دانلود پاورپوینت ساختار ویژه معماری روستایی زاگرس


دانلود پاورپوینت ساختار ویژه معماری روستایی زاگرس

معماری با نگاهی به آسمان

سکونتگاه های روستایی-ساختاری ویژه در معماری روستایی زاگرس (منطقه کردستان)

چکیده: در این مقاله بخشی از ساختار معماری ساده اما باشکوه ایران در دامنه زاگرس (استان کردستان) با ویژگی های خاص خود در زمینه معماری روستایی مورد بررسی قرار گرفته است. شباهت ها و تفاوت های اساسی معماری زاگرس با سایر نواحی کشور جلوه ای از توان و استعداد معماران ایرانی است که هنر و دانش خود را در گستره ای پهناور از سرزمین ایران به منصه ظهور رسانده اند. معماری ناحیه غربی ایران در محدوده زاگرس از نظر کالبدی به دو بخش تقسیم می شود: الف- معماری اصیل ب- معماری تاثیر پذیر.

معماری اصیل به جای مانده از نخستین دوره های تمدن ایران بوده و معماری تاثیر پذیر در سالیان متاخر از معماری مرکزی ایران الهام گرفته و مولفه های این معماری را در خود پذیرفته است. در این مقاله معماری اصیل منطقه در روستاهایی به صورت نمونه موردی بررسی شده و ساختار معماری این روستاها (در بخش مسکن و بعنوان محور اصلی) پس از معرفی، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. مهم ترین عوامل موثر در شکل دهی به مسکن روستایی زاگرس را می توان به این شرح بیان نمود: شکل شناسی زمین و بافت : اقتصاد مبتنی بر معیشت و شرایط شغلی، عوامل اقلیمی، وضعیت اجتماعی و فرهنگی مردم.

 

مقدمه

با نگاهی به گذشته می توان دریافت: تمدن عظیم و باشکوه ایران در روزگار خویش) با آمیخته شدن با تعالیم آسمانی اسلام و ایجاد تمدن درخشان اسلامی- ایرانی در آثار متعدد معماری (بویژه معماری دوره اسلامی) جلوه گر شده است. هنگام معرفی آثار شناسه ای (معماری) این تمدن، نام هایی نظیر تخت جمشید ، کاخ تیسفون، معبد آناهیتا، نقش جهان، مسجد شیخ لطف اله و بسیاری عناوین دیگر در پهنه ای از سرزمین پهناور ایران نمایان می شود. اما ذکر این نکته ضروری است که بر پایه برخی مطالعات تاریخی، خاستگاه اولیه این تمدن در منطقه غرب و شمال غرب ایران بوده و آثار و نشانه های به جای مانده از دوران معماری پیش از اسلام با سابقه ای نزدیک به ده هزار سال، پیشینه ای کهن را در این سرزمین به تصویر می کشد. ( پیرنیا، ۱۰ ، ۱۳۶۹ ). پیشینه ای که در وادی ایام به فراموشی سپرده شده و جایگاهی مناسب در ساختار شناسی معماری ایران نیافته است. معماری ناحیه غرب ایران در پژوهش ها و تحقیقات سالیان متمادی، مهجور مانده و به نسبت منطقه مرکزی کمتر مورد توجه واقع شده است.

نکته

حائز اهمیت، تفاوت های بنیادی در اصول و مبانی نظری معماری کوهستانی غرب ایران با معماری درونگرای مرکز و یا ناحیه کویری می باشد که کمتر در تحقیقات و پژوهش های معماری، بدانها پرداخته شده است. اگر ساختار معماری کشورمان طی دو قرن اخیر، بواسطه ارتباط نادرست و پیوند ناهنجار با معماری غربی، هویت اصیل خود را از دست داده و به نوعی گسست و پراکندگی دچار شد (به اعتقاد بیشتر کارشناسان)، اما معماری ناحیه کوهستانی زاگرس از گزند تهاجم تفکرات به اصطلاح وارداتی، مصون مانده و امروز بررسی های انجام شده، حاکی از اصالت و بکر بودن این معماری دارد. اهمیت معماری روستایی (بالاخص بخش مسکن در ارتباط ساده و مستقیم میان ساختار زندگی روستاییان (در تمام ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی) با نیازهای آنان و نحوه تبدیل این نیازها به مسکن و خلق سایر فضاهای زیستی می باشد. جهت شناخت اصول و مبانی معماری این ناحیه، ابتدا سکونتگاه های روستایی آن به دلیل ویژگی های بارز کالبدی، دور بودن از محیط های تغییر شکل یافته شهری و حفظ فرهنگ خاص و اصیل خود مورد بررسی قرار گرفته و پس از دستیابی به نتایج حائز اهمیت می توان ادامه تحقیقات و پژوهش را در محیط های شهری انجام داد.

 

توجه: به دلیل وارد شدن این متن از عکس کپچر شده، ممکن است جمله بندی و علائم نگارشی به هم ریخته باشد. ولی در نسخه اصلی همه چیز مرتب و منظم می باشد.

توجه: تمامی توضیحات متنی این فایل به صورت عکس کپچر شده می باشد.

فرمت فایل: Powerpoint
تعداد صفحات: 35
حجم: 4.34 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *