بانک کشاورزی


بانک کشاورزی

بانک کشاورزی در بیست و یکم خرداد سال 1312 با عنوان بانک فلاحتی و صنعتی ایران تاسیس شد و اینک با پشتوانه 72 سال تجربه و به عنوان تنها نهاد مالی تخصصی در بخش کشاورزی ایران با تعداد بیش از 1800 شعبه در سراسر کشور، حدود 70 درصد تامین مالی این بخش را انجام می‌دهد. در خلال دهه گذشته این بانک با حضور موثر در بازارهای مالی و با تکیه بر تجهیز منابع کافی در تحقق اهداف و رسالت خویش علی‌الخصوص تامین اعتبارات مورد نیاز بخش کشاورزی مثمر ثمر بوده است.
رشد اعتبارات و سپرده‌های بانک به عنوان دو رکن اساسی در فعالیتهای بانکی نشان از افق روشن و موفقیت‌های چشمگیر این بانک در دستیابی به استانداردهای یک بانک پیشرفته و نوین امروزی است.

بانک کشاورزی در سال 1384 با اعطاء حدود 50هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش کشاورزی از رشد 33 درصدی نسبت به سال 1383 برخوردار بوده است.

بانک کشاورزی با توجه به محدودیت‌های کشور در منابع آب و خاک هر ساله تسهیلات مالی عمده‌ای برای اجرای طرح‌های متنوع آب و خاک پرداخت می‌نماید. از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرحهای سدسازی، ایجاد آب‌بندها به منظور بهره‌برداری از آبهای سطحی، اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری‌، تسطیح و زهکشی اراضی، پوشش مسیرهای انتقال آب و آبرسانی اشاره کرد.

به منظور ایجاد تنوع بیشتر در خدمات بانک و پاسخگویی به نیاز فعالان بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها در زمینه خدمات ارزی و بین‌المللی و منابع مالی ارزی، در سالهای اخیر بانک تلاش گسترده‌ای در زمینه توسعه خدمات بانکی بین‌المللی به عمل آورده است.
با توجه به اهمیت بانکداری الکترونیک در بانکداری نوین، بانک کشاورزی با هدف ارائه خدمات مطلوب‌تر جهت رسیدن به استانداردهای بانکداری الکترونیک از سال 1380 اجرای طرح عظیم بانکداری الکترونیک خود را با نام مهر (مدیریت هوشمند رایانه‌ای) آغاز نمود. بانک کشاورزی اولین بانکی است که به شبکه تبادل اطلاعاتی بانکی (شبکه شتاب و کلیه دستگاههای خودپرداز بانکهای فعال در کشور بحرین) پیوست. در این راستا بانک کشاورزی تا پایان سال 1385 با نصب 600 دستگاه خودپرداز و 10697 دستگاه پایانه فروش (POS) تا کنون توانسته است بهترین خدمات را به مشتریان این شبکه عظیم ارائه نماید و برای اولین بار در تاریخ بانکداری ایران نسبت به صدور کارت اعتباری مهر اقدام نموده است. دارندگان این کارت می‌توانند در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز رفاهی که پایانه فروش نصب شده است، بدون پرداخت وجه خرید کنند. در حال حاضر تعداد کارت‌های مهر صادر شده، 2234205 عدد و کارتهای اعتباری 3214 عدد و تعداد شعب متمرکز مهر در سراسر ایران حدود 669 شعبه و ATM کیوسک 82 دستگاه و حسابهای مفتوحه متمرکز مهر 20281938 می‌باشد.
بانک کشاورزی به منظور رفاه بیشتر مشتریان از سال 1378 اقدام به نصب و راه‌اندازی سیستم پاسخگویی تلفنی به مشتریان بانک در جهت اطلاع‌رسانی به حسابهای آنان نمود.

به منظور کاهش ازدحام و حضور نامنظم مشتریان در جلوی باجه شعب بانک و در اجرای “طرح تکریم ارباب رجوع” این بانک با انجام بررسی‌های کارشناسی و مطالعه تجارب بانکها و موسسات مشابه خارجی، برای اولین بار در نظام بانکی کشور “سیستم نوبت‌دهی الکترونیکی” یا “پذیرش مشتریان” را در تعدادی از شعب سراسر کشور مورد استفاده قرار داده است. با توجه به نتایج مثبت حاصل از این طرح به زودی سایر شعب بانک به این سیستم مجهز خواهد بود.
بانک کشاورزی با هدف خدمت‌رسانی به مشتریان و مردم عزیز کشورمان، در تاریخ 25/10/82، برای اولین‌بار در کشور اقدام به راه‌اندازی مرکز کارشناسی 24 ساعته بانکی (CALL CENTER) تحت عنوان مرکز ارتباط سبز نمود. این مرکز پاسخگوی کلیه مردم عزیز و کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی کشور می‌باشد .
حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز ویژه کشاورزی از سال 1377 به طیف خدمات بانک اضافه شد. این حساب عمدتا برای جذب منابع حاصل از فروش محصولات کشاورزی به ویژه گندم طراحی شده است. ضمن آنکه افتتاح آن برای سایر اقشار نیز امکان‌پذیر است .

از نیمه دوم سال 1381 فعال‌سازی طرح بانک کودک و نوجوان بانک کشاورزی با اهداف آموزش پس‌انداز و تامین آتیه (در چارچوب اهداف کلی بانک) و بانک‌پذیر نمودن آنان آغاز و گسترش آن در سطح تمام شعب تهران بزرگ (فاز اول) و شعب اصلی مدیریت‌ها (فاز دوم) مورد نظر قرار گرفت.
در سال 1382 شعبه نمونه این طرح با طراحی ویژه در تهران افتتاح گردید و به ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان مشغول است. همچنین در حال حاضر در کلیه شعب تهران بزرگ باجه مخصوص ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان مدنظر گرفته شده است. و در کلیه مراکز استانها و تعدادی از شهرها نیز راه‌اندازی شده است .

از سایر طرح‌ها و خدمات نوین بانک می‌توان به خدمات ویژه برای زنان (طرح ایران، طرح حضرت زینب کبری ‘س’ و …)، حساب سرمایه‌گذاری آتیه، مشارکت در فعالیتهای بورس، طرح ناظرین ویژه و … اشاره نمود.
از جمله وظایف و ماموریتهای مهم بانک صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارت‌دیده محصولات کشاورزی و دامی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی است.
صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارت‌دیده محصولات کشاورزی و دامی با هدف حمایت از فعالیتهای بخش کشاورزی که به شکلهای مختلف در معرض خسارات و صدمات ناشی از بلایای طبیعی قرار دارند، تشکیل گردید. صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارت دیده محصولات کشاورزی و دامی، به عنوان یکی از نهادهای حمایتی در بخش کشاورزی، اعتبارات بلاعوض بخشهای آسیب دیده از عوامل مختلف قهری را به تناسب اعتبارات تخصیصی در اختیار خسارت دیدگان بخش قرار داده و یا در بازسازی منابع تولیدی خسارت دیده حسب اعتبارات در اختیار مشارکت مینماید. یکی از اقدامات اساسی صندوق کمک، بررسی و برآورد خسارت وارده به بخش کشاورزی و انعکاس آن به مرجع ذیصلاح جهت تامین اعتبارات مورد نیاز و در نتیجه کمک به بازیابی و حفظ توان تولیدی خسارت دیدگان بخش کشاورزی است.
صندوق بیمه محصولات کشاورزی در طول 23 سال فعالیت مستمر خود، با گسترش پوشش بیمه‌ای در زیر بخش‌های زراعت، باغبانی، دام، طیور، شیلات و منابع طبیعی حمایت‌های موثری از بخش کشاورزی به عمل آورده است .

بخشی از موفقیت‌های بانک
بانک برتر سال 2006
بانک کشاورزی از سوی نشریه بین المللی TheBankerارگان بانکی موسسه تایمز مالی (financialTimes) برای چهارمین سال متوالی، به عنوان بانک برترجمهوری اسلامی ایران در سال 2006 میلادی معرفی شد.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی؛ در آخرین بررسی های به عمل آمده از سوی موسسه بین المللی TheBanker که امسال در 138 کشور انجام شد ، بانک کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در نظام بانکی کشور به عنوان بانک برتر در سال 2006 میلادی معرفی شد.
این گزارش می افزاید: موسسه مذکور بر اساس شاخص های تخصصی کمی نظیر:بازده سرمایه، بازده دارایی، سودآوری، رشد سود، نسبت هزینه ها به درآمدها، نسبت سود به متوسط سرمایه، رشد دارایی ها و بعضی شاخص های کیفی نظیر توسعه فن آوری، کیفیت خدمات و … هرساله بانک ها را مورد ارزیابی قرار داده و برترین ها را در سطح جهانی، منطقه ای وکشوری معرفی می نماید که بر اساس این ارزیابی درسال2006 میلادی، بانک کشاورزی همانند 3 سال گذشته به عنوان بانک برتر جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.
شایان ذکر است این نشریه از سال 1305 هجری شمسی برابر با سال 1926 میلادی سالانه بانکهای مختلف جهان را مورد ارزیابی قرار می دهد.
بانک کشاورزی رتبه برتر جشنواره پاسخگویی و خدمت‌رسانی را به خود اختصاص داد
در سومین جشنواره خدمت‌رسانی و پاسخگویی که عرصه رقابت داوطلبانه دستگاه‌های دولتی در خدمت‌رسانی با قضاوت مردم است و در راستای لبیک به پیام عالمانه مقام معظم رهبری در خصوص نهادینه‌سازی نهضت خدمت‌رسانی و پاسخگویی برگزار شد از بین 137 دستگاه دولتی، 40 دستگاه داوطلب ارزیابی و سنجش شدند. که در این میان و در بین دستگاه‌های تابعه، بانک کشاورزی و شرکت پخش و پالایش و فرآورده‌های نفتی رتبه برتر جشنواره را به خود اختصاص دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *