پروپوزال پارک علم و فناوری های نوین


فرم پیشنهاد تحقیق

پایان‏نامه‌ی کارشناسی ارشد

1- عنوان به زبان فارسی:

پارک علم و فناوری های نوین

  • عنوان به زبان انگلیسی/ (آلمانی، فرانسه، عربی) :

Modern Science and Technology Park

 

ج- بیان مسأله

اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبه‏های مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) :

 

پارک‌های علم و فناوری (Science park) به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی و حلقه‌ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری، شکل گرفتند

 

در تعریفی دیگر، پارک علم و فناوری سازمانی است که با هدف افزایش ثروت در جامعه توسط متخصصان حرفه‌ای مدیریت می‌شود و جریان دانش و فناوری را میان دانشگاه‌ها، موسسات تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار به حرکت می‌اندازد.

 

این گونه پارک‌ها از طریق مراکز رشد، سازمان‌های نوآور را تقویت کرده و فرایندهای زایشی را تسهیل می‌کند. پارک علم و فناوری محیطی است که در آن واحدهای تحقیقاتی مستقل و یا وابسته به سازمان‌ها و صنایع، مجتمع شده و زیر پوشش و حمایت قرار می‌گیرند تا به خلاقیت و نوآوری بپردازند.

 

تعمیق ارتباط بین دانشگاه‌ها، سازمان‌های تحقیقاتی، واحدهای تولیدی و مراکز تصمیم‌گیری دولتی در جهت توسعه فناوری و علوم کاربردی، از جمله اهداف ایجاد و توسعه پارک‌های علم و فناوری است.

 

از طرف دیگر پارک‌های فناوری به عنوان ابزار جلب شرکت‌های مبتنی بر فناوری پیشرفته در سطح بین‌المللی شناخته می‌شوند و علاوه برآن محملی برای جذب متخصصان و دانشمندان و توسعه فعالیت کارآفرینان می‌باشند.

 

بیش از 800 پارک علم و فناوری در بیش از 55 کشور جهان ایجاد شده و بیش از این مقدار در حال ساخت است که نشان از توجه کشورها به این نهاد اجتماعی مهم دارد.

 

همچنین شکل‌گیری و توسعه بسیاری از پدیده‌های نوظهور تکنولوژیکی از درون این پارک‌ها است و دولت‌ها می‌کوشند با ایجاد محیطی مناسب، شرایط کار و فعالیت را برای شرکت‌های کوچک و متوسط، و جذب شرکت‌های بین‌المللی مبتنی بر فناوری را فراهم نمایند.

 

در تعریفی دیگر در مورد پارک فناوری آمده است:

پارک فناوری واحدی است که:

 

با مؤسسات آموزشی و پژوهشی در ارتباط است.

زیرساخت‌ها و خدمات پشتیبانی، خصوصا مستغلات و فضاهای اداری را برای واحدهای تجاری فراهم می‌نماید.

وظیفه انتقال فناوری را بر عهده دارد.

وظیفه توسعه فناوری را بر عهده دارد.

 

پیشینه پارک فناوری:

 

پارک‌های فناوری از اواخر دهه 50 میلادی در آمریکا ایجاد شدند و امروزه نیز در سراسر جهان وجود دارند و تعدادشان روز به روز در حال افزایش است.

 

در سال 1993 در ایالات متحده آمریکا مساحت متوسط پارک های فناوری 200 هکتار بود با بیش از 200 هزار فوت مربع ساختمان، 12 شرکت عضو، 300 نفر شاغل و 250 هزار دلار بودجه عملیاتی.

 

پارک‌های خارج از ایالات متحده عموما حجمی کوچکتر دارند و در موقعیت‌های بسیار متفاوتی قرار دارند؛ از یک فضای سبز وسیع در محیطی روستایی گرفته تا پارک‌های عمودی در ساختمان‌های بلند واقع در شهرهای بزرگ. امروزه، حدود 250 پارک فناوری در انجمن بین‌المللی پارک‌های علمی عضو هستند و 295 پارک عضو انجمن پارک‌های فناوری مرتبط با دانشگاه هستند.

 

 

د- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

تعریف و تاریخچه پار کهای علم و فناوری

مروری بر ادبیات و پیشینه ی تحقیق

فناوری ابزار دستیابی به دانشگاه کارآفرین است که با ارایه امکانات و خدمات مناسب

دیدگاه های متفاوت نسبت به پارک های علم و فناوری

ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه

ط-  اهداف تحقیق :

ی-  فرضیه‏های تحقیق:

مشکلات و موانع

5- روش شناسی تحقیق :

– شیوه های پژوهش

–  مطالعات کتابخانه ای:

–  مطالعات آماری، نقشه ها و تصاویر:

– مطالعات میدانی:

مصاحبه های تخصصی:

محل سایت و اهمیت انتخاب آن :

پیشنهادها

زمان بندی  انجام پروژه:

منابع و ماخذ در این رابطه

 

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 29
حجم: 837 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *