ارتباط علوم با ورزش
چکیده:
مقدمه: علیرغم مزایای ورزش بسیاری از کارمندان کشورهای مختلف فعالیت فیزیکی کافی ندارند. با توجه به این که الگوی مراحل تغییر بهعنوان یک مدل جامع شناختهشده در زمینه ورزش است و خودکارآمدی یکی از سازههای اصلی این الگو میباشد، بر آن شدیم وضعیت ورزش را در کارمندان بر اساس مدل مراحل تغییر مورد بررسی قرار داده و ارتباط آن را با سازه خودکارآمدی تعیین نماییم.
روش: در این مطالعه مقطعی 220 نفر از کارمندان ادارات شهر یزد به روش نمونهگیری دو مرحلهای خوشهای انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای با روایی و پایایی قابلقبول، شامل دو بخش اطلاعات جمعیتی و سازههای مدل مراحل تغییر رفتار و خودکارآمدی، استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS انجام شد.
یافتهها: در نمونه پژوهش 152 مرد و 68 زن با میانگین سنی 68/8 ± 34 سال شرکت کردند. از 220 فرد مورد مطالعه 44 نفر در مرحله قبل از تفکر، 88 نفر در مرحله تفکر، 30 نفردر مرحله آمادگی، 16 نفر در مرحله عمل و 42 نفر در مرحله نگهداری قرار داشتند. از نظر آماری تفاوت معنیداری بین خودکارآمدی با مراحل تغییر رفتار (0001/0>P)، بین خودکارآمدی و جنس (01/0=P) و همچنین بین خودکارآمدی با سطح تحصیلات (005/0=P) مشاهده گردید.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، خودکارآمدی نقش مهمی در انجام ورزش دارد و لزوماً باید حمایت همه جانبهای از طریق نهادهای مرتبط مانند سازمان تربیت بدنی و دانشگاهها در زمینه ارتقای سطح خودکارآمدی صورت گیرد.
علم و ورزش
علم ورزش ، علمی است که در آن به مسائل علمی و تخصصی ورزش پرداخته می شود و هدف از این علم آن است که علاقه مندان به ورزش از این طریق پی به کلیه مسائل مربوط به علوم ورزش برده و آن را بکار بندند تا کمتر دچار آُسیب شده و همچنین از طریق علم ورزش مهارت خود را در هر رشته ورزشی افزایش دهند .
آدمی در مراحل تمدن به درجات عالی رسیده و اندیشه و فکر او بسیار تابناک شده و حاصل کار و اندیشه و هوشمندی انسان یعنی علوم و معارف بشری نیز روز به روز وسعت یافته است . هر یک از دانش ها و فروغ معرفت های انسانی در قرن بیستم به صورت دریای پهناور در آمده است به طوری که در هر یک از رشته های علوم باید سال ها وقت صرف کرد تا در آن تخصص یابد و به مقام شامخی برسد ، نه تنها ناگزیر است از برگزاری مسابقه آن علم یا فن در جهان آگاه گردد و از بزرگان آن رشته تاسی جوید و پیش برود ، بلکه همین فرد باید علاقمند به این رشته هم باشد و همین موارد لزوم داشتن اطلاعات کافی و یا معلومات عمومی را ایجاب می کند . امروزه هیچ کس حتی کسانی که فقط ورزش را بخاطر ورزش نه بخاطر اهداف قهرمانی در رقابت های رسمی انجام می دهند ، نمی توانند منکر ارزش روش های علمی در بالا بردن سطح تکنیک ، تاکتیک و بطور کلی کیفیت تیم ها در هر نوع ورزشی باشند . در ورزش اجرای صحیح مهارت ها وابسته به رعایت اصول و قوانینی علمی متکی بر اصول مکانیکی و بیومکانیکی است .
وقتی رقابت ها در سطح حتی صدم ثانیه ها کشیده می شود صرف نظر از تلاش شخصی ورزشکار در پیروزی ، به طور دقیق ارزش تمرینات و نحوه ی استفاده حداکثر از قدرت و توان ورزشکار در تمرینات توسط یک مربی آگاه و با استفاده از روش های علمی و سایر خصوصیاتی که یک مربی موفق باید داشته باشد از جمله اصول علمی تربیت بدنی ، برنامه ریزی صحیح تمرینات به نحوی که ورزشکار در روز مسابقه در حداکثر کیفیت بدنی و توان مسابقه باشد به طور کامل روشن و غیر قابل انکار است .
اگر ما ادوار گذشته را مورد مطالعه قرا دهیم در می یابیم که در مسیر عمومی تاریخ زندگانی انسان ، فرهنگ ها و تمدن های بسیاری بوجود آمده است و پیدایش اجتماعات و حرکت آنان اگر چه به ظاهر مستقل بوده ولی به حقیقت در یکدیگر تاثیرات متقابل داشته و تاریخ عمومی بشر را از جنبه های حرکت درونی و بیرونی به وجود آورده است .
نقش اساسی علوم ورزشی
اگر چه علوم ورزشی و نقش اساسی آن در بین تمامی ملل هنوز به مراحل کمال نرسیده ولی بدین نتیجه نهایی رسیده است که اولا: اجتماع انسانی چون تشکل الکترونی و پروتونی و تجمع منظومه های شمسی پیوسته متحرک و متکامل بوده و از مراحل مختلفی گذشته است و در ثانی : تحول و حرکت افراد اجتماع نه فقط از جنبه های معنوی و درونی مورد مطالعه بوده بلکه برای تطابق حرکات روحی و جسمی انگیزه های علمی را مورد توجه قرا داده و دوام حیات و زندگی خویشتن را در این یافته است که جسم و روح خود را مبتنی بر تحول زمان و نظام خلقت هماهنگ ساخته تا با توازن این دو پدیده ی محسوس و معقول سزاوار عدل آفرینش و محق به ادامه ی زندگی سالم و متعالی باشد .
ورزش محتوی زندگی نیست بلکه نوایی است که زندگی را همراهی می نماید . حفظ سلامت ملل و ایجاد تحول در جوامع مختلف ، همان قدر برای سرنوشت و زندگی بشری هم بوده است که اکتشافات و اختراعات صنعتی بوده اند .
همه ی این تلاش ها ، تحقیق ها ، تفسیر ها و تجربیات و آزمایش های علمی در این مدت بیش از دو قرن باعث شدند تربیت بدنی به صورت علم جداگانه ای درآمده و انجام ورزش برای مردم جوامع صنعتی جنبه ی حیاتی پیدا کند برای این که احتیاج جوامع کنونی ، به نیروی انسانی سالم بیش از هر زمان دیگر قابل لمس است ، در جوامعی که نارسائی های کمی و کیفی ورزش وجود دارد عقب افتادگی آن جامعه نیز چشم گیر است و از این روست که ورزش امروز در جوامع مترقی دنیا علاوه بر اثرات بهداشتی و نقش مهم آن در سلامت یک ملت به عنوان یک پدیده ی اجتماعی و عامل مهم اقتصادی مورد مطالعه و پژوهش علمی قرار می گیرد به این دلیل که ترقی دانش و فنون و پیشرفت تمدن مسائل تازه ای به وجود آورده است که در گذشته یا مورد نظر نبوده و یا آن که چندان توجهی به آن نمی شد .
بررسی های عملی ورزش و تربیت بدنی در جوامع صنعتی امروز جدا از پژوهش های پزشکی ، آموزش و پرورش ، روانشناسی ، بهداشت ، جامعه شناسی ، اقتصاد و تاریخ نبوده بلکه با همه ی علوم فوق رابطه مستقیم دارد .
تربیت بدن فرصت را به کودک ، نوجوان و جوان می دهد که استعداد های خود را بیازماید و به پرورش خود با راهنمایی مربی آگاه همت ورزد . نوجوان و جوان امروزی فقط در محیط ورزش حاضر است نظم را بپذیرد ، چرا که در آن محیط همه مانند او به دستورها و مقررات مربوط احترام می گذارند و مسئله تبعیض مطرح نیست همسالان و همراهان دیگرش هم مجبورند به دستورهای مربی عمل کنند .
علوم تغذیه در ورزش
شاید فقط یک ورزشکار حرفه ای از ارزش تغذیه در انجام ورزش ها آگاه باشد و به خوبی نقش تغییراتی را که رژیم غذایی در بهبود انجام تمرینات دارد را درک کند.
شواهد بسیاری نشان دهنده رابطه بین مصرف غذا و انجام ورزش ها هستند. همچنین یک رژیم غذایی بد، به طور یقین اثر منفی بر انجام حرکات ورزشی، حتی اگر به صورت غیر حرفه ای باشند، دارد. یک رژیم غذایی که شامل مقدار کافی از کالری ، ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین باشد، انرژی لازم برای انجام یک مسابقه و یا یک ورزژش تفریحی را تامین می کند.
ارتباط تغذیه با ورزش از پیش از عصر طلائى یونان شناخته شده بوده است. توجه به فعالیتهاى جسمانی، غذاى مناسب و در کل سلامت عمومى بدن ذهن دانشمندان سامورائی، هندی، مصری، ایرانى و دیگر تمدنهاى قدیمى را به خود مشغول نموده بود. بیابانگردان اولیه از غذاهائى چون ماهی، گوشت حیوانات وحشی، دانهها، حبوبات، غلات و میوههاى وحشى در دسترس استفاده مىکردند. در واقع مىتوان عدهاى از آمادهترین افراد این گروه از لحاظ جسمانى را اولین ورزشکاران تاریخ نامید، چرا که اغلب مسافتهاى طولانى را در زمین دشمن یا اقلیمهاى ناآشنا براى بهدست آوردن غذا طى مىکردند. بعدها، وقتى شکارچیان بهطور ثابت در یک محل مستقر شدند، براى تقویت دستها به انجام ورزش هم مبادرت ورزیدند.
ورزشهای سبک و متوسط مثل پیاده روی..
تاکنون از فواید ورزش زیاد شنیده اید نظیر پیشگیری از سکته قلبی ، کنترل وزن ، بهبود شرایط روحی ، کنترل اضطراب ، شادابی پوست و …حال پیشگیری از ناتوانی جنسی را هم به آن اضافه کنید محققان با انجام یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که افرادی که روزانه با انجام ورزشهای سبک و متوسط مثل پیاده روی ، بسکتبال و شنا به میزان 200 کالری انرژی می سوزانند کمتر دچار ناتوانی جنسی می شوند اما اگر مصرف انرژی به دلیل ورزش از 850 کالری در روز بیشتر شود نتیجه عکس خواهد داشت و احتمال بروز ناتوانی جنسی بیشتر میشود. لازمه مصرف این میزان کالری حداقل 2 ساعت ورزش سنگین می باشد بنابراین پژوهشگران این مطالعه، انجام ورزشهای سبک و متوسط را برای افرادی که به دنبال بهبود عملکرد جنسی خود هستند توصیه می کنند. این محققین علت جلوگیری از بروز ناتوانی جنسی توسط ورزش را به اثر آن بر روی گردش خون می دانند. همانطور که فعالیت بدنی باعث بهبود جریان خون ارگانهایی مثل قلب و ریه می شود سبب افزایش جریان خون در ارگانهای تناسلی نیز می گردد و این امر مانع بروز ناتوانی جنسی می شود
بررسی رابطه میزان پرداختن به ورزش با سلامت روانی و ویژگیهای شخصیتی مدیران میانی سپاه شاغل در ردههای تهران
تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر ورزش بر سلامت روانی مدیران میانی سپاه و تعیین میزان رابطه پرداختن به ورزش با ویژگیهای شخصیتی آنها اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران میانی سپاه شاغل در نیروهای پنجگانه مستقر در تهران بود که تعداد 320 نفر از آنها طی یک نمونهگیری تصادفی انتخاب و پرسشنامههای تحقیق شامل پرسشنامههای تحقیق شامل پرسشنامه سلاکت عمومی GHQ و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی آیزنگ بین آنها اجرا گردید. نتایج بررسیهای آماری بر روی فرضیههای اصلی تحقیق که مدعی ارتباط ورزش با سلامت روانی مدیران میانی سپاه و ارتباط معنادار ورزش با ویژگیهای آنها بود، نشان داد که مدیران ورزشکار نسبت به مدیران غیر ورزشکار از سطح بهداشت روانی بهتری برخوردارند و شکایات جسمی کمتری دارند، همچنین این تحقیق نشان میدهد که ارتباط ویژگیهای شخصیتی با ورزش بیشتر در سطح ورزشکاران حرفهای معنادار است . ملاحظه یافتههای این تحقیق نشان میدهد که مدیران سپاه عموما با میانگین سن 35 سالگی، سابقه خدمت در شرایط پر استرس زمان جنگ ، شغلهای متعدد پس از جنگ و … در معرض آسیبپذیری روانی و کاهش کارآیی شغلی قرار دارند. بر اساس یافتههای این تحقیق افراد مورد بررسی بطور کلی طی شش ماه گذشته (زمان اجرای تحقیق) در سطح 42 درصد به ورزش میپردازند و 34/2 درصد آنها طی این مدت ورزش نمیکردهاند و در صورتی که تعداد مدیران بدون پاسخ به این سئوال را به آن اضافه کنیم بیش از 58 درصد مدیران میانی سپاه به ورزش نمیپردازند. نتایج این تحقیق نشان میدهد بیشترین انگیزه مدیران مورد بررسی برای پرداختن به ورزش ، آمادگی جسمانی و تقویت روحیه و این افراد اغلب گرایش به ورزش فوتبال 19 درصد، نرمش 14/7 درصد و شنا 12/2 درصد دارند. سایر یافتههای تحقیق همراه با بحثهای کارشناسی سازمانی در تحلیل نتایج و پیشنهادات آن در گزارش کامل پژوهش ارائه شده است .