مشارکت مدنی؛عقدی فراگیر در اجرای بانکداری بدون ربا
مشارکت مدنی که در سر فصل مصارف مفاد قانون بانکداری بدون ربا،مصوب شهریور ماه 1362 مجلس شورای اسلامی لحاظ شده،به عنوان یکی از عقود بانکی فراگیر میتواند در برقراری تسهیلات برای فعالیتهای تولیدی،خدماتی و بازرگانی در اجرای صحیح بانکداری اسلامی نقش جامع و کاملی را ایفا نموده و جایگاه حقیقی خود را بیابد.
در این نوشتار،تلاش است تا با بهرهگیری از مستندات علمی و عقلی سازگار با کتاب و سنت و منطق با فطرت انسانی، تصویری علمی از عقد مشارکت مدنی ترسیم شود.
در مقاله حاضر،به وضعیت موجود نظام بانکی کشور پس از تصویب قانون بانکداری بدون ربا توجه شده و لزوم اجرای عملی آن در مد نظر قرار گرفته است.
مقدمه
پس از پیروز انقلاب اسلامی،تلاش همه جانبهای از سوی مردم و مسوولان آغاز شد تا قوانین دین اسلام در ابعاد مختلف،به ویژه در زمینه اقتصاد در جامعه ایران به اجرا درآید و سرمشقی برای سایر جوامع شود.
بانکداری که در اقتصاد اکثر جوامع بشری نقش بسیار پراهمیتی را ایفا میکند،لزوما میبایست در بادی امر با موازین و مبانی اسلامی مطابقت داده میشد.در این راستا پیام امام خمینی(ره)بدین مضمون”بانکها باید عملیات و معاملات خود را با موازین اسلامی تطبیق دهند”مسوولان امر و به ویژه دستاندکاران
نظام بانکی را ترغیب کرد تا عملیات بانکداری در سیستم بانکی کشور را ضمن بررسی و تهیه و تدوین لایحه مربوطه و ارسال آن از طریق قوه مجریه به مجلس شورای اسلامی،با موازین و مقررات اسلامی تطبیق داده و عملیات بانکداری ربوی را از سیستم بانکی کشور حذف کنند. قانون بانکداری بدون ربا نهایتا در شهریور ماه سال 1362 از تصویب قوه مقننه گذشت و برای اجرا به نظام بانکی کشور ابلاغ شد و سیستم بانکی نیز عملا از سال 1363 سعی کرد که عملیات بانکداری ربوی را حذف کند و نظام بانکداری بدون ربا را به اجرا در آورد.
پس از گذشت بیش از 15 سال از تصویب و اجرای قانون بانکداری بدون ربا در شبکه بانکی کشور،ضرورتا میبایست که بازنگری اساسی در مفاد قانون،دستور العملهای اجرایی،عملکرد مشارکت مدنی میتواند حوزه وسیعی از فعالیتهای اقتصادی را شامل شود.
چنانچه شریک عالما و عامدا اجرای طرح را با زیان مواجه کند، باید مبلغ مقطوعی را به عنوان جبران خسارت به بانک بپردازد.
بانکها و در نتیجه،تأثیرگذاری و فرهنگسازی در جامعه صورت بپذیرد.
در این نوشتار صرفا به بررسی و تدوین طرح عملی در قالب مشارکت مدنی پرداخته شده و مقایسهای با بانکداری ربوی و بانکداری متداول فعلی در کشور به عمل خواهد آمد.
مشارکت.مدنی
در قانون بانکداری بدون ربا و آییننامه و دستور العمل اجرایی آن،مشارکت مدنی اینگونه تعریف شده است:”درآمیختن آوردههای نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و یا حقوقی به نحو مشاع به منظور انتفاع مطابق قرار داد.”این تعریف جامعیت به کارگیری این عقد را در بخشهای مختلف اقتصادی محقق میسازد.
مشارکت مدنی در نظام بانکی کشور میتواند حوزه وسیعی از فعالیتهای اقتصادی را شامل شود.فعالیتهای عمرانی انتفاعی، طرحهای تولیدی،خدماتی و بازرگانی را با مشارکت سازمانهای ذیربط دولتی،اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و تعاونی با همکاری نظام بانکی میتوان در قالب این عقد به اجرا درآورد.
این شیوه اشتراک در فرهنگ مردم ما از دیرباز-چه در کشاورزی به صورت مزارعه و مساقات و چه در فعالیتهای صنعتی، ساختمانی،خدماتی و تجاری به شکلهای مشارکتهای مدنی و مضاربه-جایگاه ویژهای داشته است.بنابر این،ایجاب مینماید که با بهرهگیری از این فرهنگ،مشارکت مدنی به شکلی طراحی شود که با حداقل تنش در جامعه امکان اجرای آن فراهم آید و جامعیت آن نیز براساس مبانی و موازین اسلامی حفظ شود.
بررسیهای مقدماتی
معمولا در روش متداول در سیستم بانکی، متقاضی تسهیلات مالی به بانک مراجعه نموده و با مذاکرات اولیه،چارچوب فعالیت مورد نظر خود را بیان میکند و تسهیلات مورد نیاز برای اجرای طرح را از بانک تقاضا میکند.بانک هم با بهرهگیری از کارشناسان و متخصصان ذیربط، لزوما باید در ابتدای کار به موارد زیر توجه لازم را مبذول دارد:
1-فعالیت مورد نظر و تقاضای تسهیلات مالی متقاضی با یکی از عقود اسلامی مطابقت داده شده و با وی تفاهم شود که فی المثل است و از این به بعد،در چارچوب برقراری عقد مشارکت مدنی مذاکرات و اقدامات بعدی صورت میپذیرد.
2-احراز اهلیت متقاضی به عنوان شریک در مذارکت و بررسیهای مقدماتی و تکمیلی مورد توجه قرار گرفته و به ترتیب زیر تحقق مییابد:
1-2-اهلیت شرعی و قانونی از جمله اختیار،رشد و عقل…و همچنین،مجوزهای قانونی در اساسنامه و موارد مشابه در خصوص اشخاص حقوقی.
2-2-بررسی موقعیت و امکانات مالی شریک،از جمله خوش حسابی،توان سرمایهگذاری شریک در زمان عقد قرارداد و همچنین،هزینههای ناشی از تورم و سایر عوامل احتمالی آینده.
3-2-بررسی مدیریت و قدرت اجرایی شریک یا مدیر معرفی شده از سوی وی.
3-بررسی و توجیه اقتصادی فعالیت با کسب اطلاعات از ارگانهای ذیربط و بررسی مستقیم بانک،به خصوص عرضه و تقاضای محصول تولیدی طرح.
4-بررسی و توجیه فنی،با توجه به وضعیت اقلیمی و آب و هوایی محل اجرای طرح و شاخصههای مورد نظر دیگر،از جمله چگونگی ایجاد ساختمانهای و تاسیسات و خرید ماشینآلات از داخل یا خارج کشور و سایر عوامل قابل بررسی دیگر.
5-بررسی و توجیه مالی طرح،به نحوی که پس از احراز توجیهات مذکور،هزینههای سرمایهای،هزینههای جاری و درآمد فعالیت محاسبه اجمالی شده یا با نمونههای موجود در بانک مقایسه و نرخ بازده داخلی طرح محاسبه و با نرخ ابلاغی شورای پول و اعتبار سنجیده میشود و در صورتی که نرخ بازده طرح از حداقل تعیین شده از سوی شورای پول و اعتبار بیشتر باشد،بانک مجوز مشارکت در طرح را خواهد داشت.
یادآوری این نکته ضرورت دارد که مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد نرخ سود و کارمزد در سیستم متداول فعلی به عنوان نرخ سود و تسهیلات سهم بانک تلقی شده و به صورت مقطوع از شریک مطالبه میشود.
بررسی فنی و محاسبات مالی نهایی طرح
1-پس از بررسیهای مقدماتی و توجیهات اولیه،طرح بدون تفاوت با نظام بانکداری متداول در دیگر کشورها،از جهات فنی و علمی دقیقا مورد بررسی قرار میگیرد.این بررسیها در طرحهای مختلف متفاوت و متغیر میباشد و از جمله وضعیت دقیق آبوهوایی منطقه،موقعیت زمین محل اجرای طرح،میزان و مشخصات ساختمانها و تأسیسات و فهرست بهای آنها،تعداد و مشخصات ماشینآلات و ادوات و تجهیزات و قیمت متعادل روز آنها و سایر امور فنی مورد لزوم به دقت بررسی شده و در جدول ذیربط درج و زمان اجرای آنها در شرایط جامعه زمان سنجی میشود.
2-محاسبات نهایی مالی طرح متعاقب بررسی نهایی فنی بدین شرح انجام میگیرد:
1-2-هزینههای سرمایهای با قیمتهای
متعارف و متعادل روز محاسبه می شود و با توجه به بررسیهای مقدماتی و توان مالی شریک و مقررات حاکم بر سقف تعیین شده مشارکت بانک،سهم الشرکه شریک-اعم از آوردههای غیرنقدی(به ارزش روز)و نقدی-در نظر گرفته شده و با منظور کردن سهم الشرکه بانک که معمولا نقدی است،هزینه سرمایهای و سرمایه در گردش مورد نیاز طرح تأمین مالی شده و طبق جدول مربوطه زمان هزینه آن نیز در نظر گرفته میشود.
توضیح این که،کارشناسان و متخصصان بانک لازم است با توجه به روند تورم در جامعه پیشبینی کنند که در سالهای آتی(دوران سازندگی)میزان تورم چه مقدار تعهد مالی اضافه برای بانک و شریک ایجاد نموده تا امکان فراهم آوردن آن،به ویژه برای شریک میسر باشد.
شیوه مشارکت مدنی از دیرباز در فرهنگ ما جایگاه ویژهای داشته است.
کارشناسان و متخصصان بانک لازم است با توجه به روند تورم در جامعه،میزان تعهد مالی اضافه برای بانک و شریک را برآورد کررده و توانایی تأمین آن را هم در نظر بگیرند.
2-2-پس از مصاحبه هزینههای سرمایهای و منابع تأمین آن(سهم الشرکه بانک و شرکا)، تولید و درآمد و هزینههای جاری طرح طبق جداول ذیربط برای حداقل سالهای واگذاری سهام بانک محاسبه میشود.
3-2-لازم به ذکر است که محاسبات مالی طرح در مشارکت مدنی واقعی با نظام بانکداری ربوی و بانکداری متداول فعلی که اقتباس از بانکداری ربوی است،تفاوت زیادی دارد. بنابر این،در جداول طرح تدوین سهم سود سرمایهگذاری طرفین(یا شرکا)به نسبت سهم الشرکه آنان در نظر گرفته شده و سهم سود شریک که عاملیت اجرایی طرح را نیز پذیرفته است،با در نظر داشتن سهم مدیریت اجرایی تعیین و در جدول گردش وجود آورده میشود و از کسر سود مقطوع در جدول سود و زیان به عنوان یک هزینه خودداری خواهد شد.
تنظیم قرارداد
برای تنظیم فرم قرارداد و تبادل آن با شرکا (بانک و شریک در طرح تدوینی)،ضمن مذاکرات لازم با شریک،شرایط واگذاری سهم الشرکه بانک طبق موازین اسلامی،از جمله موارد زیر یادآوری و در متن قرارداد درج میشود:
1-با توجه به اینکه آورده شریک(غیرنقد و نقد)و بانک با قیمت روز در محاسبات آمده است،اذا پس از دوران سازندگی،کلیه عملیات طرح میباید مورد ارزیابی قرار گیرد و سهم الشرکه طرفین با توجه به ارزش افزوده واقعی معین شود.ولی به منظور سرعت بخشیدن به امور و ترغیب شریک به خرید سهم الشرکه بانک با استفاده از حق شفعه،سهم الشرکه بانک با در نظر داشتن نرخ بازده سرمایهگذاری طرح و تعهدبخش اعظم آن از سوی دولت به عنوان یارانه در طرح تدوینی در قرارداد به شریک پیشنهاد میشود که پس از دوران سازندگی و یک ماه پس از شروع بهرهبرداری،چنانچه شریک عدم تمایل خود را به بانک اعلام نکرد،بانک در مییابد که شریک به خرید سهم الشرکه بانک طبق قرارداد تنظیمی و جداول طرح که در زمان انعقاد قرارداد به رویت او رسیده است،تمایل دارد.سهم یارانه دولت نیز در پایان دوران سازندگی از مرجع ذیربط تقاضا میشود که به بانک پرداخت شود.
2-پس از دوره سازندگی و در سالهای بهرهبرداری از طرح،سهم سود شریک(سهم سود مدیریتی+سهم متعلقه سهم الشرکه)و سهم سود بانک طبق جدول گردش وجوه از میزان سود پیشبینی در جدول سود و زیان محاسبه و تعیین میشود.
توضیح اینکه،در جداول تنظیمی در این طرح و متفاوت با جداول نظام بانکداری ربوی و بانکداری متداول،متناسب با بازدهی طرح و امکان خرید شریک،سهم الشرکه متداول، متناسب با بازده طرح و امکان خرید شریک، سهم الشرکه بانک سالانه به شریک واگذار شده و سهم سود بانک و شریک نیز هر ساله به تناسب سهم الشرکهها تعیین میشود و شریک سو سهم بانک را طبق طرح و قراداد تعهد پرداخت میکند.ضمنا با عنایت به اینکه اصل سپرده سرمایهگذاری مردم نزد نظام بانکی کشور طبق قانون تضمین شده است و همچنین،براساس مبانی فقهی(رساله امام خمینی-ره)شریک میتواند زیان وارده را متعهد شود،لذا نظر به این که شریک درخواست کننه میتواند تسهیلات و مشارکت با بانک است و اجرای طرح را نیز به عهده میگیرد و اصولا باید تجارب و تخصص لازم در به کارگیری سرمایهگذاری را دارا باشد، پس لزوما اصل سهم الشرکه بانک را با توجه به مراتب مذکور تعهد و تضمین خواهد کرد.
3-چنانچه شریک سهم الشرکه بانک را خریداری نکند،مشارکت مدنی بانک تا فروش سهم الشرکهاش به شخص دیگر ادامه یافته و بانک از سود فعالیت متناسب با سهم الشرکه واقعی خود بهرهگیری مینماید.در این روش مشارکت مدنی،فروش اقساطی سهم الشرکه بانک و مشکلات مبتلا به آن حذف شده است و ضمنا موقعیت مناسبی نیز برای خریداران جدید میتواند به وجود آید که سهم الشرکه بانک را به صورت اقساطی خریداری کنند.
نظارت بر اجرای مشارکت مدنی از سوی بانک
در مشارکت مدنی واقعی علاوه بر بررسیهای دقیق و توجهات همه جانبه طرح،با نظارت مستمر بر اجرای طرح به شرح زیر بانک به اهداف مورد نظر خواهد رسید:
1-بانک به عنوان ناظر،عملیات اجرایی طرح را که توسط شریک انجام میشود،به طور مستمر نظارت میکند تا ضمن وقوف به تحقق حقوق خود،درامور احرایی طرح همواره قرار داشته باشد و در صورت لزوم و بروز مشکلات در راه اجرای طرح،همکاری و مساعدت لازم را به شریک بنماید.
2-چون نظارت در اصل برای حفظ حقوق و منافع بانک است،لذا موضوع اخذ کارمزد نظارت و اخذ جرایم عدم انجام تعهدات منتفی میشود،مگر این که شریک در اجرای طرح عملا مرتکب قصور یا تقصیر شود که در این زمینه در تنظیم قرارداد به آن توجه شده و در قرارداد آورده میشود که هر گاه شریک اجرای طرح را عالما و عامدا مواجه با زیان کند،مقطوعا مبلغی را به عنوان جبران خسارت به بانک بپردازد.
3-نظارت بر اجرای طرح در دوران سازندگی و سالهای بهرهبرداری مستمرا ادامه داشته و تا وصول آخرین قسط سهم الشرکه بانک از شریک تداوم خواهد داشت.
حسابداری عقد مشارکت مدنی توسط اشخاص طرف قرارداد بانک
هوشنگ خستویی
ازمان تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال 1362 و اجرای آن از ابتدای سال 1363،که مقرر میدارد کلیهء عملیات بانکی در قالب عقود اسلامی انجام شود،دستیابی به روشهای حسابداری مناسب برای عملیات یاد شده مورد توجه حسابداران قرار گرفت.امّا به دلایلی مانند چگونگی اجرای قانون،آئیننامهها و دستورعملهای اجرایی مربوط،وجود دیدگاههای متفاوت در مورد ماهیت عقود یاد شده و بررسی نشدن موضوع به صورت منسجم و متشکل توسط حسابداران متخصص،تاکنون روشهای پذیرفتهشدهای برای حسابداران عملیات بانکی بدون ربا تدوین نشده است.
یکی از عقدهای پیشبینی شده در قانون عملیات بانکی بدون ربا،عقد«مشارکت مدنی»است که با استفاده از آن در میان سایر عقود رایجتر است و بررسی روش حسابداری مربوط به آن در چارچوب اصول متداول حسابداری ضروریتر به نظر میرسد.هدف از تنظیم این مقاله نیز بررسی روش حسابداری این عقد،و پیشنهاد روش حسابداری مربوط به آن است.
1.مشارکت مدنی»یا«شرکت مدنی»
قبل از تصویب قانون تجارت،تشکیل شرکت در چهارچوب مقررات قانون مدنی1امری متداول بوده است؛با تصویب اولین قانون تجارت در سال 1311،تشکیل شرکتهایی که دارای شخصیت حقوقی باشند نیز مورد شناسایی و حمایت قانون قرار گرفت.بدین ترتیب شکلی دیگر از مشارکت به عنوان«شرکت اشخاص»در کنار«شرکت اموال» به وجود آمد.با این تفاوت که شرکتهای مدنی بهرغم دارا بودن شخصیت حسابداری،از شخصیت حقوقی برخوردار نبودند و برای به ثبت رساندن آنها در مرجع ثبت شرکتها در هنگام تاسیس نیز الزام قانونی وجود نداشت.امّا پس از تصویب نخستین قانون تجارت مصوب سال 1311 به دلیل شناسایی قانونی از شکل حمایت شدهتری از مشارکت که تحولات اقتصادی و اجتماعی و گسترش فعالیتهای بازرگانی آن را ایجاب میکرد،مشارکت در قالب مقررات قانون تجارت متداولتر شد.و از این زمان به بعد مشارکت در چارچوب قانون مدنی صرفا مشارکت صاحبان حرفهها،صاحبان مشاغل و پیشهوران با یکدیگر را دربرگرفت.به هر حال شرکتهای مدنی و مقررات مربوط،با ویژگیهای خاص خود،که در قسمتهای بعدی این مقاله به برخی از آنها اشاره میشود، به عنوان یکی از اشکال مشارکت،تنظیمکنندهء روابط شرکای تجاری با یکدیگر بوده است و هنوز نیز مواردی که در بالا از آن یاد شد،مورد استفاده قرار میگیرد.
با در نظر گرفتن آنچه دربارهء شرکتهای مدنی گفته شد،و بنابرتعریفی که ماده 571 قانون مدنی از شرکتهای مدنی به عنوان«اجتماع حقوق مالکین متعدد در شئی واحد به نحو اشاعه»به دست داده است و مقایسهء آن با تعریفی که در دستورالعمل اجرایی عقد مشارکت مدنی آمده است،میتوان نتیجه گرفت که«مشارکت مدنی»موردنظر قانون عملیات بانکی بدون ربا،همان مشارکت در چارچوب قانون مدنی است.ماده(1)دستورعمل اجرایی عقد مشارکت مدنی مقرر میدارد:
(1).قانون مدنی،……. «مشارکت مدنی عبارت است از درآمیختن سهمالشرکهء نقدی و یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد،به نحو مشاع،به منظور انتفاع،طبق قرارداد»مقایسهء تعریف قانون مدنی از شرکتهای مدنی با تعریف مشارکت مدنی در دستورعمل اجرایی عقد مشارکت مدنی،یکسان بودن آنها را بروشنی آشکار میسازد،بعلاوه قبول تعریف فوق در این دستورعمل،در چارچوب نظام بانکداری بدون ربا مطابقت آن با موازین شرع را نیز تایید میکند.همچنین در ماده(3)دستورعمل عقد مشارکت مدنی آمده است:«شرکت مدنی در صورتی تشکیل و تحقق خواهد یافت که شرکا طبق قرارداد سهمالشرکه نقدی خود را به حساب مخصوص که در بانک برای شرکت افتتاح میگردد واریز نمایند و…».که این خود دقیقا بر ویژگیهایی مانند ضروری نبودن ثبت شرکتهای مدنی در مرجع ثبت شرکتها و مشارکت شرکاء در«مال»در عقد مشارکت مدنی به عنوان زمینهء مشارکت که پیش از این به عنوان خصیصههای شرکتهای مدنی در قانون مدنی از آنها یاد شد،منطبق است2.همچنین چون موضوع مشارکت مدنی مشخص و مدت آن نیز محدود است،از این نظر نیز با شرکتهای مدنی موضوع قانون مدنی همانند است.بنابراین با به وجود آمدن این نوع مشارکت-مشارکت مدنی- شخصیت حسابداری مربوط نیز شکل میگیرد. ضمن آنکه در بیشتر موارد،مفاد و شرایط پیشبینی شده در قراردادهای مشارکت مدنی،در اجرای قانون عملیات بانکداری بدون ربا،بر مفاد مواد526 الی 588 قانون مدنی در باب احکام شرکت نیز منطبق است.
با در نظر گرفتن آنچه گفته شد مصرف منابع مالی در زمینهء مشارکت مدنی توسط بانکها و اشخاص جنبهء سرمایهگذاری داشته و با توجه به مشخص بودن موضوع مشارکتها در هر مورد و مدت زمان آن،که بهطور معمول از یک تا سه سال است، میتوان ارزش هر یک از مشارکتها را با عنوان سرمایهگذاری جاری در ترازنامه طبقهبندی کرد و نشان داد.
(2).به زعم نگارنده مشارکت مدنی در عین حال با مشارکتهای متداول در بازرگانی بینالمللی که Joint Ventury (سرمایهگذاری مشترک)نامیده میشود یکسان به نظر میرسد.
2.روش حسابداری مشارکت مدنی در چارچوب اصول متداول حسابداری
پس از انعقاد قرارداد مشارکت مدنی بین اشخاص(حقیقی و حقوقی)و بانکها،طرفهای بانک در قرارداد باید قدرالسهمم خود اعم از نقد یا غیر نقد را به عنوان سرمایهگذاری شناسایی کنند و چنانکه گفته شد با همین عنوان آن را در ترازنامهء مؤسسات خود نشان دهند.
در زمان حاضر،به دلایل گوناگون؛از جمله سهولت کار و یا حتی با استناد به موازین حسابداری مانند میثاق تعدیلکنندهء«رجحان محتوا بر شکل» اقلام مربوط به عقد مشارکت مدنی بدرستی در صورتهای مالی اشخاص طرف قرارداد نشان داده نمیشود.همچنین اشخاص طرف قرارداد بانک قدرالسهم غیر نقدی خود را در مشارکتهای مدنی تولیدی،بهرغم تغییر شکل مالکیت آنها به مالکیت مشاع،همچنان با عنوان«اموال،ماشینآلات و تجهیزات»طبقهبندی میکنند و فقط به نشان دادن قدرالسهم نقدی بانک در ترازنامه با عنوان تسهیلات دریافتی اکتفا میکنند.
به نظر نگارنده نحوهء به حساب گرفتن و گزارشگری رویدادهای مالی مربوط به قراردادهای مشارکت مدنی،چنانکه در زمان حاضر انجام میشود و در بالا از آن یاد شد،صحیح و واقعی نیست.بعلاوه چنانچه داراییهای غیر جاری اشخاص به عنوان قدرالسهم در قرارداد یاد شده به مشارکت گذاشته شده باشد،طبقهبندی این اقلام و نشان دادن آن به عنوان دارایی غیر جاری واقعیت رویداد را به نحو«مطلوب»نشان نمیدهد و حتی در صورتی که قدرالسهم غیر نقدی اشخاص با قیمت ارزیابی به مشارکت گذاشته شود و قیمت ارزیابی بیشتر از خالص ارزش دفتری یا کمتر از آن تعیین بشود،در این حالت،تفاوت مبلغ دفتری دارایی و قیمت ارزیابی آن باید به عنوان سود یا زیان تحقق یافتهء رویداد سرمایهگذاری شناسایی،اندازهگیری و ثبت شود.
حسابداری عقد مشارکت مدنی توسط اشخاص طرف قرارداد بانک
3)عملیات حسابداری عقد مشارکت مدنی و نحوه نمایش آن در صورتهای مالی اشخاص استفادهکننده از این عقد
عملیات حسابداری قراردادهای مشارکت مدنی و نحوه نمایش آن در ترازنامه اشخاص طرف قرارداد مشارکت مدنی میتواند به یکی از روشهای زیر انجام شود:
روش اول-پس از امضای قرارداد و لازمالرعایه شدن آن آرتیکل زیر در دفاتر طرف قرارداد بانک ثبت خواهد شد:
مشارکت مدنی(به تصویرصفحه مراجعه شود) بانک/اموال،ماسینآلات و تجهیزات(به تصویرصفحه مراجعه شود) قدرالسهم قرارداد مشارکت مدنی با بانک….که نقدا در حسابجاری شماره………….نزد شعبه………….بانک………واریز شده./
قدرالسهم غیر نقدی تقویم شده قرارداد مشارکت مدنی با بانک………….طبق قرارداد بشماره……….مورخ………
در این روش ثبت آرتیکل دیگری بخصوص در مورد قدرالسهم بانک ضرورت نخواهد داشت منتهی مشارکتهایی که به عاملیت اشخاص طرف قرارداد بانک صورت میپذیرد به صورت جداگانه در دفاتر پلمبه یا غیر پلمبه دیگری ثبت و نگهداری میشود. ثبت اولیه دفتر مذکور چنین خواهد بود.
بانک(به تصویرصفحه مراجعه شود) قدرالسهم بانک(به تصویرصفحه مراجعه شود) قدرالسهم بانک(به تصویرصفحه مراجعه شود) هرگونه عملیات مشارکت و رویدادهای مالی آن به صورت مجزا در دفتر مذکور ثبت خواهد شد.
در پایان سال مالی،مشارکت مدنی به عنوان دارایی جاری طبقهبندی و در ترازنامه انعکاس مییابد و روش نگهداری حساب مشارکت در رویههای حسابداری و خلاصه عملیات و اطلاعات لازم به صورت مناسب در یادداشتهای پیوست افشا خواهد شد.
روش دوم-ممکن است به زعم بعضی از حسابداران روش اول دربرگیرنده ثبت کلیه رویدادهای مالی مشارکت مدنی در دفاتر اصلی نباشد و این امر بویژه در حالتی که اشخاص طرف قرارداد بانک در عقد مشارکت مدنی خود مجری اداره مشارکت باشند کامل و مناسب نخواهد بود.در پاسخ به این موضوع باید گفت قانونگذار در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 1345 به موجب تبصره 6 ماده 80،مشارکتهای مدنی را مشمول مقررات بخش مشاغل دانسته است.بنابراین اشکالی در مورد اخذ دفاتر مخصوص برای مشارکت به نظر نمیرسد.همچنین در تبصره ماده 101 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 1366 نیز چنین امری مورد توجه قرار گرفته است و بنابراین روش اول درست به نظر میرسد.با این حال برای درنظر داشتن این امر هم میتوان به طریق زیر اقدام نمود:
مشاکت مدنی(به تصویرصفحه مراجعه شود) بانک/دارایی(به تصویرصفحه مراجعه شود) قدرالسهم شرکت در مشارکت مدنی ایجاد شده…….. مشارکت مدنی(به تصویرصفحه مراجعه شود) سرمایه شریک(بانک)(به تصویرصفحه مراجعه شود) قدرالسهم بانک(شریک مشارکت)در مشارکت مدنی ایجاد شده…و عند اللزوم مشارکت مدنی(به تصویرصفحه مراجعه شود) بستانکاران مشارکت(به تصویرصفحه مراجعه شود) و در پایان سال نحوه نمایش سرمایهگذاری در ترازنامه بشکل زیر خواهد بود:
(به تصویرصفحه مراجعه شود) مشارکت مدنی(به تصویرصفحه مراجعه شود) کسر میشود: قدرالسهم شریک(به تصویرصفحه مراجعه شود) بستانکاران(به تصویرصفحه مراجعه شود) قدرالسهم شرکت در مشارکت مدنی(به تصویرصفحه مراجعه شود) و براساس آن در یادداشتهای همراه صورتهای مالی مطالب و اطلاعات لازم افشاء خواهد شد.
اگرچه مفاد و شرایط عام قرارداد مشارکت مدنی در مجموعه دستورعملهای عملیات بانکی بدون ربا مشخص گردیده لیکن در حال حاضر بانکهای کشور برای انواع مشارکت مدنی و درج شروط متفاوت در آنها از فرمهای متفاوت استفاده میکنند.محتمل است به علت وابسته بودن بعضی از اشخاص طرف قرارداد بویژه شرکتهای تحت پوشش بانکها به بانکها و ذی نفوذ بودن بانکها به سبب داشتن اکثریت سهام مواردی در قراردادها گنجانده شود که منطبق بر دستورعملهای اجرایی مربوط به عملیات بانکی بدون ربا نباشد.بدین جهت پیشنهاد کمیتهای مستقل،مرکب از صاحبنظران حقوقی و مالی بانکها،حسابداران و عنداللزوم آگاهان به فقه اسلامی زیرنظر شورای عالی بانکها تشکیل شود تا در مورد رئوس مطالب انواع قراردادهای مشارکت مدنی و با یک شکل و یکسان کردن متون قراردادهای مورد استفاده بررسی و اقدام کند.بدیهی است پس از نهایی شدن موضوع و تصویب آن،استفاده از متون قراردادی یکسان الزامی خواهد بود.در همین راستا ضرورت خواهد داشت دستورعمل نگهداری حسابهای مشارکت مدنی و نحوه ارائه آن در صورتهای مالی به صورت رهنمودی عام توسط مراجع باصلاحیت تهیه و به صورت الحاقیه لازم الرعایه در متن قرارداد گنجانده شود و مجریان و عاملان اداره امور شرکت مدنی ملزم به رعایت آنها می باشند.