دانلود مقاله عوامل بزهکاری اطفال و نوجوانان


دانلود مقاله عوامل بزهکاری اطفال و نوجوانان

مقدمه

بزه ، اولین پدیده ای بود که با تجمع افراد به دور یکدیگر و شکل گرفتن جامعه ،تظاهر پیدار کرد، زیرا گردهم آمدن افراد موجب سرپیچی از برخوردهای گوناگونی بین آنها گردید و به همین دلیل دستورات و مقرراتی پدیدآمد تاقدری آزادی افراد را به سودجامعه مقید گرداند و حدود هریک از افراد جامعه مشخص گردد بررسی های جرم شناسی نشان میدهدکه هر معلولی ، علتی دارد و هیچ چیز به خودیِ خود بوجود نمی آید بنابراین هر جرمی هم دارای علل سازنده ای است که برروی فرد اثرمی گذارد و او را بسوی ناسازگاری و نابهنجاری سوق می دهد .

بزهکاری اصولاً ازمجموعه ای از جرائمی به وجود می آید که در یک زمان و مکان معین به وقوع می پیوندد و به همین جهت زمانی که مورد بررسی قرار می گیرند ، درحقیقت کلیه پدیده های اقتصادی فرهنگی ،بهداشتی ،سیاسی ، مذهبی ، خانوادگی و . . . یک جامعه عمیقاً مورد مطالعه واقع می شوند در وحله اول بزهکارن ازجهات مختلف ،سن ،میزان تحصیلات ،جرم ،مشکلات خانوادگی و . . . تقسیم بندی می شوند و  بدنبال آن علل و عوامل موثر بزهکاری اطفال و نوجوانان و پیشگیری از این عامل را اشاره خواهم شد .بزهکاری اطفال و نوجوانان، از قلمروهایی است که سیاست جنایی ناگزیر به تعریف و تعیین اصول خاص تأثیرات خود در این باره شده است. این امر به معنای سیاست کیفری ویژه ای در قبال بزهکاران صغیر و نوجوانان ناسازگار است، زیرا یکی از ثمرات تلخ اجتماعات صنعتی کنونی بزهکاری کودکانی است که هنوز زندگی اجتماعی را آغاز نکرده اند ؛ اما بر اثر عوامل اجتماعی فرهنگی سیاسی و … به انواع مفاسد آلوده شده و زندگیشان برای همیشه تباه گردیده است.

ارزش و اهمیت موضوع بزهکاری اطفال و نجوانان از نظر اجتماعی خانوادگی و جلب نظر مسؤولان امر به آن و همچنین از لحاظ قانونی و ماهیت جرم مسأله ای غیر قابل تردید است. موضوع بزهکاری صغار جای بحث بسیار دارد و اگر از ابتدا مورد توجه قانونگذاران کشورها قرار می گرفت شاید تاکنون راه حل های اصولی برای کنترل و مهار آن پیدا شده بود. اصولاً کسانی که همواره مرتکب جرم می شوند همان کودکان بزهکار دیروز هستند .از این رو چنانچه از همان اوان کودکی آنها را تحت مراقبت قرار می دادند و اصلاح و بازپروری می کردند؛شاید می توانستند از تکرار و تعدد جرم آنها جلوگیری کنند.

براساس نظریه اریکسون : « اگرهویت نوجوان شکل بگیرد ونوجوان بتواند خود رابشناسد تعادل روانی وی تضمین می شود ولی اگر سرخوردگی وعدم اعتماد جاگزین شود وبه تماس بامردم نوجوان گوشه گیر شودوبه جای تحرک به رکود گراید تعادل روانی وی به هم می خورد ودچار بحران هویت می شود

بزهکاری در معنی و مفهوم لفظی عبارت است از ترک انجام وظیفه قانونی و یا ارتکاب عمل خطایی که الزاماً عنوان جرم ندارد بهر حال این اصطلاح غالباً معادل جرم و بویژه درباره جرایم ارتکابی از سوی اطفال و نوجوانان بکار میرود. تعبیر بزهکار در بعضی موارد به فردی نسبت داده میشود که صرفاً مرتکب جرم نشده بلکه بطور کلی فردی سرکش و ضد اجتماعی است در مورد اطفال میتوان به رفتارهای اشاره کرد که هر چند به ظاهر و به واقع جرم نیستند اما با توجه به اینکه این رفتارها در دوره تکامل تکوینی و رشد روانی بروز میکنند ممکن است زمینه ساز ارتکاب بزه به معنای خاص یعنی جرم شوند و گاه از همین کودک تبهکار ی حرفه ای بوجود بیاورند

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 23
حجم: 33 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *