دانلود پروژه معماری روستای رحق کاشان


دانلود پروژه روستای رحق همراه نقشه و تصاویر

مردم شناسی روستای رحق

جمعیت رحق قبل از انقلاب بالغ بر 5000 نفر بوده که به دلایل گوناگون به شهرهای قم، کاشان، تهران و حتی کشورهای آمریکا، کانادا، سوئد، سوئیس، انگلستان و … مهاجرت کرده اند با این حال جمعیت فعلی روستا در زمستان بالغ بر 1000 نفر و در تابستان 4000 نفر می باشد.

مردم روستای رحق افرادی با ایمان و خدادوست بوده که وجود 20 هیئت در خود روستا و هیئتهای زیادی در شهرهای تهران، قم و کاشان که بسیار فعال نیز می باشند و نیز وجود 40 روحانی رحقی دلیلی بر این مدعا می باشد.

رحقیها مردمی با فرهنگ و تحصیل کرده که وجود بیش از 300 پزشک، مهندس، استاد دانشگاه و … که تعدادی شهرت جهانی دارند صحت این مطلب می باشد

مراسم سنتی و محلی روستای رحق

روزهای عزاداری در روستای رحق

مردم مومن روستای رحق در روزهای 28 ماه صفر، شهادت حضرت علی (ع)، شهادت حضرت فاطمه (س) و تاسوعا و عاشورای حسینی مراسم عزاداری ویژه ای برگزار می نمایند که با برداشتن نخل (بغیر از روز تاسوعا) آغاز شده و به شرح زیر می باشد:

حدود ساعت 9 صبح هیئت های مختلف از مساجد روستا به سمت حسینیه امام خمینی (ره) حرکت می کنند. پس از تجمع مردم مراسم با خواندن زیارت عاشورا شروع می شود. بعد از پایان یافتن دعا طبلها به صدا درآمده و نوحه خوانها شروع به عزاداری می کنند و در همین حین نخل که نمادی از وسیله تشییع پیکر امامان می باشد از درون حسینیه به بیرون آورده می شود. نخل دارای پایه های زیادی بوده و هرپایه توسط چند نفر به دوش کشیده می شود. گروه سینه زنان اولین گروهی هستند که به دنبال نخل راه می افتند، پس از ایشان گروه زنجیرزنان و بعد از ایشان خانمها به حرکت در می آیند. مسیر حرکت نخل به ترتیب زیر است:

1-    حسینیه 2- مسجد جمعه 3- زیارت 4- مسجد رضوی  5- مسجد امام حسن مجتبی (ع) که جنب حسینیه می باشد. 6- مسجد حضرت علی اکبر(ع) 7- مسجد دوازده امام  8-حسینیه

این مراسم حدوداً تا 4 بعدازظهر طول می کشد. در روزهای تاسوعا و عاشورا عزاداران حوالی ظهر که به مسجد امام حسن مجتبی (ع) می رسند ناهار را صرف می کنند. درروز 28 صفردر مسجد حضرت علی اکبر (ع) و در روز شهادت حضرت فاطمه (س) در زیارت ازعزاداران برای ناهار پذیرایی بعمل می آید.

لازم به ذکر است در روزها و شبهای عزاداری جمعیتی بالغ بر 5 یا 6 هزار نفر وارد روستای رحق شده که توسط هیئت های مختلف در سه وعده غذایی مورد پذیرایی قرار می گیرند.

مراسم روز 13 فروردین

از مراسمهای شاد روستا می توان به مراسمی که در روز 13 فروردین هر سال برگزار می شود اشاره کرد که در آن مردم به منطقه گلشا واقع در منطقه گله جان رفته و 13 خود را در آنجا به در می کنند. جوانان به چفته بازی (بیس بال امروزی) مشغول شده و دختران سبزه گره می زنند. خانواده هایی که در آن سال عروس یا داماد جدید گرفته اند به پخش شیرینی و میوه مشغول می شوند و شادی و سرور سر می دهند.

موقعیت اقتصادی روستای رحق

با توجه به آب و هوای بسیار عالی و نسبتاً خنک روستای رحق با کشاورزی بسیار سازگار بوده و موجبات تولید محصولات زیادی توسط کشاورزان را فراهم می آورد. در این روستا بدلیل شرایط مساعد و تولید محصولات مرغوب تولیدات حتی به خارج از کشور نیز صادر می شوند.

رحق دارای 23 مزرعه و دشت به نامهای عشق آباد، دشت بهاباد، دیچر، کمیجان، آب مهاب، عصا موسی، نوروز، محمودآباد، مغزارجه، دیمون، دشت بالا، هشت من، سریان، خواهان بالا، خواهان پایین، بربرین، احمدآباد، داودبیک، میرزاگنجی، سربیشه، هده و لاله می باشد.

محصولات تولید شده عبارتند از: سیب، گیلاس، گلابی، آلبالو، انگور، شلیل، هلو، زردآلو، آلو، گردو، بادام، فندق، پسته و … و محصولات زمینی شامل سیب زمینی، پیاز، خیار، گوجه فرنگی، هویج، هندوانه، کدو، بادمجان، چغندر، انواع لوبیا، نخود، عدس و …

در بالای ده دشتهایی وجود دارد که به دلیل اینکه در دل کوه قرار دارند محصولات درختی آنها تقریباً دیرتر از تمامی ایران به دست می آید بعنوان مثال گیلاس دشتهای خواهان، هشت من و بربرین زمانی به دست می آید که در تمام ایران دیگر گیلاس تمام شده است.

از محصولات بی نظیر دیگر آن می توان به گردو و بادام آن که شاید در ایران همتا نداشته باشد نام برد. در چند سال اخیر مهندسان کشاورزی به این نتیجه رسیده اند که در منطقه رحق محصولاتی مانند زعفران و پسته به خوبی به دست می آید و بدین منظور مساحت زیادی به کشت پسته (مزرعه های داود بیک و حمیدآباد) اختصاص یافته است.

نمونه شناخته شدن مزرعه داود بیک و سرکار خانم غزنوی بعنوان بانوی کشاور نمونه در ایران طی چندین سال گذشته دلیلی بر این مدعاست. می توان مزرعه خواهان بالا که بی همتا در حومه کاشان است به دست برادران توکلی اداره می شود نیز نمونه ای دیگر به شمار آورد.

پس روستای رحق مکان بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در امر کشاورزی می باشد، البته لازم به ذکر است درصورتی که مسئولین امر اقدام به ساخت سدی در رحق نمایند که آبهای روان در فصل بهار را برای تابستان ذخیره نمایند این موقعیت صدچندان خواهد شد.

از فعالیتهای دیگر اقتصادی می توان به هنر قالیبافی اشاره کرد که بیش از نود درصد جمعیت رحق به امر قالیبافی اشتغال و تبحر دارند.

موقعیت جغرافیائی روستای رحق به نقل از شورای اسلامی روستا

روستای رحق در فاصله 50 کیلومتری از شهر کاشان در دل رشته کوههای سر به فلک کشیده کرکس قراردارد. مساحت آن حدود 500 هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2000 متر است که370 هکتار آن زیر کشت کشاورزی قرار دارد.

رحق دارای خانه بهداشت، دهیاری مصوب، کانون فرهنگی علی ابن ابی طالب، شورای اسلامی 3 نفره، 20 هیئت مذهبی در طول سال، 7 مسجد، 1 حسینیه، 1 زیارت، تغذیه آب آشامیدنی زیر نظر سازمان آب و فاضلاب کاشان، دو حمام عمومی، غسالخانه، گلزار شهدا، پایگاه بسیج، مدرسه ابتدایی، مدرسه راهنمایی که به دلیل کمبود دانش آموز تعطیل است)، دفتر مخابرات با 500 خط تلفن، 2 اتوبوس و 5 مینی بوس مسافربری، شرکت تعاونی، انبار سوخت سالیانه و ارزاق کوپن، جمع آوری و حمل زباله 2 روز در هفته توسط دهیاری، 1 روز در هفته حضور دکتر عمومی در خانه بهداشت می باشد. این روستا افتخار دارد که مهد 37 شهید می باشد که 14 نفر ایشان در روستا در گلزار شهدا به خاک سپرده شده اند. جمعیت روستا در کل 500 خانوار بوده که در فصول بهار و تابستان جمعیت آن به حدود 4000 نفر می رسد و در فصول پاییز و زمستان به 1500 نفر می رسد .

این پروژه دارای فایل های نقشه و توضیحات روستا به همراه تصاویر می باشد

1.توضیحات درباره روستا در قالب فایل ورد در قالب 5 صفحه
2.تصاویر پروژه روستای رحق ( عکسهای گرفته شده از روستا و اماکن و خانه ها و …)
3.فایل dwg نقشه روستا که شامل موارد زیر می باشد:

  •  پلان روستا به صورت کلی
  • پلان شبکه بندی
  • توسعه روستا
  • مصالح مصرفی
  • محله بندی
  • کاربری ها

این پروژه با حجم نهایی 24.2 مگابایت به خدمت شما تقدیم میگردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *