دانلود طرح توجیه فنی ، مالی و اقتصادی پرورش گل و گیاه در گلخانه ( پیتوس و نخل زینتی )


دانلود طرح توجیه فنی ، مالی و اقتصادی پرورش گل و گیاه در گلخانه ( پیتوس و نخل زینتی ) ( کار آفرینی و راه اندازی پرورش گل)

مقدمــه:

وضعیت جغرافیایی وطبیعی ایران به گونه ای است که آسمان روشن و صاف و آفتاب گرم آن عامل مثبتی برای رشد و نمو برخی گیاهان در فصول مختلف سال است این امر باعث می‌شود تا در آینده نه‌تنها از واردات بذر و قلمه گل و گیاه کاسته شود بلکه سبب صادرات محصولات گلخانه ای نیز خواهد بود.

باید توجه داشت که فرآورده های گل و گیاه زینتی باید قادر باشند در بازارهای داخلی و خارجی با فراورده‌های مشابه رقابت نمایند. در حقیقت کسانی که به کار پرورش گیاهان زینتی می‌پردازند زمانی موفق خواهند بود که همه ساله از محصولشان سود ببرند و برای دستیابی به این منظور مسائل مربوط به کیفیت گل، میزان محصول در واحد سطح ، زودرس یا دیررس بودن گل، هزینه تولید ، روشهای بسته بندی ، حمل و نقل، بازاریابی و صادرات بسیار حائز اهمیت است. بیشتر این مسائل وابسته به شرایطی است که گیاهان در آن رشد و نمو کرده ، پرورش می‌یابند و بعد به سوی بازارهای مصرف می‌روند.

عواملی نظیر درجه حرارت هوا و خاک ، شدت نور، طول دوره روشنایی، میزان رطوبت و تبخیر در کیفیت و میزان عملکرد بسیار مؤثر است.

ایـران ، موطن اصلی بسیاری از گیاهانی است که امروزه به عنوان گیاهان زینتی در گوشه و کنار دنیا کشت می‌شوند. به طور مثال انواع لاله و زنبق و بسیاری دیگر از گلها ریشه نژادی ایرانی داشته و در کشورهای دیگر دچار تغییرات ژنتیکی شده اند و به اشکال و رنگ‌های گوناگون دوباره به ایران برگشت داده شده اند.

در حال حاضر گل و گیاه ، جایگاه خود را در کشور بازیافته و در سالیان اخیر تولید آن مانند سایر نقاط دنیا از حالت سنتی  خارج شده و به صورت فعالیتی تجاری در آمده است. مسلما در آینده کشورهایی که دارای چهار فصل مجزا و آفتاب مناسب و دائمی باشند از نظر تولید و صادرات قادرند جایگاه ویژه ای در این بازار بیابند که کشورمان نیز در زمره این کشورها است.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 19
حجم: 113 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *