دانلود مقاله توسعه فرهنگ کارآفرینی؛ عوامل و راهکارها


عنوان تحقیق:

توسعه فرهنگ کارآفرینی؛ عوامل و راهکارها (مطالعه موردی؛ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)

گروه: کارشناسی ارشد کارآفرینی

مقدمه

کارآفرینی، مفهومی است که از آغاز خلقت بشر وجود داشته است. کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی می­شود. بدون توجه کافی به مقوله”توسعه فرهنگ کارآفرینی”، نمی­توانیم به شاخص­های رشد و توسعه دست یابیم که از طریق تغییر در روند تولید، بهره وری و پیشرفت فنی و صنعتی در عرصه اقتصاد حاصل می­شود. در گذار از مرحله سنتی به صنعتی، باید به توانمندی­ها و قابلیت­های فردی کارآفرینان در بهره­گیری از منابع طبیعی و بکارگیری تکنولوژی مدرن توجه ویژه­ای داشته باشیم، زیرا آنها با بکارگیری روش­های جدید در بازار، خود را برای استفاده بهینه از ابزار و دستیابی به کیفیت مطلوب کالا و خدمات آماده می­کنند (داریانی، 25:1380).

کارآفرینی، فرآیندی اکتسابی است و خانواده در شکل­گیری آن نقش مهمی را ایفا می­کند. زیرا خانواده می­تواند عنصر پویایی و تحرک را به ژرفای وجود افراد تحت نفوذ و وابسته به خود تزریق کند، به طوری که”فرد” و “جامعه” در محیطی هماهنگ به تعامل بپردازند و قالب­های اجتماعی نوآورانه شکل گیرد. در عین حال، شرایط محیطی و نوع جامعه­ای که فرد در آن رشد و نمو می­کند نیز در شکل­گیری و ایجاد عادات و رفتارهای مختلف در فرد، به میزان زیادی تأثیرگذار هستن (کرنوال و پرلمن[1]،28:2000 ).

در مجموع، شناسایی ویژگی­های منحصر به فرد کارآفرینان و عوامل مؤثر بر رشد فرهنگ کارآفرینی در جامعه و نیز سازمان شغلی یک فرد می­تواند در دنیای معاصر به عنوان عنصر رشد و توسعه، در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی محسوب شود. به گونه­ای که عنصر کارآفرینی به عنوان موتور حرکت تولید و توسعه اقتصادی و تقویت­کننده روحیه سرمایه­گذاری در نیروی انسانی تلقی گردد. با توجه به نقش کارآفرینی در توسعه همه جانبه در کشورهای صنعتی و پیشرفته، کشورهای درحال توسعه نیز به دنبال ایجاد مجموعه گسترده­ای از سازمان­های کارآفرین هستند. از این رو، باید نقش و اهمیت فرهنگ کارآفرینی و عوامل رشد و توسعه یا موانع آن در سازمانها مشخص و معرفی شوند (جدی، 35:1380).

بی شک در توسعه فرهنگ کارآفرینی، عوامل متعددی دخیل هستند که ضرورت دارد شناسایی شوند و درجه تأثیرگذاری هر یک از آنها مشخص گردد. با توجه به ضرورت تقویت زمینه­های ایجاد و توسعه خلاقیت و نوآوری و نیز برخی ملاحظات سیاسی و اجتماعی؛ کارکنان دانشگاه پیام نور نتوانسته­اند انعطاف­پذیری لازم را در مواجه با فعل و انفعالات محیطی کسب کنند. از این رو، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کدام هستند و میزان اهمیت هر یک از آنها چقدر است؟ و در نهایت اینکه راهکارها و راه­حل­های توسعه فرهنگ کارآفرینی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کدام هستند؟

 

اهداف پژوهش

هدف اصلی این مطالعه، بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

اهداف اختصاصی نیز عبارت اند از:

  • شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛
  • تبیین درجه تأثیرگذاری هر یک از این عوامل بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛
  • اولویت­بندی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛
  • ارائه راهکارها و راه­حل هایی برای توسعه فرهنگ کارآفرینی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران.

[1] Cornwall & Perlman

 

فهرست مطالب

مقدمه

اهداف پژوهش

مروری بر ادبیات موضوع

مفهوم کارآفرینی

مفهوم فرهنگ

فرهنگ کارآفرینی

مروری بر پژوهش­های پیشین

روش پژوهش

سؤالات پژوهش

یافته ­های پژوهش

تحلیل عاملی

آزمون ناپارامتری فریدمن

بحث و نتیجه­ گیری

پیشنهادات

منابع

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 17
حجم: 55 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *