دانلود پروژه افزایش کارایی بارگیری ژنراتور توربین گازی در تابستان


دانلود پروژه افزایش کارایی بارگیری ژنراتور توربین گازی در تابستان

فهرست:

فصل اول:رهنمودهایی برای طراحی و کاربری موتور-ژنراتور

که شامل مباحث زیر می باشد:

-ژنراتور سنکرون

-محرک ژنراتور

-تنظیم ولتاژ

-فرکانس

-هارمونیک ها

-ژنراتورهای القایی

-انواع موتور محرک

-فاکتورهایی در انتخاب سوخت

-گاورنرها

-سیستم های کنترلی و نظارتی

فصل دوم:دلایل گرم شدن ژنراتور

که شامل مباحث زیر است:

-سیستم خنک سازی هیدروژنی

-خنک سازی سیم پیچ های استاتور توسط آب

-سیستم های خنک سازی توسط هوا

-تاثیر پارامترهای گوناگون در طراحی

-تاثیر تغییرات هوای محیط به روی عملکرد سیستم مدار بسته

-تاثیر تغییرات شار جرمی دمنده اضافی

-جمع بندی

فصل سوم:سیستم مه پاش کم فشار جهت افزایش خروجی توربین گازی کم فشار

که شامل مباحث زیر میباشد:

-مقدمه

-شرایط آب و هوایی منطقه

-افشانک ها برای سیستمهای مه پاشی

-پارامترهای ریز سازی

-SET UP  نمودن تجهیزات بصورت آزمایشی

-نتایج آزمایشی

-تست های میدانی

-توصیف سیستم خنک کننده مه پاش کم فشار

-بررسی ترمودینامیکی

-نتایج تست میدانی

-نتایج

فصل چهارم:بررسی رفتار دهانه ورودی هوا در توربین‌ های گازی

که شامل مباحث زیر است:

-مقدمه

-تصفیه هوا

-فرسایش

-کثیف شدن یا تشکیل رسوبات در کمپرسور

-فرسایش بخش گرم

-مسدود کردن مسیر خنک کننده ها

-محیط ها

-فیلتر های با راندمان بالا

-فیلتر های خود پاک کن

-مدل فشنگی فیلترهایی که دارای قسمت خود پاک کن نمیباشند

-پری فیلترها

-جداسازهای اینرسی

-حفاظت هوایی

-تجهیزات و بخش های یک فیلتر درونی

-معرفی فیلتراسیون درونی هوا

-فیلتراسیون هوا در محیط های دریایی

-تجهیزات دفع نمک

-سیستم های ضد یخی

-پدیده یخ زدگی

-مشخصات سیستم های حفاظتی

-سیستم های گرمای داخلی

-گرمای داخلی کمپرسور فرعی

-پیشنهادات

-سیستم های خنک کننده داخلی

-نظریه کولر یا خنک کننده تبخیری

-تجهیزات آبی

-آزمایش کاربردی

-سیملوله های خنک کننده دهانه ورودی

-افزایش توان

-خلاصه

فصل پنجم:بررسی سیستم‌های خنک‌کننده هوای دهانه ورودی  توربین احتراق(CT)

که شامل مباحث زیر است:

-چکیده

-روش خنک کردن با استفاده از مه پاشی

-خنک سازی یخچالی

-خنک سازی پیوسته

-سیستم هایبرید

-پارامترهای طراحی

-بررسی های اقتصادی

-مبدل گرمایی

-سیملوله های خنک کننده و ساختار دهانه ورودی

-سیملوله هایی که دارای خاصیت ضد یخ زدگی هستند

-ذخیره انرژی حرارتی

-خنک ساز تبخیری

-نتیجه

 

فصل اول از مقالهLawrie , Robert J وفصل سوم از مقالهY. levi, V.sherbaum , V.ovcharenko و فصل چهارم از مقاله R.L.Loud  & A.A. Slaterpryce و فصل پنجم از مقاله آقایان:

  • Sanjevv Jolly
  • Joseph Nitzken
  • Donald Shephered

انتخاب شده است.

 

 

فصل اول: رهنمودهایی برای طراحی و کاربری موتور- ژنراتور

انتخاب موثر و کاربردی یک ژنراتور نیازمند آگاهی قوی از اساس کار آن و داشتن آگاهی از مبادی سوختی آن و نیازمندی هایNEC میباشد. پکیجهای ژنراتوری-موتوری اکنون کاربردهای بیشماری دارندو اغلب با همان کیفیت و روانی به کار خود ادامه میدهند.

خیلی از سیستم های موتوری-ژنراتوری برای انسانها ایمنی و محافظت مناسب را در کاربری هایی همچون ساختمانهای اداری و هتلها و مکانهای ساخت و مونتاژ و تاسیسات دولتی فراهم مینمایند.

بیمارستانها و اطاقهای پرستاری نیاز ویژه و حیاتی به برق دارند و سیستم های برقی اضطرار پاسخگوی این نیازمندی میباشد.

کاربردهای دیگر:

بصورت همزمان سیستم های موتوری-ژنراتوری میتوانند برای تامین برق تاسیسات یک مکان در زمان PEAK مصرف یا در هنگامی که مکان مورد نظر نیاز به ظرفیت بالاتری دارد مورد استفاده قرار گیرند.چنین کاربری بخاطر کاستن فوق العاده و بازگشت سرمایه هزینه یک سیستم برقی اظطراری را مکررا تایید میکند.COGENERATION  یک سیستم دیگر ذخیره انرژی و تکنیک کاهش هزینه میباشد که از گرمای هدر رفته از مجموعه های  ژنراتوری-موتوری جهت انجام کاربری های مفید استفاده میکند.

چنین انرژی الکتریکی مفیدی ممکن است برگرفته از کمپانی های بازرگانی برقی یا بصورت مستقل از یک تولید کننده برق (ژنراتور)(IPP) بدست آمده باشد.قانون به یک IPP (ژنراتور) اجازه چرخش میدهد تا انرژی الکتریکی را از طریق خطوط انتقال به هر مصرف کننده برساند.در نتیجه طرح های راهبردی بازرگانی بایستی منطبق با این تغییرات باشند.وقتی چنین تاسیساتی که باعث پایداری و بقای انرژی میشوند تکمیل و اجرا میگردند باعث کاستن هزینه و بازگشت سرمایه به مکان مورد نظر و ساختار دولتی میگردند.بنابراین نه تنها هزینه انرژی کاهش میابد بلکه هزینه های اصلی دوباره تخفیف داده میشوند و باعث افزایش  سرمایه اولیه میگردند.تکنولوزی های اصلی همچون تاسیسات کامپیوتری “شبکه های ارتباطی و مراکز تحقیقاتی مدرن و آزمایشگاهای پیشرفته متقاضی افزایش مقدار تجهیزات برقی (اضطراری)میباشند.بعضی از چنین وسایلی نیازمند برق مطمین و بدون نوسان میباشند که برای این منظور دستگاه های موتوری-ژنراتوری چند گانه که متناسب با تغییرات گوناگون  سیستم ها و تجهیزات محافظتی میباشند پیشنهاد میگردند.

ژنراتور سنکرون:

خیلی از مکانها امروزه بخاطر تطبیق پذیری و قابلیت اطمینان و توانایی عملکرد مستقلانه ژنراتور سنکرون از این وسیله استفاده میکنند.

بسیاری از ژنراتور های سنکرون مدرن دارای طراحی  میدان دورانی چرخنده میباشند این به این معناست که سیم پیچی آرمیچر ایستا میباشد و میدان در حال دوران میباشد.بنابراین برق تولید شده میتواند مستقیما از سیم پیچی  آرمیچر  گرفته شود.مقدار دقیق ولتاژAC تولید شده توسط ماشین سنکرون توسط تغییرات جریان در سیم پیچی های میدان DC  کنترل میشود( زمانیکه فرکانس توسط سرعت چرخش کنترل می گردد).قدرت خروجی توسط گشتاور حاصله از شفت ژنراتور توسط حرکت موتور کنترل میشود.در این حالت ژنراتور سنکرون کنترل مفیدی را بر قدرت تولیدی اعمال مینماید.

محرک ژنراتور

همه ژنراتورهای سنکرون مدرن از یک جاروبک محرک که ذاتا یک ژنراتور AC کوچک در محور اصلی میباشد استفاده میکنند.ولتاژ AC تولید شده توسط یک یکسو کننده سه فاز چرخان که روی شفت نصب گردیده یکسو میگردد.

بنابراین ولتاژ DC بدست میاید و به میدان اصلی ژنراتور که روی محور اصلی قرار دارد اعمال میگردد.رگولاتور ولتاژ جهت کنترل جریان میدان محرک فراهم گردیده است و در این حالت ولتاژ میدان میتواند صریحا کنترل گردد و منجر به پایداری و کنترل خوب ولتاژ خروجی گردد.بخاطر مشکلات جدید بارهای غیر خطی که هارمونیک های ناخواسته را در یک سیستم برق رسانی ایجاد مینماید بعضی از تولید کنندگان ژنراتور یک ژنراتور اضافی رابه منظور ایجاد یک میدان مغناطیسی برای جاروبک محرک  که به یک آهنربای دایم مجهز گردیده فراهم نموده اند(PME)چنین سیستمی تا حد زیادی اعوجاج هارمونیکی را کاهش میدهد زیرا ولتاژ محرک ناشی از آهنربا میباشد.در بعضی طرح ها PME به عنوان محرک اصلی عمل مینماید اگرچه آن واقعا در مفهوم واقعی یک محرک نیست.زمانیکه یک ژنراتور را انتخاب میکنید در مورد خاصیت آهنربایی محرک آن تحقیق نمایید.

تنظیم ولتاژ

ولتاژ خروجی یک ژنراتور سنکرون توسط تحریک در سیم پیچی میدان کنترل میشود.برای کنترل رگولاتور ولتاژ ژنراتور ولتاژ خروجی را اندازه میگیرد و آن را با مقدار استاندارد ولتاژ مرجع که از یک دیود زنر بدست میاید مقایسه میکند که این دیود  پیوسته ولتاژ خروجی را اندازه میگیرد و به منظور برقراری ولتاژ خروجی و مقدار نامی آن جریان بالا یا پایین تحریک را تنظیم مینماید.

اگر میزان بار تغییر کند تحریک به منظور حفظ مقدار ثابت ولتاژ بطور پیوسته تنظیم میشود.

فرکانس

فرکانس یک جریان AC تولید شده بستگی به دو عامل دارد:تعداد قطبهای ایجاد شده در ماشین (N) و سرعت چرخش (RPM)که توسط فرمول زیر محاسبه میشود:

F=(RPM*N)/120

که:RPM=(F*120)/N

به عنوان مثال یک ژنراتور دو قطبی بایستی rpm=3600  باشد برای ایجاد فرکانس 60 هرتز.و یک ژنراتور 4 قطبی بایستی 1800 دور در یک دقیقه بچرخد تا فرکانس 60 هرتز تولید کند.برای ایجاد فرکانس 50 هرتز در خروجی سرعت چرخش بایستی کمی کمتر شود

زمانیکه فرکانس یک مقدار ثابت میباشد(50 یا 60 هرتز)کنترل سرعت ژنراتور ضروری میگردد.که این توسط ایجاد کنترل دقیق rpm محرک اولیه صورت میپذیرد که توسط یک گاورنر انجام میشود.

مشخصات

وقتی یک ژنراتور راانتخاب میکنید بایستی فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرید.

ملاحظات و فاکتورهای مهم شامل:

-نوع ژنراتور-rpm و فرکانس

-مکان و محوطه مورد نیاز

-میزان کیلووات و کارایی

-تعداد فازها و ضریب قدرت

-کنترلر و سوییچ گیر

-سوییچینگ انقالی

-نوع کار و شرایط راه اندازی

هارمونیک ها

زمانیکه بار از نوع غیر خطی باشد(منبع تغذیه کامپیوتر”درایوهای متغیر فرکانسی”بالاست های الکترونیکی یا سایر تجهیزات الکترونیکی مخصوصا آنهاییکه دارای منابع تغذیه سوییچی میباشند) بایستی به سازنده ژنراتور پیشنهاد نمود تا پله های مناسبی را در نظر بگیرد تا از گرم شدن تجهیزات یا سایر مشکلاتی که در اثر وجود هارمونیک ها بوجود میاید جلوگیری نمود.برخی از توکید کنندگان ژنراتور زنراتورهای با امپدانس پایین را توصیه میکنند که دارای طراحی پیشرفته سیم پیچی میباشند تا از اثرات جریانات هارمونیکی تولید شده بکاهند.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 172
حجم: 7.71 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *