دانلود پروپوزال بررسی رابطه سبک های فرزند پروری با احساس تنهایی نوجوانان دختر


بیان مسئله:

سبکهای فرزند پروری به دو عامل بستگی دارد: پاسخدهی و توقع.  پاسخدهی عبارت است از ابراز محبت، ملاحظه نیازهای کودک و استفاده از استدلال در تربیت بچه ها. توقع نیز ، میزان سفت و سخت بودن قواعد و توقع والدین از فرزندشان است(کاپلان، مترجم فیروزبخت، 1384). همانطور که در پی می آید شیوه های فرزندپروری را با توجه به دو عامل فوق مورد بازبینی قرار می دهیم :

والدین قاطع و اطمینان بخش(والدین مقتدر)، هم برای رفتار خود مختارانه و هم رفتار منضبط اعتبار قایلند. آنان روابط کلامی را تشویق می کنند و وقتی از اقتدار خود به عنوان والدین استفاده می کنند و کودک را از چیزی منع می کنند یا از او انتظاری دارند، برایش دلیل می آورند. کودکانی که در این خانواده ها پرورش می یابند به تدریج به بلوغ شناختی و اجتماعی نزدیک می شوند و چیزی نمی گذرد که باید برای زندگی خودشان قبول مسئولیت کنند. در واقع معین بودن هدفها و انتظام و تربیت امور خانوادگی،  راه و رسم زندگی آنها را روشن می سازد. والدین قاطع و اطمینان بخش(مقتدر)  علاوه بر عهده دار شدن نقش پدر و مادری، مسئولیت تربیت فرزندان را نیز تقبل می کنند و همواره سعی می کنند که با کسب آگاهیهای تربیتی بیشتر از طرق مختلف، این کار را انجام دهند(فرضی گلفزانی، دکتر محمد اسماعیل، رئوفیان مقدم، عسگری مقدم، 1382). پدر و مادرهای مقتدر، طرفدار گفتگو هستند و دلایل سیاستهای خود را شرح می دهند. آنها با اینکه محدودیت قایل می شوند اما ملاحظه فردیت فرزندشان را نیز می کنند. این نوع پدر و مادرها آدمهای گرمی هستند و خودشان را بی خطا نمی دانند(بامریند، 1971، به نقل از کاپلان)

والدین خودکامه و مستبد بر خلاف والدین دموکرات، تحریک پذیر، انعطاف پذیر، زورگو، خشن و نسبت به نیازهای کودکان بی توجهند. به نظر آنان اطاعت بی چون و چرا یک فضیلت است. کودکانی که والدین خود کامه دارند، کمتر به خود متکی هستند و نمی توانند به تنهایی کاری انجام دهند یا از خود عقیده ای داشته باشند. بیشتر متمایل به ساکت بودن، مؤدب بودن، خجالتی بودن و از نظر اجتماعی غیر مثبت بودن و درمانده بودن هستند. آنان معمولاً والدین خود را نا مهربان و سهل انگار می دانند و معتقدند که انتظارات و تقاضاهایشان غیر منطفی و نادرست است. اما از اینکه بخواهند در چنین محیط خصومت آمیزی عرض اندام کنند، می ترسند. این وضعیت به رفتار نا مناسب، تعارض و روان رنجوری که غالباً در چنین کودکانی یافت می شود، منجر می گردد(فرضی گلفزانی، دکتر محمد اسماعیل، رئوفیان مقدم، عسگری مقدم، 1382). پدر و مادرهای مستبد خیلی فرزندشان را کنترل می کنند ولی پاسخدهی آنان کم است(کاپلان، مترجم فیروزبخت، 1384)

پدر و مادرهای مساوات طلب، سهل گیر و بی بندوبار نیز نمی توانند نیازهای کودکان یا نوجوانان را برآورده کنند. بعضی از والدین اجازه می دهند کودک هر کاری که می خواهد بکند. شاید به این دلیل که کاری به کار کودک ندارند و یا اینکه اهمیتی به او نمی دهند. در این خانواده ها روابط اعضای خانواده آشفته و غیر انسانی است(سدورو، 1990، به نقل از فرضی گلفزانی، دکتر محمد اسماعیل، رئوفیان مقدم، عسگری مقدم، 1382). پدر و مادرهای سهل گیر از فرزندشان توقعی ندارند. آنها فرزندشان را تنبیه نمی کنند، ارتباط با آنها ساده است و تمایلی به جهت دادن به رفتار فرزندشان ندارند. فرزندان آنها خودشان رفتار خود را تنظیم می کنند. آنها زیاد بر رعایت قوانین تاکید نمی کنند. پدر و مادرهای سهل گیر فرزندشان را کنترل نمی کنند و از او توقعی ندارند ولی نسبتاً گرم و مهربانند(کاپلان، مترجم فیروزبخت، 1384)

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 32
حجم: 371 کیلوبایت


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *