پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
رشته مدیریت صنعتی
موضوع: بررسی رابطه عزت نفس مدیران بر رضایت شغلی کارکنان شرکت مخابرات
بیان مسئله
جوامع امروزی را جوامع سازمانی می نامند زیرا در این جوامع انسان ها هر جایی که زندگی می کنند و هر کاری که انجام می دهند با سازمان های مختلف در ارتباطند و سازمان ها بخشی از زندگی روزانه همه مردم را تشکیل داده است.
امروزه نقش و اهمیت شخصیت مدیران در رشد و بقای سازمان امری شناخته شده است . سوالی که ذهن همه صنعتگرانرا به خود مشغول ساخته این است که آیا مدیران در شکل گیری خلاقیت و نوآوری کارکنان سهم دارند ؟تنها می توانیم بگوییم که این روند توسط مدیران زمانی به بهترین شکل خود محقق می شود که اگر مدیران از سلامت و عزت نفس بالا برخوردار باشند ، می توان امیدوار بود که کارکنان بتوانند با رضایت شغلی بیشتر به انجام امر بپردازند .
بنابراین می توان اینگونه پنداشت که عدم تعادل روانی ؛ عزت نفس پایین و رضایت شغلی کم میتواند بر روند رو به رشد سازمان آثاری منفی بر جای می گذارد . لذا باید اطلاعاتی در باره این جنبه های شخصیتی و شغلی مدیران و کارکنان در اختیار داشت تا در صورتی که هر کدام از این جنبه ها نواقص و نقاط صعفی وجود دارد ، با اقدامات شایسته اصلاح و بهبود یابد . از همین رو در این پژوهش سعی شده که با مطالعه روی میزان عزت نفس مدیران و رضایت شغلی کارکنان به این امر مهم دست یابیم که سازمان چه تاثیری می تواند داشته باشد تا افراد از جمله مدیران و کارکنان بتوانند در آن به نحوه مطلوب انجام وظیفه نمایند .
اهداف تحقیق
شناسایی رابطه عزت نفس بالا در مدیران و رضایت شغلی در کارکنان
دست یابی به عوامل موثر در شکل گیری رضایت شغلی کارکنان و عزت نفس در مدیران
ضرورت و اهمیت انجام پژوهش
سازمان هلال احمر به عنوان یکی از سازمانهای بزرگ کشور که در جهت خدمت رسانی که جامعه شکل گرفته در توسعه کشور نقش مهمی داشته و به همین عامل موجب می شود که مدیران و کارکنان به عنوان نیروی انسانی ماهر و متخصص در این بخش عنصر کلیدی و نیازمند توجه و پژوهش هستند . با توجه به اثرات رضایت شغلی کارکنان در کارکرد یک سازمان لازم به نظر می رسد که سیاست گذاران و برنامه ریزان و مدریان سازمان ها در تصمیم گیری های خود این عامل را مد نظر قرار دهند وبرای این کار به طور طبیعی نیاز به اطلاعات دارند و این مهم جز از طریق پژوهش و تحقیق میسر نمی شود . بررسی رضایت شغلی کارکنان از سه جنبه حائز اهمیت است یکی جنبه فردی که به خود اعضا بر می گردد و دیگری از دید مدیران سازمان ودیگری در سطح کلان واز دید سیاست گذاران و برنامه ریزان می باشد .
فهرست مطالب
فصل اول کلیات پژوهش… 1
موضوع. 2
بیان مسئله. 2
اهداف تحقیق.. 3
ضرورت و اهمیت انجام پژوهش… 3
سوالات تحقیق.. 4
فرضیات تحقیق.. 4
متغیرهای پژوهش… 5
رضایت شغلی. 5
عزت نفس.. 5
تعاریف عملیاتی. 5
فصل دوم ادبیات پژوهش… 6
تعریف عزت نفس… 7
عزت نفس… 7
ویژگی های شخصی که عزت نفس بالا دارد: 9
ویژگی های شخصی که عزت نفس پایین دارد : 11
عوامل موثر بر عزت نفس… 12
1. بلوغ..12
2. تاثیرات بیرونی……….. 12
نظریات عزت نفس… 13
رضایت شغلی.. 22
تلفیق زندگی کاری و خانوادگی.. 23
رابطه شخصیت متناسب با موفقیت شغلی.. 23
عوامل مؤثر در رضایت شغلی.. 24
افزایش رضایت شغلی.. 26
غنیسازی شغلی.. 26
مشارکت در تصمیمگیریها 27
زمان کاری شناور. 27
رضایت شغلی در سازمان. 27
نظریه های رضایت شغلی.. 29
نظریه امید و انتظار. 30
عوامل موثر بر رضایت شغلی.. 31
ماهیت کار. 33
پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی.. 34
اندازه گیری رضایت شغلی.. 37
تعهد سازمانی.. 38
عوامل مؤثر در رضایت شغلی.. 39
تاثیررضایت شغلی در موفقیت سازمانی.. 41
رضایت درونی و رضایت بیرونی.. 42
رضایت شغلی کارکنان کلید طلایی رضایت مشتریان. 42
نظریه های رضایت شغلی.. 44
پیشینه پژوهش… 47
پژوهش های صورت گرفته. 49
فصل سوم. 51
روش پژوهش… 51
روش تحقیق.. 52
جامعه آماری.. 52
حجم نمونه وروش نمونه گیری.. 52
ابزار سنجش… 52
روش تجزیه و تحلیل آماری.. 53
فصل چهارم. 54
تجزیه و تحلیل داده ها 54
تحلیل توصیفی.. 55
جداول نمرات.. 58
جداول استنباطی.. 60
فصل پنجم. 63
بحث و نتیجه گیری.. 63
خلاصه. 64
نتیجه گیری.. 65
پیشنهادات مربوط به افزایش رضایت شغلی.. 66
پیشنهاد برای بالا بردن عزت نفس… 68
منبع. 69
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 75
حجم: 403 کیلوبایت