دانلود پروپوزال معماری خانه شعر و ادب


دانلود پروپوزال معماری خانه شعر و ادب

عنوان فارسی پایان نامه پیشنهادی :خانه شعر و ادب

عنوان لاتین پایان نامه پیشنهادی : House of Poetry and Literature

مسأله اساسی طرح به طور کلی: هویت “جنس” هر ملت یا فرهنگ را می سازد. وقتی در میان اشیا از جنسی واحد سخن می گوییم، به این معنا نیست که تفاوت های آشکار آنها را انکار می کنیم؛ بلکه بدین معناست که وجوه مشترک آنان، در ورای تفاوت ها، آن چنان است که می توان آن را فراغ از همه گونه گونی ها بازشناخت. هویت چیزی نیست که آن را برگزینیم یا یارای مقابله با آن را داشته باشیم. هویت چیزی است که با آن دنیا می آییم و زندگی می کنیم و نفس می کشیم و می میریم. ساحت هویت آن چنان فراخ است که حتی مخالفت با خود را نیز در بر می گیرد. درافتادن با هویت نیز رنگ هویت دارد و از بستر هویت بر می خیزد.در ارتباط با نام انتخابی خانه شعر ، نخست باید خاطر نشان کرد که کلمه خانه شعر خود نامی است برای یک عملکرد یا یک فضا . در حقیقت یک ساختارکه زیر مجموعه های متعددی را می تواند زیر نام خود بپذیرد ، و مفهوم وسیعی را شامل شود . این کارکرد اصلی می تواند بسته به جایگاه و عملکردش کارکردهای خردتری را نیز در بر بگیرد ، مانند عملکردهای انتفاعی، خدماتی ، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ……. و در نهایت این عناصر جانبی حمایت کننده و یا معرفی کننده اهداف کلان ساختار اصلی مجموعه خانه شعر خواهند بود .

هر پاسخی به یک پرسش می کوشد با تهی کردن پرسش از ذات پرسندگی خود آن را از میان بردارد. انسان تا کنون پرسش های بسیاری را پاسخ گفته و از میان برداشته است، یعنی دانش را جانشین پرسش کرده است. اما پرسش هایی هست که هیچگاه پاسخ پذیر نیستند، مانند پرسش هایی که انسان درباره ی ازل و ابد و چیستی هستی دارد. این پرسش های پاسخ ناپذیر به ذات انسانی ما تعلق دارند و ذات انسانی ما و وضع انسانی ما در جهان با این پرسش ها و در این پرسش ها تکوین یافته و تا زمانی “انسانی” می ماند که به پرسش ها پشت نکند و آنها را نادیده و ناشنیده نگیرد و یا با پاسخ هایی ساده لوحانه از سر باز نکند. اینچنین پرسش هایی که یا پاسخ ندارند و یا پاسخ های بی شمار دارند که هر زمان و یا برای هر کسی و هر روزگاری یکی از آنها می تواند اعتبار داشته باشد، به ذات شاعرانه اند و انسان در پرتو این پرسش هاست که تاریخ را آغاز کرده و از گنگی طبیعی بدر آمده و به زبان شعر و اساطیر در آغاز تاریخ به تفسیر هستی برخاسته است. اما ذهن و زندگی بشری نیازمند آن است که هر زمان با یک پاسخ اینگونه پرسش ها را از سر باز کند و به پرسندگی خویش پایان دهد و خود را آسوده و خرسند کند. اما هر جا که جوشش زندگی و فرهنگ بالنده ی بشری باشد باز شاعری پیدا خواهد شد که ما را در برابر این پرسش ها و پرسش نمادها (علامت سوال ها)ی تهی نشدنی قرار دهد و ما را به ذات اصلی و پرسنده ی انسانی مان بازگرداند. چیست آنچه سبب می شود که چیزی به فراتر از خود راه برد و نگاهی دوسویه بیابد و هنگامی که رخ نماید از همان چیزی حکایت کند که در او غنوده است.همان چیزی است که به قول کریستوفر الکساندر ” رازآمیز نیست، بلکه بالاتر از همه ی معمولیهاست و آنچه آن را جاودانه می کند همانا معمولی بودن آن است. کلمه ی جاودانه توان دربرگرفتن آن را ندارد.

اهمیت و ضرورت انجام طرح :

چرا شعر؟
حرکت در مکان تعریف می شود، پس هر چه محسوس و ماده است، در مکان پویاست و قابل نمایش؛ و نامتناهی امری است که در شان قوه و مثال می گنجد، پس جهان محسوسات به علت مکان مند بودن متناهی اند. انسان نیز متناهی است اما روحی اثیری و نامتناهی دارد. روحی که میل به بی نهایت می کند و سر در بیکرانها دارد.
تمام ماجرا این است که زندگی ما انسانها کرانمند است و تمام تلاش بشر بر این است که همه چیز را بیکران کند، هنر هم در همین راستا مطرح می شود و شعر …، شعر هم نوعی بسط انسان است در مرحله تجرید. روی آوردن به رازآمیزی خواستی خانه شعر ی در حقیقت وجود ماست، حتی اگر در انکار آن بکوشیم، حقیقتی که زنده است به ما حیات می بخشد و هم ما و هم عالم ما را زیبا می سازد. این زیباسازی و تلاش برای آن، بیش از آنکه تلاشی فردی و جداجدا باشد نیازمند همدلی و هم آوایی و در مرحله اجرا، خواستار تشریک مشاعی جمعی است. چیزی که در روزگار ما، در این سرزمین کمتر یافت می شود. همواره در کلام استادان و هنرمندان قدیم این سرزمین شنیده ایم که با سیاست و جامعه کاری نداریم و برای دل خودمان کار می کنیم. و این از نقاط تاریک سنت ماست. و از عوامل کمبود شعورفرهنگی- هنری در سطح جامعه. انسان بدون اندیشه و هنر به تعالی نمی رسد، هر کمبودی در جامعه حس می شود، به ارتباط با فرهنگ و هنر نیست. در پایان باید گفت که همه سعی و کوشش این پروژه در نهایت معطوف به برانگیختن توجه و سطح آگاهی عموم مردم، سیاستگذاران و حتی خود هنرمندان این مرز و بوم است. توجه به اهمیت جایگاه هنر و آفریداران آن در جامعه است.

پیشینه موضوع : (بیان مختصر پیشینه موضوع در داخل وخارج از کشورونتایج آنها )

تاریخچه در جهان:

تاریخچه در ایران:

نمونه موردی داخلی:

نمونه موردی خارجی

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 8
حجم: 1.02 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *