پدر مرمت علمی، ایران دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی

دکتر آیت الله راده شیرازی که از ایشان به حق با عناوینی همچون «پیشگام مرمت نوین»، «پدر مرمت علمی ایران» و «مرمتگر برجسته» یاد می شود در طول زندگی پر بار خویش در مسؤلیتهای مختلف منشأ خدمات بسیار ارزنده ای در زمینه های مرتبط با مرمت ابنیه و میراث های تاریخی و آموز معماری بود،‌و باب بسیاری از عرصه ها و شیوه های نوین حرفه ای و تخصصی در کشور،‌با پیشگامی و همت ایشان گشوده شد.

مرحوم دکتر شیرازی در شهریور 1315 ه.ش. در نجف اشرف و در خانواده ای روحانی متولد و در سال 1343 در رشته معماری از دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل گردید.پس از آن ایشان دوره تخصصی مطالعه و مرمت بناها و شهرهای تاریخی را در دانشگاه «ساپینز» شهر رُوم (در ایتالیا) گذراند و در فاصله سالهای 1346 تا 1379 در مسولیت های «رییس دفتر فنی سازمان ملی حفاظت آثار باستانی و بناهای تاریخی ایران» و «قائم مقام و معاون سازمان میراث فرهنگی کشور» منشأ اقداماتی ارزشمند بود. ایشان همچنین از سال 1355 تا پایان عمر در دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه علم و صنعت تهران، دانشگاه آزاد تهران مرکز، به تدریس در رشته های معماری و مرمت ابنیه ِ تاریخی استغال داشت.

از میان فعالیت های اجرایی، فرهنگی، علمی، پژوهشی و انتشاراتی کارنامه ی پر بار ایشان، می توان به این موارد اشاره کرد:

مطالعه و اجرای ده ها پروژه  ی مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی در اصفهان و ایران

حضور فعال در کمیته ها و شوراهای تخصصی و حرفه ای در سطح بین المللی

انجام مأموریت های متعدد کارشناسی در سطح ملی و بین المللی

ایفای سهم در تشکیل نخستین دانشکده ی مرمت آثار دوره ی کارشناسی ارشد در اصفهان(پردیس اصفهان)

ایفای سهم در توسعه مفهوم امروزین حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی

ایفای سهم در تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور

ایفای سهم در تشکیل مرکز آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی

ایفای سهم در تشکیل مؤسسه ی فرهگی ایکوموس ایران

تألیف و ترجمه ی بیش از یکصد مقاله

ترجمه ی سی کتاب در زمینه ی معماری اسلامی ایران و جهان

تألیف دو کتاب در زمینه ی تاریخ معماری و شهرسازی

تأسیس مجله ی علمی پژوهشی اثر

ایشان همچنین موفق به کسب عناوین «چهره ی ماندگار» و «خادم میراث فرهنگی» گردید. به خاطر مرمت بناهای تاریخی و ترجمه ی کتاب «معماری اسلامی» نوشته ی «هیلن براند»  جایزه ی یک دوره بنیاد جهانی آقاخان را نیز به خود اختصاص داد. عضویت در گروه مؤسس بنیاد ایکوموس و عضویت در هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز از دیگر فعالیت های شادروان دکتر شیرازی بوده اند.

ایشان علاوه بر مقام شامخ علمی در رفتار و منش خود بسیار متواضع، خاضع  و فروتن بود و کلیه ی شئون زندگی ایشان اعم از کاری  یا شخصی بر پایه ی سادگی و بی آلایشی بود. قدر شناسی و خشوع ایشان به ویژه در قبال معلمان و آموزگارانش از دیگر ویژگی های استاد بود.