دانلود ارزیابی نحوه گذراندن اوقات فراغت در فضاهای شهری


دانلود ارزیابی نحوه گذراندن اوقات فراغت در فضاهای شهری

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی

گرایش : برنامه ریزی شهری

1-1- بیان مسأله

هر موجود زنده ای برای ادامه حیات خود با توجه به شرایط محیطی و وضع جسمی خود باید تلاش نماید. از این جهت در میان موجودات زنده، انسان وضعیت پیچیده ای دارد، به گونه ای که انسان به اقتضای شرایط اقلیمی، نوع تولید و میزان نیازها به شکلی متفاوت از موجودات زنده تلاش می کند. همچنین پایگاه اجتماعی- عقیدتی، وابستگی به گروه و سازمان یا تشکیلات گوناگون و متغیرهایی از این دست در چگونگی و میزان تلاش های انسان موثر است. آنچه به صورت واقعیت مشترک بین همه انسانها با هر شغل و حرفه و مقتضیات گوناگون وجود دارد، این است که هر انسانی با توجه به شرایط خود به اندازه ای که بتواند نیازهای اولیه خود را تشفی نماید، کار میکند. البته هیچ انسانی وجود ندارد که در تمام فصول به طور شبانه روز کار کند و یا به طور کلی کار نکند؛ لذا با توجه به این واقعیت است که پدیده اوقات فراغت مطرح می شود. به عبارت دیگر وقتی انسان درطول روز ساعاتی به کار می پردازد و پس از پایان کار بقیه وقت خود را به گونه ای سپری می سازد که برخی آن را برای رشد و شکوفایی شخصیت خود، جمعی به سیمای جهانی اوقات فراغت جوانان صورت تفریح و سرگرمی و عدهای دیگر طی این زمان، به استراحت می گذرانند، اوقات فراغت شکل می گیرد. فعالیت های اوقات فراغت از چنان اهمیتی برخوردارند که کارشناسان از آن به مثابه آئینه فرهنگ یک جامعه یاد می کنند. به این معنا که چگونگی گذران اوقات فراغت افراد یک جامعه به میزان زیادی معرف خصوصیات فرهنگی آن جامعه است. ” (سلسله مباحث فرهنگ، ١٣٨٣ : ٢۵)

1-2- اهمیت و ضرورت  توجه به اوقات فراغت

  • کاهش ساعات کار و افزایش اوقات فراغت
  • عدم استفاده صحیح از اوقات فراغت ریشه بسیاری از تبه کاریها
  • رشد عاطفی و بلوغ اجتماعی وقدرت همسازی افراد
  • اوقات فراغت به عنوان یکی از اهداف آموزش وپرورش
  • عدم توجه به امور تربیتی و اجتماعی وسهل انگاری در چگونگی گذران اوقات فراغت افراد جامعه .
  • نقش جبرانی

 

 

1-3- اهداف تحقیق

  • آشنایی با مفاهیم اساسی اوقات فراغت
  • آشنایی با نحوه گذراندن اوقات در فضاهای شهری
  • ارائه راهکارهایی جهت استاندارد سازی فضاهای شهری به جهت گذراندن اوقات فراغت

1-4- سوالات تحقیق

  • نحوه گذراندن اوقات فراغت در مراکز شهری چگونه می باشد؟
  • مهمترین چالشهای پیش روی نحوه گذراندن اوقات فراغت در مراکز شهری چیست؟

1-5-ادبیات تحقیق

اوقات فراغت شرایطی است که در آن فعالیتها صرفا بخاطر خودشان انجام می شود و غایت و هدف دیگری مورد نظر نیست  و ما آنرا هدف بدون شرط می نامیم. دکتر ناش می گوید :
فراغت آن بخش از زندگی است که شخص کار و وظیفه شغلی و تکالیف دینی و اجتماعی خود را بجای آورده است بنابراین مشتمل بر ساعاتی است که به تفریحات سالم و ورزش سپری می کند.
جامعه شناسان برای فراغت به معنی امروزی دو شرط قایلند: اول آنکه فعالیتی باشد فارغ از اجبارهای اجتماعی و مذهبی و عمومی که در آن نوع گزینش و انتخاب آزاد مطرح است.
دوم آنکه کاری که از آن فرد معیشت خود را تامین می کند از سایر فعالیتها باید جدا باشد.

پییر”اظهار می دارد: موجودیت و اصالت فرهنگ بر مبنای اوقات فراغت افرادی که در آن جامعه زندگی می کنند قرار دارد.

پاتریک روانشناس آمریکایی می گوید: در شرایط سخت زندگی مدرن است که انسان تحت فشارهای مفرط و طاقت فرسا قرار می گیرد که نتیجه آن را می توان در اختلالات عصبی وامراض روحی مشاهده کرد ونتیجه گرفت که ورزش مناسبترین راه برای خالی این احساسات بدون ضرر و سرکوفتگی  فراهم می آورد.

سلامتی ذهنی بزرگسالان به طور شگفت انگیزی تحت تاثیر مقدار رضایتی که فرد از فعالیت اوقات فراغتش دریافت می کند قرار دارد.

رضایت با اوقات فراغت بیشتر از رضایتی است که از کار و خانواده و سلامتی یا منابع مالی که سر شناس ترین تعیین کننده خوشی ذهنی است می باشد.

کو تینگ هام در یک تحقیق یافت که مردمی که رضایت اوقات فراغت بالاتری را دارند سطح استرس پایین تری را تجربه می کنند.

رضایت اوقات فراغت باید در جهت حفظ سلامتی روانی و نگهداری استرس کاری باشد

تئوری انرژی مازاد که نخستین بار توسط هربرت اسپنسر ارائه شده است عنوان میدارد:

بازی برای مصرف بی هدف انرژی اضافی ضروری است و این خود انرژی است که انگیزه فعالیت می باشد.

تئوری تفریح و تجدید قوا که توسط موریس لازاروس بیان شدهاست ابراز میدارد که:

بازی بجای اینکه انرژی اضافی را از بین ببرد باعث ذخیره و انباشتن آن میگردد به عبارت دیگر هر وقت کسی بطور عادی خسته و کسل می شود بازی انرژی او را برای شروع مجدد بکار می گیرد.

ژوزف پیپر  به عنوان یک کاتولیک اوقات فراغت را به سان نگرشی ذهنی و معنوی در نظر می گیرد و عنوان می کند که این اوقات فقط حاصل عوامل خارجی و حاصل همیشگی وقت آزاد، تعطیلات آخر هفته و یا تعطیلات طولانی مدت نیست، بلکه نتیجه نگرش ذهنی و شرایط روحی است. متشابه با آن، دیدگاه پروتستان اوقات فراغت را با کیفیت پاکی و تزکیه مرتبط می داند و آن را به عنوان امری یکتا و منحصر به فرد تلقی می کند؛ چرا که غالباً اوقات فراغت را مرتبط با ارزشهای معنوی یا هنری می داند. همچنین برخی جامعه شناسان از این تعریف با تأکید بر کیفیت آزادی استفاده می کنند. به عنوان مثال توران ٣ اوقات فراغت را رهایی از قوانین و مدلهای رفتاری پذیرفته شده اجتماعی فرض می کند. البته ناگزیر این تعاریف شامل داوری و قضاوت ارزشی است چرا که گزارههایی را در بر می گیرد که تنها شامل ویژگی ها و خصوصیات مورد پسند یک فرد یا فعالیت هستند.

1-6- روش تحقیق

رویکرد حاکم بر این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده، موضوع اصلی مورد بررسی در  این پژوهش نحوه  گذراندن اوقات فراغت در مراکز شهری می باشد، ابتدا با استفاده از منابع اسنادی و کتابخانه ای به بررسی مفاهیم تئوریک اوقات فراغت پرداخته در ادامه به نحوه گذراندن اوقات فراغت در مراکز شهری کشورهای اروپایی، آمریکایی، آسیا و در ادامه با تدکید بر ایران  پرداخته می شود.

 

1-7- کاربرد نتایج تحقیق

استفاده از این نتایج این تحقیق می تواند به مدیران و برنامه ریزان شهری راهکار اجرایی در زمینه مبلمان شهری و تجهیز نمودن فضاهای شهری  به جهت نحوه گذران اوقات فراغت برای تمام اقشار جمعیتی و شهروندان بدهد.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 50
حجم: 871 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *