دانلود مقاله حفاری و استخراج نفت (فرآورده های نفت خام)


دانلود مقاله حفاری و استخراج نفت (فرآورده های نفت خام)

دانلود مقاله حفاری و استخراج نفت (فرآورده های نفت خام)

چکیده

در پی اجرای تشکیلات نوین وزارت نفت به منظور تفکیک وظایف و شتاب بخشیدن به فرآیند پالایش و پخش فرآورده های نفتی در داخل کشور در روز 17 اسفند 1370 شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران سازمان یافت و انجام کلیه عملیات مربوط به انتقال نفت خام به پالایشگاه ها و پهلوگیری های صادراتی ، تولید بیش از 10 فرآورده‌ اصلی شامل انواع بنزین ، نفت سفید ، نفت گاز ، گاز مایع ، نفت کوره ، انواع سوخت های هوایی ، قیر ، انواع روغن موتور ، پخش فرآورده های نفتی به این شرکت سپرده شده است.

صنعت نفت ایران به دنبال فوران اولین چاه نفت در مسجد سلیمان واقع در جنوب غربی کشور متولد گردید و به عنوان آغاز گیری و پیشتاز عملیات نفتی در منطقه خاورمیانه شناخته شد.

به دنبال ایران کشور های عراق و سپس بحرین و کویت و عربستان نیز در زمره کشور های تولید کننده قرار گرفتند ایران همچنین اولین کشور خاورمیانه و دومین کشور جهان (بعد از مکزیک) است که توانست صنعت نفت خود را ملی اعلام و از نظر حقوقی استقلال یابد.

علاوه بر این ایران در زمره کشورهای مؤسس سازمان اوپک نیز قرار داشته و موفق گردید. همچنین مصرف روز افزون مواد نفتی در کشور ، سابقه نسبتاً طولانی که صنعت نفت در کشور ما دارد ، نقش بارز اقتصادی و سیاسی و لزوم فعالیت های نفتی و پالایشگاهی در تأمین این نیازها موجب شده است تا آگاهی از کیفیت حقاری و استخراج نفت و فراورده های نفتی اطلاعات دقیق تری در مورد اصول اولیه و روش های متداول آنها مورد توجه عموم قرار گیرد.

در این مقاله تلاش شده است که مطالب تا حد امکان ساده و مفید و مختصر و قابل استفاده باشد به همین منظور تلاش شده است تا حد امکان از مجموعه اطلاعات مربوط به انتشارات انجمن نفت ایران استفاده گردد.

واژگان کلیدی :

روش زمین شناسی ژئوفیزیکی اکتشاف نفت ، حفاری ، مغزه گیری ، نفت خام

مقدمه :

شرکت ملی نفت ایران در طول چندین دهه گذشته در زمینه های اکتشاف ، توسعه ، تولید و صادرات از منابع نفتی دریایی در فلات قاره ایران در خلیج فارس فعال بوده و همواره اهمیت خاصی به میادین مشترک در خط مرزی دریایی داده شده است قبل از انقلاب اسلامی ، تعدادی از منابع نفتی با قراردادهای مشارکت بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت های نفتی خارجی توسعه یافته و اولین میدان در سال 1339 شمسی در خط تولید قرار گرفته است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی کلیه قراردادهای مشارکت ملغی گردید و در سال 1359 شرکت نفت فلات قاره ایران با هدف توسعه بهینه از میادین هیدروکربوری خلیج فارس و حفظ صیانت از این منازل تشکیل شده و اداره کلیه میادین نفتی را به عهده گرفت.

از مهمترین فعالیت های عملیاتی در 4 منطقه مختلف صورت می گیرد که عبارتند از منطقه بهرگان ، منطقه خارک ، منطقه لاوان ، منطقه سیری.

از مهمترین موارد مربوط به نفت در این مقاله روش های اکتشاف نفت و حفاری و تولید فرآورده های نفتی می باشد.

در ابتدای اکتشاف های نفتی نشانه های سطحی نفت یا گاز در یافتن معادن زیرزمینی مفید واقع می شد ولی امروزه این روش مستقیم اکتشاف کمتر می تواند مورد استفاده قرار بگیرد زیرا بیشتر مناطقی که دارای این گونه نشانه ها بودند مورد بهره برداری قرار گرفته اند در حال حاضر برای اکتشاف نفت از روش های زیر استفاده می شود.

روشهای اکتشاف نفت ، روشهای حفاری نفت ، روشهای استخراج نفت

الف) روشهای اکتشاف نفت :

در حال حاضر برای اکتشاف نفت از روشهای زمین شناسی و ژئوفیزیکی استفاده می شود.

 

الف-1) روش های زمین شناسی :

مراحل روش های زمین شناسی به قرار زیر است :

  • عکس برداری هوایی
  • مشاهده عکسها با استرئوسکوپ
  • ترسیم نقشه ها
  • مطالعات سنگواره ها ، تغییرات رخساره و ضخامت لایه ها
  • زمین شناسی زیرزمینی : حفاری اکتشافی ، ترسیم نمودارهای حفاری و ترسیم نمودارهای الکتریکی.

فرمت فایل: Word
تعداد صفحات: 15
حجم: 95 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *