله دچار آسیب و خسارت فراوانی شد. اشغال طولانی‌مدت برخی مناطق استان، موشک‌باران دایمی برخی شهرها و حملات هوایی و زمینی به شهرهای دزفول، بستان، هویزه، سوسنگرد، اهواز، شوش، شادگان، اندیمشک و بسیاری از مناطق دیگر، همه و همه باعث آسیب‌های فراوان به سرمایه‌های طبیعی و انسانی و زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن شد.

آخرین آمار منتشر شده در در گاه آمار متعلق به مرکز آمار ایران نتایج سرشمار نفوس و مسکن سال ۱۳۸۹ است که بر اساس آن جمعیت استان خوزستان ۴۵۳۱۷۲۰ نفر بوده‌است. تعداد شهرستان های استان ۲۴ ، شهرها ۶۲ ، بخشها ۵۵، دهستان۱۳۲ می باشد.[۵]

از میان ۲۵ شهرستان این استان بیشترین تراکم عرب‌های خوزستان در شهرستان‌های دشت آزادگان، شادگان، (شهرک جنگزدگان)ماهشهر، خرمشهر و (روستاهای) آبادان است.[۶] بیش از ۹۹ درصد از عرب‌های خوزستان شیعه هستند.

 

1-1-3 موقعیت شهرستان ابادان

مرکز شهرستان آبادان، در جنوب غربی ایران و در استان خوزستان واقع است.این شهر مهمترین شهر خوزستان پس از اهواز است.حدود آبادان از شمال به شادگان، از شرق و جنوب به خلیج فارس از جنوب غربی و مغرب به کشور عراق که حد فاصل مرز طبیعی را رودخانه اروند تشکیل می‌دهد و از شمال غربی به خرمشهر محدود می‌گردد.

1-2-موقعیت طبیعی

1-2-1- جنس خاک

خاک آبادان را آبرفت رودهای کارون و دجله (که به هم پیوسته‌اند) پدید آورده‌است. شهر آبادان درون خشکی ای است که گرداگردش رود است. این خشکی به جزیره آبادان شناخته شده‌است. شهر آبادان و همچنین بخش اروندکنار و نیمی از شهر خرمشهر در این جزیره‌اند. رودهای گرداگرد آبادان که همگی به خلیج فارس می‌ریزند از دو رود بزرگ‌تر پیشیاد دجله و کارون است. بزرگ‌ترین شاخه‌ای که از برخورد این دو رود پدید آمده‌است اروندرود است. بخش دیگر این رود که در آنسوی این جزیره روان است و اهمیت کمتری دارد بهمن‌شیر خوانده می‌شود. رود بهمنشیر در بخش‌هایی از گذرگاهش کارون هم خوانده می‌شود.

 

1-3- مطالعات اقلیمی

1-3-1- دما

جنوبی‌ترین نقطه خوزستان هفت درجه از مدار رأس السرطان بالاتر است از این رو اقلیمی مشابه با مناطق استواییدارد. خوزستان از زمان‌های قدیم به داشتن هوای گرم معروف بوده‌است و آبادان نیز که شهری از شهرهای جنوبی خوزستان است از این ویژگی مانند سایر شهرهای جنوبی استان برخوردار بوده‌است. این شهر دارای آب و هوای گرمسیری است تا جایی که در برخی از کتابها از آن به عنوان شهری که فاقد زمستان است نام برده‌اند، حتی برخی منابع، آبادان را تنها دارای دو فصل تابستان و پائیز می‌دانند. احمد مقدسی در «احسن التقاسیم» آن را «اقلیم حاره» خوانده‌است. اما واقعیت این است که آبادان به علت قرارگرفتن در کنار اروند رود، رود بهمنشیر و رود کارون و کلاً در جوار خلیج فارس دارای تابستانی بسیار گرم و زمستانی معتدل و فرحبخش است چنان که لطافت هوای آن گردشگران زمستانی و نوروزی را به خود جذب می‌کرد.

براساس آمار موجود، حداکثر دمای بهمن ماه و حداقل دمای همان ماه از بقیه ماه‌ها کمتر است. در حالی که حداکثر دمای شهریور از بقیه ماه‌ها بیشتر می‌باشد، حداقل دمای مرداد ماه از بقیه ماه‌ها بیشتر می‌باشد.

به استناد برخی منابع انتشار یافته معدل حداکثر حرارت سالهای پیش از انقلاب در آبادان ۵۱ درجه سانتی‌گراد بوده‌است که فقط ۶/۴ درجه از حداکثر مطلق در جهان(یعنی ۶/۵۶ درجه در تریپولی لیبی)کم‌تر است. این رقم نشانگر گرم و سوزان بودن درجه حرارت آبادان است یا به عبارت دیگر وضع درجه حرارت سالیانه آبادان به طور مشخص جنبه بری دارد و تعداد روزهای یخبندان آن بسیار اندک است. معدل روزهای یخبندان در طول سالهای قبل از انقلاب ۱۳۵۷ در آبادان ۷/۱ روز در سال بوده‌است.

پراکندگی فشار هوا در آبادان در طی سال، به دو صورت مشخص فصلی در می‌آید بدین ترتیب در آخر فصل پائیز و آغاز زمستان(آذر، دی، بهمن)که درجه گرما پایین است، میزان فشار جو به حداکثر خود می‌رسد و در تابستان(خرداد، تیر، مرداد)که درجه گرما بالا است، فشار هوا به حداقل کاهش می‌یابد.

 

 

(نمودار 1-1) روند تغییرات ماهانه دما در ایستگاه آبادانمنبع،طرح جامع

 

1-3-2- رطوبت نسبی

آبادان به طور کلی یک منطقه رطوبتی است. این رطوبت در بهار و تابستان کمتر از پائیز و زمستان است. رطوبت در زمستان حداکثر به ۸۹ درصد می‌رسد اما از آبادان رطوبت۱۰۰ درصد هم گزارش شده‌است. رطوبت نسبی آبادان در ماه‌های تیر و مرداد ۵۰ تا۶۰ درصد است و در ماههای دی و بهمن به ۷۰ تا۸۰ درصد هم می‌رسد. با توجه به ارقام جدول در هر صورت آبادان یک شهر با میزان بالای رطوبت است.

رطوبت نسبی در آبادان در میانه روز کاهش می‌یابد و در مواقعی که باد از جنوب جریان دارد رطوبت به سرعت بالا می‌رود. رطوبت نسبی آبادان درساعت ۳۰/۶ صبح ۶۴ درصد است، ولی همین رطوبت نسبی در ساعت ۳۰/۱۲ به ۳۲ درصد کاهش می‌یابد. کاهش مزبور به علت وزش بادهای شمالی است که رطوبت وسط روز را تقلیل می‌دهد، ولی به طور کلی توأم شدن حداکثر درجه حرارت(۵۰ درجه سانتی‌گراد)با رطوبت نسبی بیش از ۵۰ درصد در آبادان، به طور محسوسی غیرقابل تحمل است.

 

1-3-3- باد

بادهای آبادان بر سه نوع است. نخست «بادهای منظم فصلی» که در اثر تغییرات فشار هوا در فصل‌های مختلف سال به وجود می‌آیند و معمولاً شدید نیستند، مگر عامل جوی دیگری موجب تشدید آنها شود. اگر هوا خنک باشد، نسیم ملایمی بوجود می‌آید و برعکس اگر هوا گرم باشد، بادی آزار دهنده و سوزان می‌وزد.

دوم«بادهای محلی» که خود بر دو نوع است:«باد شمال» و «باد شرجی» باد شمال از جریان‌های مدیترانه‌ای است که به ایران می‌رسد. این باد در تابستان به طور خشک و دایمی می‌وزد. باد شمال در زمستان اغلب طوفان‌های ناگهانی و خطرناکی بوجود می‌آورد ولی در تابستان از ۱۵ خرداد تا آخر تیر(۴۰ روز)با نظم و شدت فوق‌العاده می‌وزد. وزش ناگهانی و شدید باد شمال، همیشه برای قایق‌های کوچک ماهیگیری خطرناک است. وجود بادهای شمالی در آبادان، رطوبت وسط روز را کاهش داده و گرما را قابل تحمل می‌کند. باد شمال کلاً ۹ ماه در آبادان می‌وزد.

باد شرجی از جنوب غربی می‌وزد و با عبور از خلیج فارس مرطوب شده و با توجه به بالا بودن درجه حرارت هوا تا حدود زیادی سنگین می‌شود و نفس کشیدن را به خصوص برای کسانی که مشکلات تنفسی دارند دشوار می‌کند. این باد بسیار نامطلوب است و سبب تغییرات کلی در آب و هوای آبادان می‌شود. این تغییرات آب و هوایی جزیره آبادان و حوالی آن را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. این باد از زمستان تا اواسط بهار در آبادان می‌وزد، اما معمولاً در اوایل تابستان هم احساس می‌شود. چون معمولاً مرطوب و گاهی توأم با ابر و مه‌است سبب بارندگی می‌شود.

نوع سوم بادهای آبادان «باد سموم»یا «سام» است که از عربستان می‌وزد و همیشه خاک و شن همراه دارد. این باد بسیار خشک، گرم و سوزنده‌است. وزش آن به هنگام تابش آفتاب مخصوصاً در میانه روز شخص را مسموم می‌کند. حمزه اصفهانی مؤلف کتاب«سنی الملوک الارض و الانبیاء» درباره این باد و گذر آن در آبادان می‌نویسد:

 

فهرست مطالب

مقدمه ……………………………………………………………………………………..1

فصل اول:مطالعات جغرافیایی، اقلیمی

1-1 مطالعات جغرافیایی………………………………………………………………………………………………………………..3

1-2 موقعیت  طبیعی……………………………………………………………………………………………………………………..5

1-3 مطالعات اقلیمی………………………………………………………………………………………………………………………5

1-4 نتیجه گیری و رهنمودهای اقلیمی موثر در طراحی……………………………………………………………..9

فصل دوم:مطالعات تاریخی،اجتماعی ، فرهنگی

2-1 مطالعات تاریخی……………………………………………………………………………………………………………………..11

2-2 موقعیت اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………………….13

2-3 مطالعات اقتصادی و جمعیتی………………………………………………………………………………………………….13

2-4 مکانهای دیدنی و تاریخی………………………………………………………………………………………………………..16

فصل سوم:مطالعات کالبدی و تحلیل سایت

3-1 مطالعات کالبدی…………………………………………………………………………………………………………………..20

3-2 ویژگی معماری بومی منطقه………………………………………………………………………………………………..22

3-3 شناخت عنصر شاخص شهری………………………………………………………………………………………………23

3-4 مناطق چند گانه شهر…………………………………………………………………………………………………………..23

3-5 بررسی سایت پیشنهادی……………………………………………………………………………………………………..27

 

فصل چهارم:تاریچه موضوع طرح

 

4-1 پیدایش خانه سالمندان در جهان………………………………………………………………………………………32

4- 2 خانه های سالمندان در ایران…………………………………………………………………………………………….34

4- 3 ساختار جمعیتی کشورهای جهان…………………………………………………………………………………….36

4-4 متوسط عمر در جهان…………………………………………………………………………………………………………37

4-5 جمعیت سالمندان در جهان……………………………………………………………………………………………….37

4-6 جمعیت سالمندان در ایران…………………………………………………………………………………………………48

4-7 وضعیت اشتغال سالمندان…………………………………………………………………………………………………..39

4- 8 لزوم ایجاد خانه های سالمندان در ایران…………………………………………………………………………..40

 

فصل پنجم:بررسی نمونه های داخلی و خارجی

 

5- 1بررسی چند نمونه خانه سالمندان در جهان…………………………………………………………………….44

5-2 بررسی چند نمونه خانه سالمندان در تهران…………………………………………………………………….57

5-3 ارزیابی مطالعات موردی……………………………………………………………………………………………………58

5-4 چگونگی طراحی معماری فضاها……………………………………………………………………………………….59

5-5 چگونگی طراحی محوطه و فضاهای بیرون……………………………………………………………………….59

5-6 شرایط سالمندان ساکن…………………………………………………………………………………………………….60

5-7 شرایط جسمانی و روانی سالمندان ساکن در خانه سالمندان………………………………………….60

5-8  جمع بندی مطالعات موردی خانه سالمندان…………………………………………………………………..61

 

فصل ششم:برنامه فیزیکی طرح و گزینش استانداردها

 

6-1 ویژگی های فیزیکی و روانی سالمندان  و توصیه های طراحی جهت رفع

نیاز های آنان  ……………………………………………………………………………………………………………………………66

6-2نیازهای جسمی سالمندان……………………………………………………………………………………………………69

6-3 ویژگی های روانی، احساسی و شخصیتی سالمندان…………………………………………………………..83

6- 4 رهنمودهای طراحی مهماری خانه های سالمندان……………………………………………………………88

6 -4-1- مکانیابی مناسب برای خانه سالمندان………………………………………………………………………..89

6-4-2- جهت گیری مناسب……………………………………………………………………………………………………..90

6-4-3- ورودی اصلی…………………………………………………………………………………………………………………91

6-4-4- هال ورودی……………………………………………………………………………………………………………………93

6-4-5- اتاق نشیمن…………………………………………………………………………………………………………………..95

6-4-6- کتابخانه…………………………………………………………………………………………………………………………97

6-4-7- اتاق های غداخوری………………………………………………………………………………………………………98

6-4-8- آشپزخانه……………………………………………………………………………………………………………………..103

6-4-9- اتاق خواب………………………………………………………………………………………………………………………106

6-4-10- اتاق کارکنان………………………………………………………………………………………………………………..111

6-4-11- اتاق مدیریت…………………………………………………………………………………………………………………111

6-4-12-اتاق درمانی و توانبخشی……………………………………………………………………………………………… 112

6-4-13- رختشویخانه مرکزی…………………………………………………………………………………………………….112

6-4-14- انبار وسایل……………………………………………………………………………………………………………………112

6-4-15- سرویس های بهداشتی…………………………………………………………………………………………………113

6-4-16- ارتباطات ضروری فضا ها در خانه سالمندان………………………………………………………………..118

6-4-17- آسانسور…………………………………………………………………………………………………………………………118

6-4-18- رمپ و سطوح شیب دار………………………………………………………………………………………………..119

6-4-19- پلکان……………………………………………………………………………………………………………………………..120

6-4-20- راهرو ها…………………………………………………………………………………………………………………………123

6-4-21- بازشو ها…………………………………………………………………………………………………………………………126

6-4-22- محوطه باغبانی……………………………………………………………………………………………………………..131

6-4-23- محوطه بازی برای فرزندان میهمانان……………………………………………………………………………131

6-4-24- مبلمان و اسباب و اثاثیه……………………………………………………………………………………………….132

6-4-25- کفپوش مناسب……………………………………………………………………………………………………………..134

6-4-26- نرده های کمکی…………………………………………………………………………………………………………….134

6-4-27- نشانه ها ………………………………………………………………………………………………………………………..135

6-5- رهنمودهای عمومی در رابطه با خانه سالمندان………………………………………………………………….135

6-6- جمع بندی و ارائه سرانه پیشنهادی……………………………………………………………………………………..136

 

 

 

 

فصل هفتم:سازه  و تاسیسات

7-1معماری و سازه…………………………………………………………………………………………………………………….138

7-1-2-انتخاب مصالح مورد نظر……………………………………………………………………………………………….138

7-2- درز انقطاع…………………………………………………………………………………………………………………………143

 

 

فصل هشتم:مبانی نظری

8-1ایده طرح………………………………………………………………………………………………………………………………145

8-2ویژگی های طرح…………………………………………………………………………………………………………………..146

 

 

منابع و مآخذ

فهرست منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………150

فهرست منابع غیر فارسی………………………………………………………………………………………………………….152

 

فهرست جدول ها

 

جدول (4-1) آسایشگاه سالمندان استان تهران در سال 1378……………………………………………….35

جدول(4-2) جمعیت سالمندان در کل کشور…………………………………………………………………………..38

جدول(4-3) جمعیت 60سال و بیشتر بر حسب وضع اشتغال درسال1375…………………………..40

جدول(4-4) آمار سالمندان بالاتر از 60 سال در سال 1375…………………………………………………..44

جدول(6-1) گروهبندی سالمندان……………………………………………………………………………………………65

 

 

فهرست تصاویر

 

شکل(6-1) نورپردازی مناسب پلکان………………………………………………………………………………………….73

شکل(6-2) استفاده از فضای واسطه در جلو در ورودی ساختمان……………………………………………..74

شکل(6-3) نوزپردازی مصنوعی در اتاق………………………………………………………………………………………76

شکل(6-4) نورپردازی تابلوهای حاوی اطلاعات………………………………………………………………………….77

شکل(6-5) نحوه قرار گیری چراغ مطالعه در اتاق………………………………………………………………………78

شکل(6-6) ایجاد خصوص شیار داردر نرده ه های کمکی………………………………………………………….82

شکل(6-7) استفاده ار علائم گرافیکی قوی………………………………………………………………………………..83

شکل(6-8) استفاده از پرده جهت ایجاد واحد مستقل……………………………………………………………87

شکل(6-9) در ورودی……………………………………………………………………………………………………………..93

شکل(6-10) پیش فضای ورودی قبل از اتاق خواب………………………………………………………………94

شکل(6-11) .هال ورودی مجموعه با نورپردازی مناسب ……………………………………………………..95

شکل(6-12) محوطه باز جهت نشیمن…………………………………………………………………………………..97

شکل(6-13) کتابخانه……………………………………………………………………………………………………………..97

شکل(6-14) غذاخوری بزرگ…………………………………………………………………………………………………98

شکل(6-15) غذاخوری کوچک………………………………………………………………………………………………98

شکل(6-16) پوشش مناسب جهت غذاخوری………………………………………………………………………..99

شکل(6-17) میزهای غداخوری با گوشه گرد………………………………………………………………………..100

شکل(6-18) میزهای غذاخوری جهت استفاده از صندلی چرخدار…………………………………….. 100

شکل(6-19) لبه دار نمودن سطح رویه میز………………………………………………………………………….101

شکل(6-20) تقسیم بندی مناسب فضا برای میز غذاخوری………………………………………………..102

شکل(6-21) فضای مناسب غذاخوری برای 4تا 6 نفر…………………………………………………………102

شکل(6-22) فضای مناسب جهت گردش صندلی چرخ دار………………………………………………..103

شکل(6-23) سطح رویی پیوسته برای کار در آشپزخانه……………………………………………………..104

شکل(6-24) ارتفاع مناسب قفسه آشپزخانه…………………………………………………………………………105

شکل(6-25) استفاده ار چراغ در کنار تخت خواب……………………………………………………………….107

شکل(6-26) ارتفاع مناسب تخت خواب……………………………………………………………………………….108

شکل(6-27) ابعاد مناسب اتاق خواب دو نفره……………………………………………………………………..110

شکل(6-28) ارتفاع مناسب توالت فرنگی و ندره کمکی آن…………………………………………………..112

شکل(6-29) ارتفاع مناسب کاسه دستشویی………………………………………………………………………….113

شکل(6-30) فضای مناسب حمام برای استفاده سالمندان…………………………………………………….114

شکل(6-31) ابعاد مناسب حمام بدون وان…………………………………………………………………………….115

شکل(6-32) محل مناسب قرارگیری در حمام……………………………………………………………………….116

شکل(6-33) ابعاد مناسب و تجهیزات اتاقک آسانسور……………………………………………………………118

شکل(6-34) استفاده از نرده های کمکی درپلکان…………………………………………………………………120

شکل(6-35) ابعاد مناسب پلکان……………………………………………………………………………………………..120

شکل(6-36) مقطع مناسب نرده های کمکی…………………………………………………………………………121

شکل(6-37) پهنای مناسب راهرو هاو استفاده از نرده های کمکی……………………………………….123

شکل(6-38) جاسازی رادیاتور شوفاژ و کپسول آتشنشانی…………………………………………………….124

شکل(6-39) ابعاد مناسب پنجره و ارتفای کف پنجره از زمین………………………………………………126

شکل(6-40) پخش نامناسب نور از پنجره……………………………………………………………………………..127

شکل(6-41) فضای باز مشترک………………………………………………………………………………………………128

شکل(6-42) تراس های خصوصی………………………………………………………………………………………….129

شکل(6-43) ارتفاع مناسب صندلی………………………………………………………………………………………..132

شکل(6-44) صندلی های مخصوص سالمندان……………………………………………………………………..132

 

 

فهرست نقشه ها

نقشه(1-1) استان خوزستان……………………………………………………………………………………………………….2

نقشه(1-2)موقعیت آبادان……………………………………………………………………………………………………………3

نقشه(3-1) موقعیت طرح در شهر…………………………………………………………………………………………….21

نقشه(3-2) موقعیت طرح در شهر……………………………………………………………………………………………..22

نقشه(3-3) شبکه های ارتباطی درون شهری……………………………………………………………………………22

نقشه(3-4) کاربری های عمده شهری……………………………………………………………………………………….23

نقشه(3-5) شبکه ارتباطی درون و برون شهری………………………………………………………………………..25

نقشه(3-6) تحلیل کاربری های زمین در شهر…………………………………………………………………………..25

نقشه(3-7) پراکندگی کاربری های عمده شهری………… …………………………………………………………..26

نقشه(3-8) شبکه دسترسی………………………………………………………………………………………………………..27

نقشه(3-9) حوزه های مختلف شهر…………………………………………………………………………………………..27

نقشه(3-10) نشانه های مهم شهر…………………………………………………………………………………………….28

نقشه(3-11) ابعاد سایت پیشنهادی………………………………………………………………………………………….28

نقشه(3-12) همسایگی های سایت…………………………………………………………………………………………..29

نقشه(3-13) آلودکی های صوتی………………………………………………………………………………………………30

نقشه(3-14) نورهای مطلوب و نا مطلوب………………………………………………………………………………..30

نقشه(3-15) بادهای مطلوب و نا مطلوب………………………………………………………………………………..31

نقشه(5-1)پلان موقعیت………………………………………………………………………………………………………….48

نقشه(5-1) ارتباط فضا ها……………………………………………………………………………………………………….49

نقشه(5-1) پلان طبقه همکف………………………………………………………………………………………………..50

نقشه(5-1) فضاهای بسته و باز……………………………………………………………………………………………….51

نقشه(5-1) فضا های عمومی…………………………………………………………………………………………………..52

نقشه(5-1) دسترسی ها………………………………………………………………………………………………………….53

نقشه(5-1) پلان موقعیت………………………………………………………………………………………………………..55

نقشه(5-1) تقسیم بندی فضا ها…………………………………………………………………………………………….56

نقشه(5-1) پلان طبقه همکف………………………………………………………………………………………………..57

نقشه(5-1) فضاهای باز و بسته……………………………………………………………………………………………….58

نقشه(5-1) فضاهای عمومی……………………………………………………………………………………………………59

نقشه(5-1) دسترسی ها………………………………………………………………………………………………………….60

 

 

 

فهرست نمودار

نمودار(1-1) روند تغییرات ماهانه دما در ایستگاه آبادان…………………………………………………….6

 

این فایل فقط جنبه مطالعات خانه سالمندان می باشد و طرح نهایی با طراحی خاصی در آن موجود نیست.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 166
حجم: 9.11 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *