دانلود مقاله و پروژه سنجش رضایت شغلی
بدون تردید، اهمیت تجربه کاری و چگونگی تاثیر آن بر نگرشها و ارزشهای مربوط به کار موضوعی است که همواره مورد توجه روزافزون دانشمندان و صاحبنظران علوم اجتماعی و علوم رفتــــــاری بوده است. موفقیت سازمانها و محیط های کاری بستگی کامل به استفاده کارآمد از منابع نیروی انسانی برپایه علوم رفتاری دارد و این چالشی است که بگونه فزاینده سرپرستان، مدیران و دست اندرکاران امور کار و سازمان را به خود مشغول داشته است.
برای رویارویی با این چالش، شناخت هر چه بیشتر و جامع تر مفاهیم وسازه های مربوط به نیروی انسانی، ابزارهای خاص و در نهایت مهارت استفاده از این ابزارها امری ضروری است. یکی از عمده ترین و شاید جنجال برانگیزترین مفاهیمی که از یک سو تلاشهای نظری و بنیادی بسیاری را به خود معطوف ساخته و از دگر سو در تمامی سطوح مدیریت و منابع انسانی سازمانها اهمیت زیادی پیدا کرده، رضایت شغلی۱ است. شرکت G.P.I. باتوجه به اهمیتی که به این موضوع چالش برانگیز داده ضمن توجه به روند تجزیه وتحلیل مدیریتی نیروی انسانی پرسشنامه ای را برای این موضوع استخراج ومورد استفاه قرار داده است.
مشکل اساسی در اینجاست که نمی توان پرسشنامه را تحلیل و سپس نتیجه گیری وپیشنهادی برای بهبود یا ارتقاء رضایت شغلی ارائه داد. بنابراین، می بایست با استفاده از مبانی و نظریه های علمی وذکر دلایل مناسب، نظریه هائی را به این پرسشنامه مربوط ونظریه هائی را رد نمود. بنابراین مهمترین فرآیند این تحقیق، مطالعه دقیق پرسشنامه و ایجاد ارتباط آن با یکی از نظریه های علمی بوده که ازاین طریق ابزار مناسبی انتخاب و اده ها تجزیه وتحلیل گردند. پس از بررسی دقیق بر روی نظریه ها، نظریه مورد قبول وانطباقی، نظریه سلسله نیازهای مازلو از نظریه های ریز مدل و نظریه دوعاملی هرزبرگ ازنظریه های درشت مدل تعیین شد.
بخش اولیه پرسشنامه که شناسنامه تحلیل بوده، بررسی گردید. متن پرسشنامه که ۵۳ سوال را دربرداشت و ازطیف سه مرحله ای برای پاسخ استفاده نموده بود، ازطریق یک منحنی نرمال به طبقه های نیازهای مازلو تقسیم بندی گردید و بخش تشریحی پرسشنامه نیز که عوامل سازمانی را مورد بررسی قرار می داد، طبق نظریه هرزبرگ تحلیل گردید. پس از تحلیل پنج مرحله ای پرسشنامه وشناخت دقیق از جامعه آماری، سه عامل فیزیولوژیکی، عزت نفس و خودشکوفائی به عنوان عوامل قابل بهبود شناسائی گردید که درانتها عامل عزت نفس با دلایل علمی-کاربردی ومنطبق بر شناسنامه تحقیق، جهت ارائه راهکارهای بهبود انتخاب گردید.
تیجه تحقیق تبدیل به دوجدول شده و پیش بینی اثرات بهبود نیز بررسی گردید.اثرات بهبود درقالب یک نمودار مقایسه ای استخراج گردید. جدول اول مربوط به راهکارهای پیشنهادی و جدول دوم مربوط به طبقات کارکنانی که می بایست راهکارهای پیشنهادی جهت آنان انجام گیرد. جهت ارزیابی وبهبود مستمر وادامه تحقیقات بعدی در راستای ایجاد رضایتمندی کارکنان، ماهیت پرسشنامه نیز کاملا“ بررسی و پرسشنامه جدیدی نیز براساس یک منحنی نرمال جدید پیشنهاد گردید.
فهرست :
چکیده (فارسی)
مقدمه
رضایت شغلی ازدید صاحبنظران
نظریه های ریزمدل
نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو
نظریه آلدرفر
نظریه نیازهای آموخته شده مک کللند
نظریه برابری وانتظار
نظریه های درشت مدل
نظریه دوعاملی هرزبرگ
نظریه طرح هدف
رضایت شغلی ازدید شرکت G.P.I
انتخاب ابزار تحلیل
انتخاب یک نظریه ریز مدل
انتخاب یک نظریه درشت مدل
تحلیل پرسشنامه
مرحله اول: شناسنامه تحقیق
مرحله دوم: تحلیل محتوائی
مرحله سوم: تحلیل زمینه ای
مرحله چهارم: تحلیل همبستگی
مرحله پنجم: تحلیل ساختاری
نتایج تحلیل
پیشنهادهای تحقیق
عناوین وابزارهای بهبود
طبقه بندی کارکنان جهت افزایش رضایت و
راهکارهای اجرائی
چکیده (انگلیسی)
منابع و ماخذ
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 45
حجم: 2.74 مگابایت