مقاله معماری رم


 معماری رم

نمایشخانه کلسوم یا آمفی تاتر فلاویوس:

این بنا یکی از باشکوه ترین و بزرگترین نمایشخانه های رومی است.

اولین نمایشخانه ی رومی در سال 55قبل از میلاد در شهر پومپیی به فرمان قیصر ساخته شد.

کلسوم از نظر ویژگی های معماری ویژگی ساختمان های رومی را دارد.

این ساختمان در سال 80 میلادی ساخته شده است و همچنان در میان شهر رم پابر جاست.

نمایشخانه ی فلاویوس بنای سر گشاده ای است که برای انواع ورزش ها و مسابقات مورده استفاده قرار میگرفته و همچنین جنگ های گلادیاتور ها با یکدیگر بر سر مرگ و زندگی که یکی از سرگرمی های امپراتور ها و اشراف رومی بود در آنجا انجام میگرفته است.

گنجایش این نمایشخانه بیش از 50 هزار نفر بوده است.

نمایشخانه فلاویوس دارای پلان بیضی شکل است که قطر بزرگ آن 190متر و قکر کوچک آن 165متر و ارتفاع آن به 48 متر میرسد و به فرمان امپراتور وسپازین ساخته شده است.

در این بنا هم تاق گهواره ای عادی هم مختلط که از تداخل دو تاق گهواره ای با زاویه ی قایم تشکیل میابد به کار گرفته شده است و در میان عناصر افقی و عمودی یعنی ستون ها و دیوار ها تعادل خاص و چشم گیریی رخ داده است.

در این بنا سه نوع ستون یونانی بر حسب سنگینی بر روی یکدیگر قرار گرفته اند این سه نوع ستون از نظر سازه و شکل ظاهری تقریبا شبیه یکدیگرند و نام آنها به ترتیب دوریک،ایونیک و کورنتی میباشد.

این شباهت زیاد بین ستون ها تقلیل تدریجی و تناسب آنها با یکدیگر را به زحمت قابل تشخیص کرده است.

نمای این بنا از سنگ ساخته شده است و بلوک های سنگ تراشیده را بدون استفاده از ملات بر روی هم قرار داده اند و برای اطمینان از محکم بودن اتصال سنگ ها به یکدیگر از بست های فلزی استفاده کرده اند .

استفاده ی رومیان از قوس ها و ملات ساروج و خرده سنگ به رومیان اجاره داد تا این بنای با شکوه را به وجود بیاورند.

در زیر میدان آمفی تاتر فضاهایی برای نگهداری قفس های حیوانات درنده و گلادیاتور ها وجود داشته و شبکه راهرو های پیچیده ای نیز به صورت شعاعی و با تاق های قوسی بتنی در زیر تریبون ها واقع بوده است که در حقیقت ساختار تریبون ها محسوب میشده است.

*معبد پانتیون:

این معبد را میتوان یکی از ساختمان های بزرگ و باشکوه در تاریخ معاری رم محسوب کردکه در سال 118میلادی در زمان امپراتور آدریانوس به معماری آپولودو دمشقی ساخته شد.

معبد پانتیون با پلان دایره ای و بدنه ای استوانه ای شکل نمونه ای بارز از تحول معماری رومی در استفاده از گنبد و قوس است.

گنبدی به شکل نیم کره بر روی بدنه ای استوانه ای شکل قرار گرفته است که ارتفاع آن 43 مترو ضخامت گنبد 6متر در قسمت پایین و در راس این ضخامت140سانتی متر میرسد در راس گنبد منفذی تعبیه گردیده است که 9 متر قطر دارد و نور از طریق آن به معبد میرسد.

در این بنا دیوار ها ضخیم هستند و برای سبک کردن حجم آن ها در بدنه ی ذیوار ها پستوهایی به شکل نیم دایره و مستطیل شکل یک در میان ایجاد شده است ضخامت این دیوار ها در پی ها به 7 متر رسیده است که در حدود 450 سانتی متر هم از رمین پی دارد.

در جلوی این معبد یک رواق مستطیل شکل مانند معبد های یونانی قرار دارد که با نمایی به سبک هشت ستونی که در بخش معماری یونان اشاره شد و با ستون های بسیار بلند بر بدنه ی استوانه ای معبد متصل است.

محققان احتمال ارتباط پشت این معبد را با یک ساختمان باسیلیکا گمانه زنی کرده اند.

پس از ورود به داخل معبد که یک پارچگی و انسجام آن بیننده را خیره میکند .

این معبد را میتوان به عنوان مخالفی نیبت به بناهای مصری دانست زیرا در بناهای مصری فضا به عنوان عنصری بی ارزش پدید آمده است در حالی که در این معبد دیوار های ضخیم مانعی از پیوستگی درونی به وجود نیاورده است.

*باسیلیکا: باسیلیکا را میتوان به عنوان یکی از ابتکارات مهم رومیان دانست که نقشه ی این نوع بناها مستطیل شکل بود و یا چند مذبح نیم دایره داشت ورودی آن ها نیز در یکی از بخش های طولی قرار داشت و سبک آن ها سه بخشی یا هفت بخشی بود از معروفترین آن ها میتوان به اولپیا و کنستاین اشاره کرد.

*باسیلیکای اولپیا: این بنا که ساختمانی بزرگ بود در موارده گوناگون میتوانست انبوهی از مردم را در خود جای دهد این بنا محل معاملات ارزی ،دادگاه ها،دفترهای تجاری و بازرگانی،و ادارات دولتی بود و احتمالا محلی برای خدمات شهری بود.

در یکی از نیم دایره های باسیلیکا اولپیا زیارتگاه آزادی ساخته شده بود که بردگان را برای آزاد کردن به این زیارتگاه میاوردند.

و نیم دایره ی دیگر احتمالا در هنگام مراسم های گوناگون امپراتوری مورد استفاده قرار میگرفته است در این بنا کتابخانه های متعدد نیز وجود داشت طول و عرض این بنا در حدود 130*40متر است مساحتی در حدود 5200 متر را شامل میشود.

نور این بنا از طریق پنجره های زیرپایه ی سقف امکان پذیر بوده.

*تاق نصرت: یکی از بناها ی مورد توجه رومیان تاق نصرت بوده است.

این نوع بنا ابتکار خاص رومیان است که برای بزرگداشت امپراتور یا سرداری نام آور و یا به یاد پیروزی های ملی بر پا میشده است و به سنگ نبشته های تاریخی مزین شده است .

تاق های نصرت روم به عنوان یکی میراث های معماری رم میباشد.

از نمونه های مهم در معماری رم در تاق نصرت میتوان به تاق نصرت سمپتیموساین تاق نصرت در نزدیکی نمایشخانه فلاویوس قرار دارد و تیتوس در تراژان اشاره کرد

*تاق نصرت تیتوس در شهر رم قرار دارد که در سال81میلادی ساخته شده است که داشتن یک تاق بزرگ ذر وسط یکی از مهمترین ویژگی های آن است.

در صورتی که بسیاری از تاق نصرت های رومی در طرفین تاق بزرگ دو تاق کوچک نیز به صورت قرینه تعبیه شده است اما این تاق از این عامل پیروی نمیکند.

 


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *