دانلود تحقیق راجب آلـفـــرد نـوبــل


دانلود تحقیق راجب آلـفـــرد نـوبــل

مخترع دینامیت و موسس جایزه نوبل

آلفرد برنارد نوبل 21 اکتبر 1833 استکهلم، سوئد، 10 دسامبر 1896، سان رمو، ایتالیا.

شیمی دان، مهندس، مبتکر و اسلحه ساز سوئدی که به عنوان مخترع دینامیت شناخته می شود. او از سال 1894 تا روز مرگش صاحب اسلحه سازی بزرگ بوفورس بود و در تغییر آن از یک کارخانه ذوب آهن به یک توپخانه سازی مدرن و یک کارخانه تولید مواد شیمیایی نقش اساسی داشت، وی در آخرین وصیت نامه خود سرمایۀ حیرت انگیزش را برای تأمین هزینه های جایزۀ نوبل اختصاص داد. عنصر شیمیایی نوبلیم به احترام او نامگذاری شده است.

 

پیشینۀ فردی:

نوبل نوۀ یکی از دانشمندان قرن هفدهم میلادی «اولاس رودبک» 1630 – 1708، فرزند سوم امانوئل نوبل 1801 – 1872، و آندریته آلسل 1805 – 1889، بوداو که متولد استکهلم بود، همراه با خانواده اش در سال 1842، به سن پیترزبورگ مهاجرت کرد.

در آنجا پدرش «که اولین تختۀ چند لایی را اختراع کرده بود»، یک کارخانه تسلیحات سازی را ایجاد کرده بود و مین های آبی می ساخت.

آلفرد در آن شهر تحت نظر نیکلای نیکلایویچ زینین به مطالعۀ شیمی پرداخت، در سال 1859، کارخانۀ خانوادگی آنها به عهدۀ پسر دوم یعنی لودویگ نوبل«1831 – 1888» گذاشته شد. که آنرا وسعت قابل ملاحظه ای بخشید. این شرکت خانوادگی بعد از مدتی ورشکسته شد و آلفرد به همراه خانواده اش به آمریکا رفت – وی تمام وقت خود را به تحقیق دربارۀ مواد منفجره، مخصوصاً ایمن سازی و استفادۀ بهتر از نیتروگلیسیرین پرداخت، این ماده (نیتروگلیسیرین) در سال 1847 توسط آسکانو سوبرو یکی از دانشجویان تیوفیل – یولس پلوتسه در دانشگاه تورینو کشف شده بود. در پی آزمایشات گوناگون چندین انفجار در کارخانه ای که خانواده اش در هلن بورگ خریده بودند به وقوع پیوست که در پی یکی از آن انفجارها در سال 1864 برادر کوچک آلفرد و چند نفر از کارگران کشته شدند. سرانجام دینامیت در سال 1866 در کرومل (هامبورگ- آلمان) اختراع و در سال 1867 به ثبت رسید. نوبل همچنین نمایش نامه ای بنام نمسیس را در قالب نثر به رشته تحریر درآورد، که یک تراژدی چهار شخصیتی دربارۀ نجیب زاده ای ایتالیایی بنام بیاتریسم سنسی است.

این نثر که تا حدودی برگرفته از درام سنسی اثر پرسی بیشه شلی است که در سال های آخر عمر نوبل به چاپ رسیده – به جز سه نسخه، تمامی نسخ دیگر این کتاب به اتهام توهین به مقدسات  بلافاصله بعد از فوت وی نابود گردید – یکی از سه نسخۀ بجای مانده که به دو زبان سوئدی و اسپرانتو است، اولین بار در سال 2003 در سوئد به چاپ رسید.

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 21
حجم: 38.7 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *