دانلود پاورپوینت مکانیسم تولید انرژی در ماهیچه های پرواز


دانلود پاورپوینت مکانیسم تولید انرژی در ماهیچه های پرواز

دانلود پاورپوینت مکانیسم تولید انرژی در ماهیچه های پرواز

ماهیچه های پرواز بیشترین مقدار ATP را در زمان پرواز مصرف می کنند. از کل انرژی ذخیره شده در ATP تنها 5 تا 10 درصد آن به طور واقعی مورد استفاده پرواز قرار می گیرد. و 80 درصد باقی مانده به صورت گرما هدر می رود. یعنی نصف کار واقعی ماهیچه تبدیل به نیروی آئرودینامیکی پرواز (در هوا ماندن و به جلو رفتن) می شود این نشان می دهد که بیشترین مقدار انرژی توسط ماهیچه های پرواز سوخته می شود. در سایر جانوران نیز چنین است

انرژی ذخیره شده در ماهیچه در حال استراحت تنها می تواند برای یک ثانیه پرواز کافی باشد لذا انرژی ATP باید دائما به طور ثابت توسط میتوکندیها تولید شود. این انرژی عمدتا توسط سیکل کربس با تولید FADH2 , NADH+H+ تامین می شود.

100 درصد پرواز در حشرات در شرایط متابولیسم هوازی صورت می گیرد. بنابراین در حشرات لاکتیک اسید (مخصوص شرایط بی هوازی) تشکیل نمی شود.

تمام منابع انرژی یعنی کربوهیدراتها، چربیها و اسیدهای آمینه (پرولین) پس از تبدیل وارد سیکل کربس می شوند.

همانطور گفته شد سلول ماهیچه تنها به مدت یک ثانیه انرژی آماده دارد. در حشره یک فسفوژن به نام آرژنین فسفات وجود دارد که در اثر تجزیه شدن می تواند انرژی 2 تا 4 ثانیه پرواز را تامین کند.

قندها در داخل بدن طی واکنشهایی به انرژی و مواد دیگر تبدیل می‌شوند. چرخه کربس یکی از مراحل تخریب قندها است که طی آن پیرووات حاصل از گلیکولیز به انرژی تبدیل می‌شود. پیرووات طی یک سری واکنشهای منظم اکسید شده به استیل تبدیل می‌شود. استیل حاصل با کوآنزیم A ترکیب شده استیل کوآنزیم A را می‌سازد که در ماتریکس میتوکندری به ترکیبات ساده‌تر مبدل می‌گردد.

کربس در سال 1910 مشخص کرد که مکانیسم تبدیل پیرووات به ترکیبات ساده‌تر طی یک سری واکنشهای چرخه‌ای صورت می‌گیرد این چرخه به نام چرخه کربس معروف است. کربس این چرخه را چرخه تری‌کربوکسیلیک اسید (TCA) نامید.

 

فرمت فایل: Powerpoint
تعداد صفحات: 18
حجم: 398 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *