دانلود رایگان مقاله کرسیکاری


3-11 کرسیکاری روغن

به طور کلی کرسیکاری روغن بهتر برای سرعت بالا و کاربردهای درجه حرارت بالا نسبت به کرسیکاری روغن مخصوصاً برای آن کاربردها موثر است که دربردارنده ی گرما ایجاد شده و توسط یاتاقان یا گرما به کار رفته برای یاتاقان از منابع دیگر است که از یاتاقان برداشته می شود و به سمت بیرون محور می شود.

1-3-11 روش های روغن کاری (کرسیکاری)

  • شستشوی روغن

روغن کاری از مهم ترین روش معمولی قابل استفاده برای کاربردهای سرعت کم تا متوسط است. علاوه بر این ویژگی این روش کرسیکاری، کنترل کیفیت روغن است. برای مهمترین کاربردهای میله افقی، سطح روغن معمولاً تقریباض در مرکز پائین ترین عامل چرخیدن وقتی نگه داشته می شود که یاتاقان در حال سکون است. با توجه به این روش مهم است که طرح محفظه امکان تغییر گسترده را در سطح پائین روغن ایجاد می کند که یک وسیله اندازه گیری روغن طوری هماهنگ شده است که امکان کنترل راحت سطح روغن را در یاتاقان هنگام سکون یا در هنگام حرکت فراهم می کند. برای میله های عمودی با سرعت پائین، سطح روغن باید بیش از 50 درصد و 80 درصد فرورفتن عوامل چرخیدن است. علاوه بر این برای سرعت های بالا یا یاتاقان که به صورت جفتی یا در چندین ردیف استفاده می شود، کرسیکاری به صورت قطره قطره چکیدن یا کرسیکاری گردشی باید استفاده شود.

  • پاشیدن روغن

در این روش، یاتاقان به طور مستقیم در روغن غوطه ور می شود ولی در عوض ابزار مشابه یا پروانه مکنده روی میله قرار می گیرد و پروانه مکنده، روغن را بلند می کند و آن را روی یاتاقان می پاشد. این روش پاشیدن در کرسیکاری می تواند به طور قابل ملاحظه ای برای سرعت های بالا استفاده شود. همان طور که در نمونه میله عمودی در شکل 3-11 نشان داده شده است، یک پروانه به تدریج کم شده به میله فقط در پائین یاتاقان می چسبد. قسمت انتهایی پائین این پروانه در روغن غوطه ور می شود و پروانه می چرخد، روغن از سطح پروانه بالا می رود و حتی روی یاتاقان اسپری می شود، برداشته می شود.

لینک دانلود مستقیم
حجم 28 کیلوبایت – بدون رمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *