عوامل پذیرش خدمات بانکداری الکترونیک توسط مشتریان


پروپوزال بررسی عوامل پذیرش خدمات بانکداری الکترونیک توسط مشتریان در بانکهای دولتی و خصوصی

بیان مسئله:

در یک شهر الکترونیکی، خدمات مورد نیاز شهروندان به شیوه غیرحضوری و با استفاده از ابزارهای الکترونیکی تدارک دیده شده ارائه می گردد. بدیهی است که میزان آشنایی شهروندان، با چگونگی ارائه غیر حضوری این خدمات و بالاتر از آن افزایش مقبولیت شیوه های ارائه خدمات الکترونیکی از سوی شهروندان به اطلاع رسانی در سطح بالا و ایجاد زمینه های فرهنگی لازم قبل از ارائه اختیاری یا اجباری خدمات الکترونیکی نیاز دارد. خدمات بانکداری الکترونیکی به دلیل ویژگی های خاص خود از جمله گستردگی مخاطبان در سطح اقشار جامعه که به نوبه خود گستردگی مراجعان بالقوه و بالفعل را به دنبال دارد و اثراتی که استفاده صحیح از خدمات الکترونیکی برکاهش مشکلات شهری از جمله نقل و انتقالات درون شهری، آلودگی های زیست محیطی و در نهایت ایجاد امنیت و آرامش روانی برای شهروندان را به دنبال دارد، از جایگاه ویژه ای در خدمات الکترونیکی شهری برخوردار می باشد.

نظام بانکی کشور ، در سال‌های اخیر با سرمایه گذاری کلان‌، اقدام به گسترش سیستم خدمات بانکداری الکترونیکی نموده است و به موازات آن با راه اندازی مرکز فابا (فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور) و کارگروه های تخصصی درون آن به ارتقاء کیفیت ارائه این خدمات همت گمارده است.

از جمله این اقدامات می‌توان به امکان دریافت خدمات بانکی از طریق اینترنت، دستگاه های خودپرداز و پایانه‌های فروش اشاره کرد.

به نظر می رسد میزان بهره برداری شهروندان از خدمات نوین سیستم بانکی کشور در قالب نظام بانکداری الکترونیکی همگام با رشد سرمایه گذاری نظام بانکی در این زمینه ارتقاء نیافته است و میزان استفاده درصد قابل توجهی از شهروندان از خدمات الکترونیکی بانک ها به دریافت وجه نقد از دستگاه های خودپرداز محدود شده است. اما هدف نهایی از ساماندهی نظام بانکداری الکترونیکی، به حداقل رساندن و در صورت امکان حذف کامل مراجعه مشتریان به بانک ها جهت انجام خدمات بانکی است. البته تقویت زیر ساخت های مخابراتی و گسترش فرهنگ و آموزش استفاده از ابزار های مخابراتی (به ویژه اینترنت) در دریافت خدمات بانکی پیش نیاز مهم گسترش استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی است که تلاش نظام بانکی کشور را تحت الشعاع خود قرار داده است.

 

د – اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالاً جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می‏گیرد:

 

سرعت انجام کار، سهیم شدن در اطلاعات، حفظ ارتباط ات تجاری و هدایت مبادلات بازرگانی بوسیله شبکه های ارتباطی، امروزه به صورت یک اصل تردید ناپذیر موفقیت در بازار درآمده است . موسسات مالی در دهه های 1950 و 1960 پیش بینی می کردند که از طریق حذف اشتباهات ناشی از ورود دستی اطلاعات ، قادر به کاهش هزینه های عملیات ی بوده و موقعیت هایی را  مشاهده می نمودند که می توانستند مشتریان کنونی شان را حفظ کرده و مشتریان جدیدی را از طریق پیشنهاد محصولات و خدمات جدید و تقویت ارزش خدمات موجود، بدست آورند (میلین استی، 1999).

بانکداری الکترونیکی، کلیه خدمات بانکی ر ا بصورت الکترونیکی و از طریق واسطه های ایمن، ارائه می دهد و نیاز به حضور فیزیکی مشتری در بانک را مرتفع م ی سازد . بانکداری الکترونیکی، خدماتی چون اطلاعات حساب و استعلام آن، حواله یا انتقال وجوه بین حساب ها، سپرده گذاری، تبدیل ارز و پرداخت صورتحساب و آب، برق و … را بصورت فهرست بندی و زمان بندی شده در اختیار مشتری قرار می دهد. بانکداری الکترونیکی مزایای بسیاری چون افزایش مشتری و پایین آمدن هزینه معاملات بانکی را به دنبال دارد و در ضمن بانک ها می توانند از این طریق، خدمات را با کارایی بیشتر و با هزینه های پایین تری ارائه داده و به حفظ و افزایش سهم بازار خود بپردازند (سعیدی، 2003).

فهرست مطالب:

بیان مسئاله

اهمیت و ضرورت تحقیق

مرور ادبیات

جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق

اهداف تحقیق

سوالات

فرضیه ها

تعاریف

روش تحقیق

متغیرهای مورد بررسی

شرح کامل روش (میدانی، کتابخانه ‏ای) و ابزار

جامعه و نمونه آماری

روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 32
حجم: 378 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *