گزارش کارآموزی حسابداری و حسابرسی رایگان


 

فصل اول : مقدمه

اینجانب رضا —– قبولی سال 1380 رشته حسابداری و حسابرسی مرکز امور مشاوران حقوقی ، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه با شماره پرونده 4592 و پرونده آموزشی شماره 1719 طبق ابلاغیه شماره 835/ک/آ/1719 مورخ 5/3/83 و 83/ک/آ/1719 مورخ 8/6/83 برای انجام دوره کارآموزی 6 ساله به شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ورزی معرفی شدم .

لازم به ذکر است که اینجانب پس از قبولی در امتحان کتبی بر اساس ماده 187 قانون برنامه سوم اقتصادی اجتماعی کشور ( ب منظور اعمال حمایتهای لازم حقوقی و تسهیل دستیابی مردم به خدمات قضایی و حفظ حقوق عامه ، به قوه قضائیه اجازه داده می شود تا نسبت به تأیید صلاحیت فارغ التحصیلان رشته حقوق جهت صدور مجوز تاسیس مؤسسات مشاوران حقوقی برای آنان اقدام نماید . حضور مشاوران مذکور در محاکم دادگستری و ادارات و سازمانهای دولتی و غیر دولتی برای انجام امور وکالت متقاضیان مجاز خواهد بود . تأیید صلاحیت کارشناسان رسمی دادگستری نیز به طریق فوق امکان پذیر است .

آیین نامه اجرائی این ماده و تعیین تعرفه کارشناسی افراد مذکور به تصویب رئیس قوه قضائیه خواهد رسیدن و با توجه به رشته تخصصی خود با سابقه کار حدود 10 سال در مؤسسات حسابرسی و حسابداری و همچنین شرکتهای مختلف در تاریخ 5/3/83 شروع به انجام دوره کارآموزی در شرکت ما در تخصص صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نموده .

فصل دوم : آشنائی با فعالیتهای شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و چارت سازمانی آن

شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از تبدیل شرکت خدمات مهندس جهاد سازندگی سابق که حل تصویب نامه شماره 5592/ت/43 مورخ 11/5/1368 بصورت 100% دولتی تشکیل گردید و وظیفه ، هدف آن انجام و ارائه خدمات مهندسین مشاور در رشته های نقشه برداری و فتوگرامتری ، آبخیزداری ، آبیاری و زهکشی ، طراحی ساختمان طراحی نیروگاه برق ،‌آبی ، مطالعات راه سازی ، ژنتیک ، آزمایشگاه مکانیک خاک ، برنامه ریزی منطقه ای ، خط انتقال آب و … بوده که با توجه به شروع کار این شرکت از سال 1369 بیش از 2000 پروژه مطالعاتی و عملیاتی به انجام رسانده و هم اکنون نیز با عنایت به تغییر وظایف شرکت فوق همچنان وظیفه اتمام پروژه و تعهدات قبلی را نیز برعهده دارد . با تغییر سیاستها و کاهش تصدی گری دولت و با ادغام وزارت جهاد با وزارت کشاورزی شرکت فوق نیز به شرکت ما در تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی طبق جلسه مورخ 25/12/1381 تا 27/1/1383 و هیئت وزیران بنا به پیشنهاد شماره 16215/28/532/20/500 مورخ 2/7/1380 وزارت جهاد کشاورزی و به استناد ماده 6 قانون برنامه  سوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1379 اگر در اساسنامه شرکت فوق که 100% آن دولتی بوده با سرمایه ای معادل دویست میلیارد ریال با هدف حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و در زیر بخشهای زراعت و باغبانی دامداری و دامپروری ، جنگل و مرتع ،  شیلات و آبزیان  و صنایع و خدمات مرتبط با وظایف وزارت جهاد کشاورزی مورد تصویب قرار گرفت که از سال 1382 شروع به فعالیت نمود و چارت سازمانی آن به شرح ذیل می باشد .

فصل سوم : فعالیتها و آموزشهای انجام گرفته  در مدت کارآموزی

الف ـ اقدامات انجام گرفته در دوره کارآموزی ( عملیات مالی خدمات مهندسی جهاد جهت بستن پروژه تعهدات قبلی )

ب ـ اقدامات انجام گرفته در دوره کارآموزی ( عملیات  مالی صندوق مادر تخصصی)

ج ـ تجربیات و مهارتهای بدست آمده در طول کارآموزی

الف ـ اقدامات انجام گرفته در دوره کارآموزی ( عملیات مالی خدمات مهندسی جهاد جهت بستن پروژه ها و تعهدات قبلی )

همچنان که بیان گردید با توجه به فعالیت 12 ساله  شرکت خدمات مهندسی جهاد و انجام حدود 2000 پروژه قسمتی از تعهدات آن باقی مانده بود که به شرکت مادر تخصصی انتقال یافت  و با توجه به رشته تخصصی و تحصیلی اینجانب و با عنایت به دوره کارآموزی که متناسب با فعالیت من بوده اقدامات و وظایف ذیل توسط اینجانب به انجام

1ـ آشنایی با کلیه پروژه های انجام گرفته  و در حال انجام از طریق بررسی پرونده امور حقوقی ، مالی و فنی و برنامه ریزی کنترل پروژه

2ـ آشنایی با مفاد قراردادها از جهت بندهای شرایط عمومی و شرایط خصوصی قراردادها که معمولاً شرایط عمومی قراردادها ثابت و شرایط اختصاصی برای هر قرارداد به خصوص تفاوت می نماید .

3ـ آشنایی با امور مشاوران و پیمانکاران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که انتخاب و صلاحیت مشاور توسط کارشناسان آنها بر اساس ضوابط و معیارهای فنی ،  نیروی انسانی  تحصیل کرده و ماهی و تجهیزات و امکانات انجام پروژه ها صورت می پذیرد در همین راستا آشنایی با نحوه دریافت رتبه و گرید هر رشته و مطالعه کتبی و نشریات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که چه کسانی صلاحیت انجام پروژه های مختلف با چه حجم ریالی ( رتبه یک تا حداکثر 340 میلیون ریال ، رتبه دو تا حداکثر 840 میلیون ریال و رتبه سه از 840 میلیون ریال به بالا ) و فنی را دارا می‌باشند.

3ـ آشنایی با فهرست  بهاء انجام کار پروژه های مختلف که به دو سر فصل اصلی اجرایی یا مطالعاتی تقسیم گردیده و هر یک از آنها بر اساس نوع پروژه ها و دستور العمل محاسباتی چاپ شده از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور محاسبه و برای کارفرما جهت دریافت حق الزحمه ارسال می گردد .

4ـ آشنایی با چگونگی تهیه و تنظیم صورت وضعیت بر اساس کار انجام گرفت و گزارشات دفتر فنی و مدیر پروژه و استفاده از دستورالعمل فهرست بها یا چگونگی تنظیم صورت وضعیت لازم به ذکر است که حق الزحمه برخی از قراردادها ممکن است بر اساس فهرست  بهاء محاسبه نگردد که این در شرایط خصوصی پیمان درج گردیده و مبنای محاسباتی  بر اساس توافق به عنوان مثال نظر روز کار باشد.

5ـ آشنایی با خدمات ارائه شده از طرف کارفرما

در بعضی قراردادها به جهت نوع قرارداد برخی از مفاد آن مثل تهیه نقشه پایه ، تجهیزکارگاه ، انجام مطالعات فاز اول … توسط خود کارفرما انجام گرفته  که باعث کاهش رقم قرارداد بر اساس فهرست بهاء خواهد گردید .

6ـ آشنایی با مفاهیمی نظیر : کارفرما ( ضخی حقیقی یا حقوقی است که اجرای عملیات معینی را به پیمانکار واگذار می کند .)

ـ پیمانکار ( شخصی حقیقی یا حقوقی است که مسئولیت اجرای کامل عملیات موضوع پیمان را تا تکمیل نهایی آن بر اساس قرارداد فی مابین برعهده می گیرد )

ـ قرارداد ( رابطه ای حقوقی یبن پیمانکار و کارفرماست که منشاء تعهد و التزام برای طرفین می باشد ) که کارفرما برای انجام  دادن موارد زیر قرارداد با مؤسسات مشاوره ای یا پیمانکار منعقد می کند .

الف ـ مطالعات بنیادی و تحقیقاتی

ب ـ تهیه طرح

ج ـ اجرای طرح

د ـ نظارت بر اجرای طرح

انواع قراردادهای پیمانکاری با توجه به مواد 10 و 29 قانون مدنی

1ـ قرارداد بر اساس واحد بهاء

2ـ قرارداد مقطوع

3ـ قرارداد امانی

4ـ قرارداد بر اساس مواد و دستمزد

5ـ قرارداد مدیریت اجرا

ـ مناقصه محدود و عمومی و آشنایی با مواد 79 و 89 قانون محاسبات عمومی

ـ ترک مناقصه

ـ انواع وثیقه های مورد قبول بانکی برای صدور ضمانتنامه که شامل : وجه نقد ، طلا ، اسناد خزانه ، اوراق مشارکت ، سپرده ثابت و اوراق قرض الحسنه ،  تضمین بانکهای معتبر خارجی ، سفته  با دو امضاء قابل قبول بانکی ، احوال غیر منقول ، برگ وثیقه انبارهای عمومی ، سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس ، کشتی ، هواپیما می باشد .

ـ حسن انجام تعهدات و قوانین مواد 4ـ83 قانون محاسبات عمومی و ماده 27 آئین نامه معاملات دولتی که در آن قید گردیده برای تضمین حسن انجام تعهدات معادل 50% مبلغ اولیه پیمان ضمانتنامه از بانک گرفته  و یا سپرده نقدی به حساب کارفرما واریز نمایند .

ـ در انعقاد قرارداد : مشخصات طرفین قرارداد کاملاً ذکر گردد .

موضوع پیمان به روئیت طرفین رسیده  و مهر و امضاء شود مبلغ پیمان و شرایط پرداخت کاملاً‌ مشخص گردد .

تغییر مقادیر کار و کارهای جدید با توجه به سقف رعایت حداکثر 25% افزایش قرارداد منعقد و کاملاً مشخص ثبت گردد . مدت پیمان با توجه به نوع پروژه مشخص شود .

تأییدات و تعهدات پیمانکار و تعهدات و اختیارات کارفرما  کاملاً مشخص باشد .

ـ دوره های تضمین

ـ تعدیل آحاد بهاء

ـ تحویل موفقت

ـ تحویل قطعی

7ـ آشنایی با قسمتهای مخلتف شرکت مهندسین مشاور و پیمانکار

الف ـ قسمت برآورد و مهندسی وظایف اصلی این قسمت که بوسیله مهندسان و مترورها انجام می پذیرد شامل

1ـ محاسبه و تعیین مبلغ پیشنهادی برای شرکت در مناقصه و اعلام نتیجه

2ـ تهیه صورت وضعیت های پیشرفت کار

3ـ بررسی قیمتهای پیشنهادی پیمانکاران دست دوم یا جزء

4ـ تهیه فهرست مواد ، سفارشهای خرید و سایر  نیازمندیهای پیمان و ارسال به قسمت حسابداری و رئیس حسابداری کارگاه

ب ـ قسمت اجرای عملیات :

1ـ سازماندهی کارگران و کارکنان لازم

2ـ همکاری در تهیه صورت وضعیتهای پیشرفت کار

3ـ محاسبه دستمزد کارگران و تهیه صورت تجزیه دستمزد بر اساس ساعات کارگران در هر کارگاه و ارسال به قسمت حسابداری

4ـ دریافت و شمارش مواد و مصالح و ارسال به کارگاه و گزارش آن به قسمت حسابداری

5ـ گزارش وضعیت نقدینگی و مخارج کارگاه به دفتر مرکزی

ج ـ قسمت حسابداری

1ـ تطبیق برگ سفارش خرید و گزارش دریافت مواد و مصالح با قبض انبار

2ـ رسیدگی و پرداخت فاکتورها

3ـ کنترل و رسیدگی مخارج کارگاه و تفکیک صحیح آن به جاری و سرمایه ای

4ـ ثبت مخارج و صورت وضعیت های پیمان در اسناد و مدارک مالی و مراکز هزینه

5ـ تهیه گزارش دوره ای از پیشرفت و هزینه های اجرای پیمان و مقایسه آن با اقلام برآوردی ( بودجه به واقعیت )

6ـ تهیه صورت های مالی پایان دوره طبق اصول پذیرفته شده حسابداری و تعیین سود یا زیان پیمان

7ـ وصول مطالبات و تسویه قراردادها

د ـ قسمت اداری و کارگزینی

1ـ تامین نیروی انسانی بر اساس درخواست واحدهای مختلف

2ـ کنترل حضور ، غیاب و مرخصی و ساعات کارگر و پرسنل و تهیه گزارش کارکرد و ارسال به امور مالی

3ـ تهیه قوانین اداری و استخدامی داخلی

ه ـ واحد طرح و برنامه کنترل پروژه و بودجه

1ـ ارائه خط مشی و سیاستهای کلی و جزئی کوتاه مدت و بلند مدت

2ـ ارائه بودجه سالانه و در حد لزوم ماهانه و کنترل آن با گزارشات انجام گرفته مالی

3ـ تهیه انحرافات و گزارش آن و تلاش در جهت کاهش آن

4ـ کنترل زمانی ، سالی و عملیاتی پروژه ها بر اساس برنامه انجام هر پروژه

8 ـ آشنایی با قوانین و دستورالعمل ها شامل :

ـ آیین نامه تعیین برنده مناقصه به شماره 4727 ب – س مورخ 15/4/1354 و اصلاحی مصوب شماره 126842 / ت 108 ص مورخ 28/3/1370

ـ آیین نامه تشخیص صلاحیت و ارجاع کار به پیمانکاران موضوع تصویب نامه شماره 250/1/ت166 مورخ 17/3/1367 هیئت وزیران

ـ تصویبنامه در خصوص مقررات مربوط به اخذ تضمین و تادیه پیش پرداخت برای کارهای پیمانکاری به شماره 33767/ت 325 مورخ 12/7/1371

ـ آیین نامه صدور ضمانتنامه و ظهرنویسی از طرف بانکها به شماره ل ب / 06 مورخ 12/2/1362

ـ مطالعه مجموعه قوانین مالیاتهای مستقیم مخصوصاً مالیات بر درآمد حقوق و اشخاص حقوقی و ماده 151 محاسبه استهلاک

ـ مطالعه دانستنیهایی برای پیمانکاران و  واگذاران کار درباره مقدرات تامین اجتماعی چاپ شده سازمان تامین اجتماعی معاونت فنی و درآمد

9ـ فعالیتها و اقدامات در واحد امور مالی شرکت شامل :

ـ آشنایی با سیستم کدنیگ حساب که شامل حساب کل ، معین ، تفضیل جزء بوده و اطلاعات آن به شرح ذیل می باشد .

حساب کل دو رقمی بوده و از شماره 11 به نام تجهیزات و لوازم نقشه کشی و مهندسی تا شماره 97 هزینه بیمه اجتماعی مسکوره توسط کارفرمایان شماره گذاری گردیده

حساب معین سه رقمی بوده و از 102 به نام تجهیزات و لوازم نقشه کشی و مهندسی دفتر نقشه پردازان شروع و تا 9902 طرف حساب انتظامی شماره گذاری گردیده

حساب تفضیل چهاررقمی بوده و از شماره 1001 به نام دستگاه فتوگرامتری تا شماره 1235 نقشه برداری اصفهان به از ناشماره گذاری گردیده

حساب جزء یک رقمی بوده که به جهت آسانتر شدن و استفاده از سیستم هزینه یابی صحیح و حسابداری صنعتی ( قیمت تمام شده پروژه ها در حسابداری پیمانکاری) در حسابهای محدودی از جلسه هزینه پروژه استفاده شده شامل :

1ـ هزینه حقوق کارکنان عملیاتی

2ـ هزینه مأمورتی کارکنان عملیاتی

3ـ هزینه حقوق کارکنان موقت

4ـ هزینه قرارداد کارشناسی

5ـ هزینه چاپ و تکثیر

6ـ هزینه سربار جذب شده پروژه

7ـ هزینه ابزار و لوزم مصرفی

8ـ سایر هزینه ها

9ـ هزینه 6/3/% بیمه

پس از آشنایی با سیستم کدنیگ حسابها اسناد حسابداری را ثبت نموده که این امر در واقع جزء از تعریف حسابداری که حسابداری فن ثبت طبقه بندی و تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که قابلیت تبدیل به اعداد را داشته باشد می باشد ثبت سند شامل سند هزینه پروژه ، سند درآمد پروژه ، سند حقوق و دستمزد ، سند هزینه جاری یا سربار

سند خرید اموال و تجهیزات و هزینه های سرمایه ای ، سند پرداخت و دریافت بانک و سند حسباداری قیمت تمام شده می باشد که تمامی اسناد مختلف را با توجه به ضمائم و پیوستها و وظایف مختلفی که به اینجانب داده شده تهیه و به رئیس حسابداری تحویل نمودم لازم به ذکر است که سیستم حسابداری شرکت  به صورت کامپیوتری بوده و از نرم افزار مالی استفاده شده است . برای تهیه اسناد حسابداری بررسی و تهیه پیوستها بسیار مهم بوده که در اسناد مختلف متفاوت می باشد مثل سند درآمد که با توجه به تهیه صورت وضعیت که در چه میزان پیشرفت فیزیکی تا سقف 100% و یا حداکثر 125% با منظور نمودن متهم 25% و کنترل محاسبات و کسورات که شامل 5% مالیات طبق قانون مالیاتهای مستقیم و کورات بیمه که در پروژه های مختلف از 6/3/% تا 67/16% متفاوت می باشد و همچنین کسورات 10% حسن انجام کار و کسر پیش دریافت و علی الحساب دریافتی که به میزان پیشرفت کار و پرداختی کسر می شود و خالص قابل دریافت محاسبه شده و اعلام گردیده و پس از دریافت از طریق بانک و یا به صورت نقدی سند آن ثبت می گردد .

از جمله فعالیتهای  دیگر اینجانب تهیه صورت مغایرت بانکی و صورت نقدینگی شرکت بوده که با توجه به داشتن چندین حساب مختلف و ارسال وجه از طریق بانکهای سراسر ایران به جهت داشتن پروژه های متعدد در سطح کشور تهیه صورت مغایرت بانکی برای مشخص شدن وجوه بین راهی ، چکهای دریافت شده و در جریان وصول و مانده حساب بانکی و درنتیجه وضعیت نقدینگی شرکت نیاز روزانه شرکت بوده .

علاوه بر موارد بالا به جهت مصادف شدن زمان کارآموزی با بستن حسابها و تهیه گزارش مالی در تهیه گزارش همکاری نموده و در قسمتهای مختلف آن شرکت نمودم و با آشنایی با استاندارد سیستم حسابداری پیمانکاری به دو صورت

1ـ روش کار تکمیل شده : در آمد ،‌هزینه و سود ناخالص پیمان هنگامی شناسایی می شود که کل پیمان یا بخش عمده ای از آن تکمیل شده و تنها کارهای جزئی آن باقی مانده باشد .

2ـ روش درصد  پیشرفت کار : درآمد ، هزینه و سود ناخالص پیمان بتدریج ، به تناسب پیشرفت پیمان در پایان هر دوره مالی اندازه گیری و شناسایی می شود .

و با توجه به نوع پروژه های شرکت که بلند مدت بوده و از روش دوم یعنی درصد پیشرفت کار استاندارد شماره 11 بند 30 و 31 استفاده شده و نحوه بستن حسابها به شرح ذیل می باشد:

ـ برآورد ذخیره پروژه با توجه به اتمام پروژه در سال یاد شده  و پیش بینی هزینه برای سال آینده

ـ برآورد ذخیره استهلاکی اموال و ساختمان و ماشین آلات که با توجه به ماده 151 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 محاسبه و در حسابها ثبت گردید .

ـ برآورد ذخیره باز خرید خدمت پرسنل با توجه به قانون کار

ـ برآورد اندوخته قانونی طبق ماده

ـ انتقال هزینه حقوق و دستمزد پرسنل عملیاتی به هزینه پروژه ها

ـ انتقال هزینه سربار به هزینه مستقیم پروژه به عنوان سربار

ـ انتقال هزینه پروژه به قیمت تمام شده

ـ انتقال درآمد پروژه به عملکرد سود و زیان با توجه به استاندارد حسابداری از روش درصد پیشرفت کار

ـ انتقال قیمت تمام شده به عملکرد سود و زیان

ـ انقال عملکرد سود و زیان به حساب و سود و زیان سال مالی

پس از بستن حسابها با توجه به رعایت اصول متداول حسابداری و استانداردهای ناظر بر گزارشهای صورتهای مالی ، باید بنحوی تهیه شوند که ضمن ارائه تصویر مناسبی از وضعیت عملکرد شرکت حداقل اطلاعات مورد نیاز استفاده کنندگان را تامین نمایند صورت حساب سود و زیان و صورت گردش وجوه و همچنین ترازنامه برای سال مالی فوق تهیه  و توسط حسابداری سازمان حسابرسی ، حسابرسی گردید .

علاوه بر کمک در واحد امور مالی از مرحله ثبت سند تا کمک در تهیه صورتهای مالی پس از بررسی و مطالعه پرونده پروژه ها به جهت طولانی شدن وصول حق الزحمه پروژه ها مسئولیت دریافت و واریز خالص حق الزحمه پروژه و همچنین بستن پروژه‌ها به جهت تغییر وضعیت شرکت از جهت کسورات و واریز به حسابهای مربوطه و تهیه صورتجلسات تحویل موقت و تحویل نهایی با کارفرمایان در استانهای محل پروژه را داشته که تا دریافت مفاصا حساب بیمه از سازمان تامین اجتماعی شعبه 9 تهران و ارسال برای کارفرما که پس از آن 10% حسن انجام کار دریافت و به حساب شرکت واریز گردیده که آخرین مرحله تسویه پروژه بوده ادامه داشته .

ب ـ اقدامات انجام گرفته در دوره کارآموزی ( عملیات مالی صندوق ما در تخصصی) با توجه به مأموریت صندوق مادر تخصصی که :

صندوق بنگاهی است دولتی و اقتصادی در راستای توسعه اقتصادی ـ اجتماعی کشور و با طرف حمایت از توسعه سرمایه گذاری در زیر بخشهای زراعت و باغبانی ، دام و طیور ، شیلات ، آبزیان جنگل و مرتع و صنایع و خدمات مرتبط ایجاد شده است . و همچنین هدف صندوق که

1ـ تقویت حجم و کیفیت سرمایه گذاری در فعالیتهای مرتبط با بخش کشاورزی

2ـ اعطای تسهیلات و کمک به صندوقهای تخصصی ، محصولی یا منطقه ای مرتبط با فعالیتهای بخش کشاورزی و نظارت بر چگونگی استفاده از آنها

3ـ حمایت از تولید کنندگان و فعالان بخش کشاورزی در مواجهه با موقعیتهای بحرانی

4ـ کمک به تولید کنندگان برای افزایش ظرفیتهای صادرات محصولات کشاوری و نظارت بر چگونگی استفاده از آنها

5ـ دریافت اعتبار و کمکهای مالی از دولت ، بانکها و سایر مؤسسات مالی داخلی و خارجی و باستناد ماده 12 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی و مصوب شماره 33515/ت25321 در مورخ 26/12/81 هیئت محترم وزیران و بند دوم مصوب دولت وزارت جهاد کشاورزی (صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ) موظف است نسبت به تشکیل صندوقهای غیر دولتی ، تخصصی ، محصولی و منطقه ای حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با مشارکت تولید کنندگان این بخش با مشارکت حداکثر 49% اقدام نماید که با توجه به سیاست شرکت در سال 1383 تشکیل 15 صندوق ملی و 5 صندوق استانی در حال انجام می باشد که چارت فرآیند تشکیل صندوقهای غیر دولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی به شرح ذیل می باشد :

در ادامه فعالیتهای انجام شده و همزمان با آن و شروع فعالیتهای صندوق مادر تخصصی با توجه به رشته تخصصی و تحصیلی اینجانب  و با عنایت به دوره کارآموزی که متناسب با فعالیتهای مسن بوده اقدامات و وظایف ذیل نیز توسط اینجانب در دوره کارآموزش انجام گردید . الف ـ آموزش و دریافت اطلاعات عمومی

1ـ مطالعه و آشنایی با مأموریت ، هدف ، وظایف و اختیارات ، سیاست ها و روش‌های دستیابی صندوق ما در تخصصی

2ـ مطالعه و آشنایی با زیر ساختمان کشاورزی و آشنایی با تشکلها و تعاونی های کشاورزی

3ـ مطالعه و آشنایی با زیر ساختمانهای کشاورزی و آشنایی با تشکلها و تعاونی های کشاورزی

3ـ مطالعه و آشنایی با فرآیند تشکیل صندوق های غیر دولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی

4ـ مطالعه و آشنایی با دستورالعمل چگونگی تشکیل صندوق های ( غیر دولتی ) حمایت از توسعه بخش کشاورزی

5ـ مطالعه و آشنایی با طرح امکانپذیری صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی

6ـ مطالعه و آشنایی معیارهای ارزیابی طرح پیشنهادی متقاضیان جهت تشکیل صندوقها

7ـ مطالعه و آشنایی با اساسنامه شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تصویب شده هیئت وزیران

8ـ مطالعه و آشنایی با اساسنامه نمونه صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی تصویب شده هیئت وزیران

9ـ آشنایی با ماده 12 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی

ب ـ آموزش و انجام فعالیتهای تخصصی مالی

1ـ با توجه به ایجاد صندوقهای غیر دولتی از طرف صندوق مادر که به صورت سهامی خاص و با سرمایه 51% غیر دولتی و حداکثر 49% دولتی بود به جهت ایجاد صندوقها نیاز به آشنایی کامل با قانون تجارت  مخصوصاً قوانین شرکتهای سهامی خاص و عام بوده که آموزش فوق

ب ـ آموزش و انجام فعالیتهای تخصصی مالی

1ـ با توجه به ایجاد صندوقهای غیر دولتی از طرف صندوق مادر که به صورت سهامی خاص و با سرمایه 51% غیر دولتی و حداکثر 49% دولتی بود به جهت ایجاد صندوقها نیاز به آشنایی کامل با قانون تجارت مخصوصاً قوانین شرکتهای سهامی خاص و عام بوده که آموزش فوق در محل شکرت برای پرسنل مرتبط از جمله اینجانب توسط آقای دکتر فیضی به مدت 50 ساعت انجام گرفت و با گذراندن این آموزش با قوانین موجود شرکتهای سهامی خاص و عام آشنایی پیدا نموده و همچنین به جهت استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری مثل Power piont – Excel 2000 – Access 2000 آموزشهای لازم جهت به کارگیری از آنها در عملیات جاری شرکت را حلی نموده

1ـ مطالبه اساسنامه پیشنهادی صندوقها و مطابقت با اساسنامه نمونه پیشنهادی و همچنین مواد قانون تجارت

2ـ محاسبه سهم هریک از تشکلها  و تولید کنندگان با فرض میزان تولید ، با همکاری معاونتهای جهاد کشاورزی بر مبنای صندوقها ( منطقه ای استانی ، ملی ، محصولی ) و بدست آوردن  کل مبلغ سرمایه صندوق و مبالغی نظیر مبلغ سرمایه هر سهامدار 35% و 65% و میزان تولید

3ـ اعلام به هیئت اجرائی صندوقها از طریق نماینده شکرت مادر تخصصی که جزء هیئت مؤسس و هیئت اجرائی صندوقها می باشد .

4ـ اعلام زمان پذیره نویسی جهت پرداخت 35% سهام جهت شرکت  در مجمع مؤسس

5ـ کنترل مبالغ واریزی به حساب شرکت در شرف تأسیس

6ـ  مشخص کردن جدول محاسباتی شامل مبلغ سهام فرضی و پیشنهادی و اسامی سهامداران  35% و 65% و جدول محاسباتی واقعی طبق مبلغ واریزی 35% که شامل اسامی سهامداران مبلغ سرمایه هر یک از سهامداران و مبلغ کل سهام و سرمایه شرکت مبلغ 35% واریزی و 65 % واریزی و کنترل سهامداران و مشخص کردن مبلغ سهام شرکت مادرتخصصی  که حداکثر 49% باشد و همچنین جدول حق راعی سهامداران بر مبنای تعداد سهام و تعداد هیئت مدیره که 5 ،7  یا 9 نفره باشد و همچنین  جدول محاسباتی حق راعی بازرس قانونی و علی البدل

7ـ شرکت در مجمع عمومی مؤسس و محاسبه حق رای و رای گیری براساس قانون تجارت و خواندن و تصویب کردن بندهای اساسنامه و پرنمودن اظهار نامه ثبت شرکتها همچنین اساسنامه و دریافت کلیه امضا ها و مشخصات سهامداران و مراجعه به ثبت شرکتها جهت ثبت شرکت که تاکنون 7 صندوق به شرح ذیل به ثبت رسیده است:

1ـ7ـ صندوق حایت از تویعه سرمایه گذاری در بخش صنایع لبنی

2ـ7ـ صندوق حایت از تویعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان همدان

3ـ7ـ صندوق حایت از تویعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان کرمانشاه

4ـ7ـ صندوق حایت از تویعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی

5ـ7ـ صندوق حایت از تویعه سرمایه گذاری در بخش طیور

6ـ7ـ صندوق حایت از تویعه سرمایه گذاری در بخش دام

7ـ7ـ صندوق حایت از تویعه سرمایه گذاری در بخش عشایری

و همچنین 8 صندوق در حال شکل گیری و ایجاد می باشد .

8ـ تهیه کتابچه مأموریت ،‌اطراف ، خواشی ها ، برنامه عملیاتی سال 1384 شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با جداول و پیوستهای محاسباتی که در صورت صلاحدید قابل ارائه می باشد .

9ـ تهیه گزارش هیئت مدیره جهت ارائه به مجمع عمومی سال 1382 که درمرداد ماه 1383 تهیه گردید که شامل کلیه محاسبات مقایسه ای و نسبتهای مالی و همچنین مقایسه عملکرد با بودجه و نقاط انحراف وعلل آن به تفضیل برابر فرم استاندارد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور توسط اینجانب تهیه و ارائه گردید که در صورت صلاحدید امکان ارائه آن می باشد .

10ـ تهیه اصلاحیه بودجه سال 1383 با توجه به شروع بخش اعظم کار صندوق مادر تخصصی در سال 1383 و مبالغ مورد نیاز جهت هزینه های سرمایه ای و هزینه های جاری بودجه سال 1383 با توجیهات و محاسبات انجام گرفته  اصلاح و به سازمان مدیریت  و برنامه ریزی ارسال گردید که با جلسه مشترک  با نماینده امور کشاورزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه اصلاحیه سال 1383 مورد توافق واقع و جهت انجام تشریفات اداری جهت ابلاغ ارسال گردید .

11ـ تهیه بودجه جامع 1384 با توجه به سیاستها ، مأموریتها و اهداف تهیه شده برای سال 1384 گزارش توجیهی و محاسبات اولیه تهیه و در آذر ماه 1383 بودجه بر اساس برنامه زمانبندی شده برای سازمان  مدیریت و برنامه ریزی ارسال و ملی جلسه مشترک به تصویب نماینده سازمان  مدیریت و برنامه ریزی رسیده و پس از انجام تشریفات اداری ابلاغ  خواهد گردید .

12ـ تهیه کاربرگهای مقایسه ای بودجه با عملکرد و ارائه دلایل توجیهی و مشخص کردن انحرافات و تهیه گزارش برای حسابرسان سازمان حسابرسی که در تیرماه ارائه گردید و در صورت صلاحدید امکان ارائه آن می باشد .

13ـ طراحی فرمها و آئین نامه داخلی مالی و موردنیاز صندوقهای غیر دولتی

14ـ تهیه صورت منابع و مصارف سال 1383 و سال 1384 و مشخص نمودن نقدینگی آینده شرکت

ج ـ تجربیات و مهارتهای بدست آمده در طول کارآموزی

1ـ آشنایی با قوانین و مقررات شرکتهای پیمانکاری و مهندسین مشاور شامل انواع قراردادها ، فهرست  بهاء انجام کار دستور العمل محاسباتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، نحوه گزینش و انتخاب صلاحیت مهندسین مشاور و پیمانکاران ،حجم ریالی رتبه های مختلف ، تهیه و تنظیم صورت وضعیت ، متهم ریالی و زمانی مناقصه ،  مزایده ،  ترک تشریفات ، حسن انجام کار ، تعهدات ، قوانین محاسبات عمومی و مدنی در خصوص پیمانکاران و مشاوران ، شناخت قسمتهای مختلف اداری فنی و تشکیلاتی مشاوران و پیمانکاران ، قوانین مالیاتی ، بیمه و آیین نامه های مختلف پیمانکاران و مشاوران

2ـ بدست آوردن مهارت لازم جهت بررسی  پرونده های مالی مهندسین مشاور پیمانکاران و کارشناسان دست دوم و استانداردهای آنها

3ـ آشنایی لازم و کافی جهت سیستم های حسابداری پیمانکاری و مهندسین مشاور و گردش عملیات  از ابتداء تا انتهاء و بستن حسابها و تهیه صورتهای مالی

4ـ آشنایی و تجربه لازم جهت برنامه ریزی و بودجه بندی و ارتباط با واحد حسابداری صنعتی و قیمت تمام شده و مراکز هزینه شرکتهای پیمانکاری و مهندسین مشاور

5ـ آشنایی با اراف و سیاستهای شرکت صندوق مادر تخصصی و نحوه ایجاد آن

6ـ حل آموزشهای لازم تئوری و عملی برای تشکیل شرکتهای سهامی عام و خاص

7ـ ملی آموزش قانون تجارت و حقوق تجارت

8ـ شرکت در مجامع عمومی و تهیه جداول و گزارشات

9ـ تهیه صورت مالی  شامل صورت حساب سود و زیان ، گردش وجوه نقد و ترازنامه برای سال 1382

10ـ تهیه گزارشات هیئت مدیره جهت ارائه به مجمع عمومی

11ـ تهیه بودجه سال 1384 و اصلاحیه  بودجه سال 1383 و همچنین توجیهات آن

12ـ تهیه صورت گردش منابع و مصارف و بودجه بندی نقدی

13ـ تهیه کاربرگهای مقایسه ای بودجه با عملکرد واقعی سال 1382 و 6 ماه  و سال 1383 و همچنین مشخص نمودن انحرافات و دلایل آن

14ـ تهیه کتابچه مأموریت ، اهداف ، خط مشی ها ، برنامه عملیاتی سال 1384 صندوق مادر

15ـ آشنایی با محیط کار و روابط موجود بین واحدهای مختلف و رابط کاری

 

 


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *