دانلود ترجمه کتاب نورپردازی مناسب برای مدارس و موسسات آموزشی


دانلود ترجمه کتاب نورپردازی مناسب برای مدارس و موسسات آموزشی

ترجمه شده از کتاب: Good Lighting for Schools and Educational Establishments

نام کتاب : Good Lighting for Schools and Educational Establishments

نویسنده :  Clive Winter

ویرایش : 1

سال انتشار : 1994

فرمت : PDF

تعداد صفحه : 52

چکیده

به منظور استفاده از روش های بهینه دست یابی به نور طبیعی و مصنوعی مطلوب در فضاهای آموزشی، ابتدا کلیه فعالیت های جاری این نوع فضاها را بررسی و سپس روش های کاربرد نور طبیعی و مصنوعی را که از شاخص های مهم عملکردی در معماری محسوب می شوند، انتخاب می نماییم.

در همه عرصه های زندگی و در سرتاسر دنیای کاری ، نور خوب و مناسب ، یک نیاز اصلی است که ما را قادر می سازد تا به وضوح ببینیم ، از حس سعادت لذت ببریم، کار بدون خستگی متمرکز شده ای را انجام دهیم و اطلاعات مهم و محیط اطراف خود را بدرستی درک و تفسیر کنیم. این بدنبال طرح روشنایی حرفه ای و خوبی است.وبرای این منظور از روش های علمی و با استفاده از جداول و نمودار ها برای رسیدن به هدف مورد نظر استفاده شده است.

واژهای کلیدی

روشنای,نورخیره کننده,بازتاب نور,شدت روشنای

1.مقدمه

از نکات مهم در طراحی معماری و به خصوص در معماری داخلی روشنای(نور) می باشد که با تکیه بر این انگاره می توان گفت قالبا طراحی ها و نگاره هایمان کامل نیست و برای استفاده کنندگان آن ایجاد مزاحمت می کند .بدین ترتیب هدف اصلی این مقاله همانا ساماندهی به وضعیت روشنای در ساختمان های آموزشی می باشد.

در ایران این مرز پرگهر در چهل سال گذشته و یا بهتر بگوییم در تمامی تاریخ دانش و فناوری این مرز و بوم به این امر مهم کمتر توجه شده است.

افرادی که به فراگیری علوم و هنر در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی موفق می شوند، تقریبا یک پنجم عمر خود را از مقطع ابتدایی تا پایان تحصیلات دانشگاهی در محیط های آموزشی سپری می کنند. از این رو طراحی مناسب این فضاها و رعایت استانداردها و شاخص های کیفی از عوامل مهم و تاثیرگذار در بالا بردن سطح کیفیت فضاهای آموزشی محسوب می شود.

استفاده از شاخص های عملکردی و اصول و مبانی زیباشناسی در طراحی فضاهای کالبدی آموزشی، علاوه بر پاسخ گویی به نیازهای روحی و جسمی دانش آموزان و دانشجویان، موجب پرورش استعدادها و شکوفایی خلاقیت های آنان خواهد شد.

شناخت امتیازات روشنایی طبیعی و همچنین استفاده بهینه از روشنایی مصنوعی در فضاهای آموزشی به همراه توصیه های طراحی معماری که در تامین نور مناسب فضاهای آموزشی موثرند، برای طراحان و برنامه ریزان این نوع فضاها کمک شایانی محسوب می شود.

برخی از سوالاتی که در این مقاله مطرح شده است عبارت است از چه نوع روشنایی مورد نیاز است؟ نور چقدر مناسب است؟چه نوع سیستم روشنایی برای فراهم کردن آن لازم می باشد؟

2.روشنای و نیاز های انسان

برای طراحی نور خوب ابتدا می بایست برخی از فاکتور های کلیدی در این زمینه را شناخت که این عوامل به شرح زیر هستند.

2-1 .روشنای

در روز روشن ، نور یک سطح روشن بین lux 000’10 ( آسمان ابری)و lux 000’100  ( آفتاب تابان) است. در محیط های داخلی ما باید با روشنایی کمتری کار کنیم. برای خواندن و نوشتن، اگر نور مصنوعی ، روشنایی lux 500  را فراهم کند، به طور کلی این مقدار کافی است؛ برای نقاشی یا کارهای به لحاظ دیداری مشکل، روشنایی باید حداقل باشد.

.2-2 انتشار روشنایی

وقتی ما در اتاق هستیم نگاه خیره ما پیوسته از نزدیک (دسکتاپ) تا دور ( دیوار ها) تغییر می کند، جایی که تفاوت های چشم گیری در روشنایی بین این دو ناحیه وجود دارند، چشمان ما که به چیز ثابتی معطوف می شوند باید دوباره سازگار شوند و بنابراین سریع تر خسته می شوند. عملکرد دیداری و حس راحتی و رفاه کاهش می یابند.

 

این فایل ورد ترجمه در 38 صفحه و فایل اصلی لاتین pdf مقاله در 52 صفحه به خدمتتون ارائه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *