دانلود پاورپوینت سدهای لاستیکی


سدهای لاستیکی

روش معمول برای کنترل آب در کشورهای مختلف سدسازی می باشد، مهمترین مسئله در سدسازی حجم و نوع مصالح است و همواره حجم زیاد مصالح مصرفی در این نوع سازه ها بشر را بر آن داشته است که از تکنیکهای مدرن تر استفاده نماید. در سنوات اخیر با ازدیاد پروژه های سدسازی و ارتباط آن با کشتیرانی و مرفولوژی رودخانه، نیاز به دریچه های مختلف بیشتر حس شده است. متخصصین به دنبال آن هستند تا با یافتن راه حلهای جدید برای کنترل آب در عین استفاده از حداکثر پتانسیل آبهای موجود از تأثیر منفی آن بر مرفولوژی رودخانه و کشتیرانی بکاهند و به همین خاطر است که دنیا همواره شاهد پیدایش ایده های نو در این زمینه بوده است.

یکی از افرادی که در این راستا فعالیت نموده است آقای نورمن ایمبرتسون (Normal Imbertsone) است که ریاست بخش مهندسی کاربرد و نگهداری دپارتمان آب و برق شهر لوس آنجلس آمریکا را بعهده داشت. ایشان پی از سالها تجربه در زمینه نصب، راه اندازی و نگهداری دریچه ها، ایده استفاده از دریچه های متورم شونده را در سال 1965 ارائه داد. بعدها این ایده در ژاپن مورد بررسی قرار گرفت و اولین سد لاستیکی در سال 1967 در ژاپن ساخته شد و از آن پس تعداد زیادی از این سدها

توسط ژاپنی ها در نقاط مختلف دنیا ساخته شده و هم اکنون تعداد سدهای ساخته شده از این نوع بالغ بر 1500 عدد می گردد. طویل ترین این سدها به طول 609 متر در آمریکا و بلندترین آنها به ارتفاع 18/5 متر در استرالیا ساخته شده است و هم اکنون نیز ساخت این نوع سدها بر روی رودخانه های بزرگ دنیا در دست بررسی است. این سدها به عنوان دریچه، سدهای انحرافی، سدهای مخزنی، استخرها و حوضچه های کشتیرانی قابل کاربرد است.

12-1- جنس سدهای لاستیکی

سدهای لاستیکی از الیاف نایلونی بافته شده ای تشکیل یافته اند که توسط خمیر لاستیک پوشانده می شود. الیاف نایلونی نقش شبکه مقاوم و خمیر لاستیک نقش آب بندی را بازی می کند. بطور کلی می توان گفت که ضخامت سه لایه ای که روی هم قرار می گیرند بین 5 تا 25 میلیمتر می باشد. این لاستیک ها بصورت ورقه در کارخانه تولید می گیردند و سپس به محل پروژه برده می شوند. لذا طول دهانه سدهای لاستیکی هیچ محدودیتی از لحاظ کارخانه سازنده ندارد و تنها مشکلات حمل و نقل است که ابعاد سد لاستیکی را محدود می سازد. لایه روئی سد لاستیکی نسبت به آفتاب و هوازدگی مقاوم است و دارای اج هایی است که سیلت را در خود جمع می کند.

به طور خلاصه می توان گفت سدلاستیکی از یک ورقه لاستیکی با تحمل کششی بالا که ضخامت آن 25- 5 میلیمتر است، تشکیل شده است. این ورقه لاستیکی توسط یک سری پیچ مهاری به یک پی بتنی که در بستر رودخانه استقرار یافته است متصل می شود و به وسیله سیستمی که از یک موتور پمپ، فشارسنج و تعدادی سوپاپهای کنترل تشکیل شده است به کار می افتد. یکی از مهمترین خواص سد لاستیکی فرونشستن منظم و قابل اعتماد آنست، یعنی آنکه بلافاصله پس از کم شدن فشار و خروج سیال داخلی آن، سد یا یکنواختی فرو می نشیند. ضمناً در سدهای لاستیکی تغییر فرم سد و همچنین عبور آشغال و موارد معلق از روی آن هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند.

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 46
حجم: 2.73 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *