دانلود سازه های کابل معلق – سازه های معلق با کابل مضاعف


دانلود سازه های کابل معلق – سازه های معلق با کابل مضاعف

نمونه موردی مطالعه ترمینال فرودگاه بین المللی دنور

واژه های کلیدی:سازه های کششی، سازه های کابلی، سازه های معلق، کابل مضاعف، لرزش، پوشش،  مصالح، کابل ها، پوسته ها، فرودگاه دنور

چکیده

پوشش فضاهای باز همیشه با تعداد ستون های زیادی همراه بوده ( به جز در مواردی که در عصر حاضر از سازه های فضا کار ویا چادری و…استفاده شده است) که از نظر هزینه و سطح اشغال فضا و حس فضایی مورد اشکال است.

سازه های کابلی ( که از نوع سازه های کششی می باشد) با پوشش دهنه های وسیع با کمترین تعداد ستون راه حل مناسبی برای خلق فضای معماری است.فرم زیبا، امکان پیش ساختگی، اجرای سریع،  پوشش فضا های وسیع و … عوامل تا ثیر گذار بر انتخاب این سازه می باشد که باعث جلب توجه معماران در عصر حاضر شده است.

این مقا له با معرفی انواع سازه های کابلی به بررسی سازه ترمینال فرودگاه دنور به عنوان نمونه مورد مطالعه از نوع سازه های معلق با کابل مضاعف می پردازد در ضمن نحوه کارکرد و تحمل نیروها نوع پوشش بام ها و مصالح استفاده شده در سازه های کابل معلق را در برخی از نمونه های اجرا شده مورد کنکاش قرار می دهد.

مقدمه

بشر ازدیرباز به دنبال فضایی برای زندگی بوده است که بتواند در آن احساس آرامش داشته باشد از غارها به عنوان اولین سرپناه ها گرفته تا به امروز که با پیشرفت علم و تکنلوژی قادر است فضاهای گوناگونی را خلق و ایجاد نماید.

امروزه معماران و مهندسان زیادی در زمینه خلق فضاهای وسیع با کاربری های گوناگون مطالعات گسترده ای انجام می دهند که برای اجرای این فضاها از چه نوع سازه ای استفاده کنند تا بتوانند همزمان جنبه زیبایی شناسانه آن را نیز در نظر بگیرند.

در عصرحاضر سازه های کابلی یکی ازراه حل های است که علاوه بر کاربرد در پل ها برای پوشش فضاهای وسیع استفاده می شود و توجه معماران و مهندسان سازه را در کشور ما به خود جلب کرده است که می تواند راهگشای بسیاری از طرح های سازه ای در کشور باشد.

انواع سازه های کابلی 

دسته کلی سازه های کابلی را می توان به چهار دسته فرعی تقسیم کرد:

  1. کابل های منفرد که آنها قطعات مجزا و یا متصل به هم کابلی اساسا تحت اثر بارهایی هستند که در یک صفحه اثر می کنند.مثال: کابل های معلق، کابل های مهار شناورها و کابل های مهار دکل ها یا چادرها.
  2. خرپاهای کابلی که در آن ها قطعات پیش تنیده در یک صفحه به نقاط مختلف سازه اتصال پیدا کرده در همان صفحه بارگذاری می شوند.مثال: پل های مهار شده با کابل ، سقف های دو لایه مهار شده با کابل.
  3. تور های کابلی که در آنها قطعات پیش تنیده در نقاط مختلف روی سطحی خمیده (دو انحنایی یا تک انحنایی) اتصال پیدا کرده اساسا در صفحه ای عمود بر سطح مذکور بار گذاری می شوند. مثال: سقف های آویزان توری های معلق.
  4. شبکه های کابلی که در آنها اجزای کابل در نقاط مختلف به هم اتصال داده شده نوعی اسکلت سه بعدی را تشکیل می دهند. مثال: شبکه های معلق ، توری های مهار و سیستم های چند پایه ای.

 

 

سازه های کابل معلق

  کابل های فولادی تقریبا ازیک قرن پیش تا به حال در پل های معلق به کار رفته و طی قرون متمادی از طناب ها و کابل های ساخته شده از مواد دیگر بهره برداری می شده است.

معذلک در چند دهه اخیر، از اصل تعلیق برای نگه داشتن بام ها و سایر اجزا ساختمان استفاده شده است.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 11
حجم: 862 کیلوبایت

سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *