چکیده :
با شروع هزاره سوم ، فناوری اطلاعات به عنوان عمده ترین محور توسعه و تحول در جهان مدرن مطرح شده است و دستاوردهای آن به گونه ای با زندگی مردم عجین گردیده که عدم دسترسی به آن برای هر قشری از جامعه باعث عقب ماندگی مضائف می شود. مقاله حاضر با نگاهی به استعدادها و نیروهای کشف نشده در انسانهایی که در طول زندگی خود دچار کمبودهایی از نظر جسمی و ذهنی هستند، برای بالفعل کردن این استعدادها به معرفی تکنولوژی های به روز و نحوه استفاده از آن ها تحت فناوری آموزش الکترونیکی میپردازد. همچنین برای پیاده سازی این راهکارها مدلی نیز ارائه شده است که سیر یادگیری الکترونیکی برای افراد معلول را تحت پورتال نامبرده را نشان می دهد .
کلمات کلیدی :
آموزش های دیجیتالی ، کتابخانه الکترونیک ، نرم افزارهای صوتی هشمند ، کارآفرینی دیجیتال
مقدمه :
آموزش الکترونیک می تواند برای خیلی از افرادی که توانایی حضور در کلاس را بصورت منظم ندارند، یک راه حل مناسب باشد. از جمله افرادی که ممکن است توانایی حضور مستمر در محیط های آموزشی و رفت و آمدهای مرتبط را نداشته باشند، معلولین می باشد که گاها به دلیل سختی های موجود در حضور در اجتماع، قادر به ادامه تححصیل نیستند.
معلول به چه افرادی گفته می شود؟
افراد نابینا
افراد کم بینا (نیمه بینا)
افراد معلول جسمی- حرکتی
معلولان شنوایی
به دلیل نحوه آموزش در آموزش الکترونیکی، همچنین ارائه و ذخیره مفاهیم که به صورت دیجیتال، انجام می شود، شیوه نمایش برای افراد دارای قابلیت های قابل است.
در گروه اول افراد معلول: (افراد نابینا) که قادر به دیدن متن درس ها نیستند، می توانند اطلاعات درسی که به صورت دیجیتال می باشد را در مدت زمان بیشتری، توسط دستگاه های مخصوص مطالعه کنند.
به عنوان مثال فرد می تواند از مانیتورهایی با قابلیت برجسته نشان دادن متون که برجسته نگار نامیده می شود و یا استفاده از نرم افزارهایی که محتوای موجود بر روی مانیتور را به صورت صوتی(Screen Readers) می خوانند، استفاده کنند.
هم چنین افراد نابینا نیز می توانند با یکدیگر در درسها مشارکت داشته و یا حتی از افرادی که دارای معلولیت نمی باشند، کمک بگیرند. به عنوان نمونه در آموزش مجازی این امکان فراهم می شود که دانش آموزان بینا، نابینا،کر و … بتوانند تکالیف و یا سئوالات خود را به وسیله پست اکترونیکی برای یکدیگر ارسال کنند. افراد نابینا می توانند به وسیله نرم افزارهایی مانند JAWS و … بدون نیاز به کمک گرفتن از دیگران قادر به خواندن و پاسخ به نامه های الکترونیکی خود باشند.
فهرست مطالب:
عنوان
تشکر و قدردانی
چکیده
مقدمه
معلول به چه افرادی گفته می شود؟
بیان مسأله
اهداف پژوهش
اهمیت و ضرورت پژوهش
فرضیه های پژوهش
مقدمه ای بر آموزش الکترونیکی (E-Learning)
تفاوت آموزش سنتی و مدرن در اینجا سه تفاوت بررسی شده
دامنه آموزش الکترونیک
دسته بندی نوع یادگیری ومزیت های آموزش الکترونیکی
مقایسه یادگیری از طریق آموزش الکترونیک و یادگیری در کلاسهای فزیکی معمولی
مزیت های آموزش الکترونیک
چند نکته که در آموزش الکترونیکی باید مورد توجه قرار گیرد
برنامه های شرکت ها و موسسات برای آموزش الکترونیکی
چند رسانه ای ها دسترسی الکترونیک و توانمندسازی معلولان
شهر الکترونیک و مفاهیم آن
تعریف چند رسانه ای
دسترسی به چند رسانه ای
معلول کیست؟
فراهم کردن فرصت های برابر در حوزه فناوری های اطلاعات و ارتباطات
تشکیل کار گروه توان بخشی فناوری اطلاعات و ارتباطات در شورای عالی اطلاع رسانی
توانمندسازی
دسترسی الکترونیک برای معلولان
آموزش الکترونیکی در خدمت کارآفرینی دیجیتالی معلولان
کاتالیزور
انکوباتور
از ویژگی های بارز این طرح می توان به مواردی به این شرح اشاره کرد
آموزش چند رسانه ای دارای خصوصیات معینی است از آن جمله
مستندات حقوقی جهانی جهت حق برخورداری معلولان از چند رسانه ای ها
مناسب سازی وب سایت ها جهت افراد معلول
مناسب سازی چند رسانه ای ها برای افراد کم بینا و نابینا
مناسب سازی وب سایت ها برای افراد کم شنوا
مناسب سازی وب سایت ها برای افراد دچار اختلال یادگیری
مناسب سازی وب سایت ها برای افراد دارای اختلالات حرکتی
راهکارهای مناسب سازی وب سایت ها برای افراد دچار اختلال در توجه و تمرکز
مناسب سازی وب سایت ها برای افراد دچار معلولیت ذهنی
مزایا و معایب آموزش الکترونیکی برای معلولان
روش های آموزش و فراگیری آموزشالکترونیک
آموزش الکترونیکی، نوعی آموزش از راه دور
ابزارهای آموزش الکترونیکی
انواع معلولیت
مزیت ها و معایب آموزش الکترونیکی برای دانش آموزان معلول
زندگی افراد معلول در یک شهر الکترونیکی
نتیجه گیری
منابع و مآخذ
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 55
حجم: 542 کیلوبایت