دانلود پاورپوینت روش های بیابان زدایی


دانلود پاورپوینت روش های بیابان زدایی

چکیده

در واقع تهدید وتحدید حیات در بیابان به نسبت دیگر زیست بوم های حیاتی کره‌ی  زمین جدی تر است و این چهره‌ی  خشن، ناشی از فقر اقلیمی یا موقعیت زمین شناسی است. به عبارت دیگر، زایش بیابان ها در طول تاریخ زمین، کنشی است طبیعی که به شرایط دشوار جغرافیایی داده شده و قدمتی چند صد میلیون ساله دارد. در ارزیابی پیوسته پارامتر های مرتبط با بیابان زایی و فعالیت های مقابله با بیابان زایی تعیین شاخص ها و معیارها، گام نخست به شمار می رود که هدف از آن، بررسی امکان دستیابی به مجموعه ای از معیار ها و شاخص هایی گویا، ساده و منطقی است که بتواند نزدیک ترین ارزیابی ممکن به واقعیت را از جریان بیابان زایی و مقابله با بیابان زایی در ایران ارایه دهند. با تدوین برنامه ملی مدیریت مناطق بیابانی کشور در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز 20ساله جمهوری اسلامی ایران و برنامه چهارم توسعه به اوج خود رسیده به طوری که امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از موفقترین کشورها در زمینه بیابان‌زدائی و کنترل فرسایش بادی در سطح جامعه جهانی مطرح است.

بیابان

تعاریف بسیاری از بیابان در منابع و کتب موجود ارایه شده است. از نظر علوم مختلف دانشمندان فراخور دغدغه های خویش هر یک به تعریف بیابان پرداخته اند. در یک تعریف کلی و جامع می توان گفت بیابان ها مناطق خشک و گرمی هستند که حیات جانداران در آن یا صورت نمی گیرد یا در صورت وجود بسیار ناچیز است و شرایط آب و هوایی این مناطق برای گیاه و جانور طاقت فرسا و سخت است و موجودات زنده ای که در این مناطق زندگی می کنند معمولا از لحاظ ساختار وجودی خود با شرایط حاکم بر این مناطق سازگارند. همچنین بیابان منطقه سرد یا گرم ولی روی همرفته خشکی است که در آن محیط از نظر تراکم و تنوع پوشش گیاهی بسیار فقیر است.

بیابان‌ یک‌ اصطلاح‌ جغرافیایی‌ است‌ و مکانی‌ را می‌رساند که‌ برترین‌ ویژگی‌ آن‌ کم‌آبی‌ است‌ واین‌ کم‌آبی‌ در قلب‌ آن‌ به‌ حد بی‌آبی‌ می‌رسد که‌ هر نوع‌ فعالیت‌ زیستی‌ را متوقف‌ می‌کند .

دفتر فنی‌ بیابان‌زدایی‌ بیابان‌ را سرزمینی‌ می‌داند که‌ در مناطق‌ خشک‌، نیمه‌خشک‌ و خشک‌نیمه‌مرطوب‌ می‌داند که‌ فاقد پوشش‌ گیاهی‌ پایا بوده‌ و یا میزان‌ آن‌ در حدی‌ است‌ که‌ بهره‌برداری‌ ازآن‌ در شرایط‌ طبیعی‌ به‌ صرفه‌ و صلاح‌ نیست‌ .

 

انواع بیابان‌‌ها

بیابان ها براساس دما و رطوبت نسبی به سه دسته ی بیابان‌‌های ساحلی، بیابانهای داخلی خشک و بیابانهای سرد تقسیم می شوند .

vبیابانهای ساحلی(littoraldeserts ):

:بیابان های ساحلی در سواحل دریاها و اقیانوس ها قرار گرفته اند و رطوبت نسبی هوا در آنها بالاست و در مواردی حتی به صد درصد هم می رسد این بیابان ها در مناطق گرم  معتدل تا سرد واقع شده اند

vبیابانهای داخلی خشک:

رطوبت نسبی در این نوع بیابان ها خیلی کم است و در برخی بیابان ها نزدیک به صفر درصد هم می رسد و براساس میزان پوشش گیاهی خود به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. بیابانهای گرم و خشک
  2. بیابان های نیمه خشک

vبیابان های سرد:

این نوع بیابان ها در قطب ها و جنب قطب ها قرار دارند. زمستان های طولانی سرد و برفی، باران های اتفاقی تابستانی، تابستان های گرم، معتدل، کوتاه و مرطوب از ویژگی های  این مناطق است. البته در اکثر موارد این مناطق را جز بیابان های دنیا نمی نامند ولی از لحاظ اکولوژیست ها این مناطق نیز جزء بیابان ها محسوب می شوند.

ویژگی های مناطق بیابانی

vبارندگی : ویژگی چشمگیر مناطق بیابانی کمبود فوق العاده بارندگی است و سالیانه کمتر از ۲۵۰ میلیمتر بارندگی دریافت می کنند

vرطوبت : در مناطق خشک رطوبت نسبی بسیار پائین (20 تا 30 درصد ) است وپایین تر از ۶۰ درصد است. تغییرات روزانه و فصلی رطوبت در این مناطق زیاد است. حداقل رطوبت نسبی هوا در روز اغلب کمتر از 10 درصد است .

vدرجه حرارت: بیابانهای گرم با نوسان شدید دمای روزانه که در روز حداکثر از ۶۰ درجه سانتیگراد فراتر می رود و حداقل آن در شب به زیر صفر می رسد.

vباد: نبود یا کمبود پوشش گیاهی سبب پیوستگی باد وشدت وتاثیر آن می گردد.

vخاک:دارای حاصلخیزی کمی هستند. اغلب خاک ها غیر قابل نفوذ سخت و شکننده هستند. خاک های این مناطق خاک های معدنی با مقدار ناچیز مواد آلی هستند.

vپوشش گیاهی:پوشش گیاهی غالب این مناطق را بوته ای ها و درختچه های کوتاه قامت و علفی یکساله به صورت پراکنده و غیرمتراکم تشکیل می دهند .

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 32
حجم: 711 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *