دانلود تحقیق  کارشناسی روانشناسی بررسی کودکان استثنایی (کم توان ذهنی)


دانلود تحقیق  کارشناسی روانشناسی  بررسی کودکان استثنایی (کم توان ذهنی)

دانلود تحقیق  کارشناسی روانشناسی بررسی کودکان استثنایی (کم توان ذهنی)

تحقیق جهت اخذ درجه ی کارشناسی رشته روانشناسی عمومی

چکیده

آنچه که ذهن نگارنده را به خود مشغول و موضوع بحث موجود گردیده یک پدیده ی اجتماعی و انسانی است که باید به آن توجه مذبول داشت. موضوعی که باعث شد که برای توجه به انسان و توانایی های او به کنکاش و جستجو بپردازم. این که چه چیزی باعث می شود انسانی دارای توانایی های می باشد و دیگری فاقد آن توانایی ها و این که چگونه بتوانیم با ناتوانایی های آن کنار بیاییم و به آن کمک کنیم تا بتواند با توانایی های اندکی که دارد با محیط اطراف ارتباط برقرار کند و بتواند زندگی روزمره خود را بگذراند و موضوع تحقیق و پژوهش کودکان عقب مانده ذهنی است که افکار مرا بر آن داشت که درجه و توانایی های این کودکان را شناسایی و با دنیای آنها بیشتر آشنا شوم. دیدگاههای متفاوتی مطرح شد که در صفحه های آتی با آن رو به رو خواهیم شد. در ابتدا با تاریخچه ی کودکان استثنایی و دسته بندی آن و سپس در مورد کودکان کم توان ذهنی و گروه بندی های مطرح شده است . در جایی دیگر علل به وجود آمدن کودکان کم توان ذهنی از جمله علل ژنتیکی و پدیده های قبل و بعد از تولد را مطرح کرده ایم. و در پایان نتیجه گیری آن را عنوان خواهیم کرد. امیدواریم که روزی رسد که انسانها دیدی وسیع و درست نسبت به کودکان کم ذهنی داشته باشند و برخوردی صحیح و فاقد ترحم به آنها داشته باشند.

 

مقدمه

انسان به عنوان اشرف مخلوقات ایزد منان، خلق شده تا از فرصت های به دست آمده کمال استفاده را ببرد و به کمال واقعی که همان قرب خداست، دست یابد. یکی از ویژگی های مهم انسان، قوای ذهنی رشد یافته و عقل و هوشی است که در وجود او به عنوان یک موهبت الهی به ودیعه نهاده شده و همین ویژگی او را از سایر موجودات متمایز ساخته و به دلیل دارا بودن این نعمت ، خداوند او را اشرف مخلوقات و مسجود فرشتگان و خلیفه خود بر روی زمین قرار داده است. اما به دلایل متعددی، معدودی از افراد انسانی از داشتن چنین توانایی و ظرفیتی یا محروم بوده یا از حد طبیعی متناسب با سن خود پایین تر می باشند، این محرومیت یا کمبود و نقصان آنان را از سایر افراد متمایز ساخته و برای آنان نیازها و محدودیت ها و ناتوانایی ها را تحمیل می نماید که این افراد با توجه به ویژگی ها و خصوصیات خاصی که دارند در گروه افراد استثنایی قرار می گیرند. البته باید توجه نمود که واژه استثنایی به طور اعم و به معنای دقیق علمی خود نمی تواند فقط به گروههای خاصی از افراد جامعه اطلاق شود، چرا که در حقیقت همه افراد از نظر خصوصیات مختلف جسمانی، ذهنی، روانی و عاطفی و اجتماعی و غیره یکسان نبوده و نسبت به همدیگر دارای تفاوت های خاصی می باشند. لذا بدین ترتیب هر فرد نسبت به افراد دیگر استثنایی می باشد. آنچه غالباً «کودک استثنایی» می گوئیم بدین معناست که کودک از نظر هوشی و جسمی و روانی و اجتماعی به میزان قابل توجهی نسبت به دیگر همسالان خود متفاوت می باشد که ناگزیر، نیازمند به توجه خاص و آموزش و خدمات فوق العاده ای می باشد. استثنایی بودن مشکلی است که نه فقط برای افراد استثنایی، بلکه مشکلی است که زندگی همه را تحت تأثیر قرار میدهد.

وقتی کودک بر اثر برچسب منفی که به او زده شده و باعث جدا شدن از دیگر کودکان می شود، وقتی کودکی در اثر معلولیتی که دچار آن است در برخورد با نیازهای اجتماعی و همچنان به کمک دیگران نیازمند باشد، در تمام این موارد سایر افراد جامعه تحت تاثیر قرار می گیرند چه از جهت اقتصادی و چه از لحاظ عاطفی .

بنابراین باید گفت که افراد استثنایی قبل از هر چیز یک انسانند، اما با یک سری کمبودها و ناتوانیها. که وظیفه تک تک افراد جامعه است که در جهت خدمت به این قشر، عزم خود را جزم کرده و در راه رسانیدن آنان به حداکثر توانمندیهایشان تلاش نموده و خدمت به این قشر عزیز جامعه را برای خود سعادت و نیکبختی قلمداد نمایند.

 

فهرست مطالب

عناوین                                                                                                             صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………………….. 4

مقدمه ……………………………………………………………………………………………….. 5

اهمیت و ضرورت پژوهش …………………………………………………………………… 7

پیشینه و تاریخچه ی تحقیق در ایران……………………………………………………… 8

تاریخچه کودکان استثنایی……………………………………………………………………. 10

تعریف کودکان استثنایی …………………………………………………………………….. 11

گروه بندی دانش آموزان استثنایی………………………………………………………… 12

جدول براورد شیوع دانش آموزان استثنایی …………………………………………… 13

تاریخچه ی کودکان کم توان ذهنی ……………………………………………………….. 14

رویدادهای مهم در رابطه با عقب ماندهای ذهنی ……………………………………… 15

انجمن حمایت از کودکان عقب مانده (AHRC)…………………………………………. 16

انجمن کودکان و خانواده (ACF)…………………………………………………………… 17

دیدگاه تردگلد…………………………………………………………………………………….. 18

دیدگاه کانر ……………………………………………………………………………………….. 18

تعریف بر اساس نمره ی آزمون ترمن…………………………………………………… 20

تعریف AAMD…………………………………………………………………………………… 20

ویژگی های رشد افراد عقب مانده ی ذهنی از نظر AAMD………………………… 22

دیدگاه ریچارد هانگر فورد…………………………………………………………………… 22

دیدگاه ادگاردال………………………………………………………………………………….. 23

تعریف عقب ماندگان و کم توانان ذهنی در DSM…………………………………….. 23

ویژگی های کودکان عقب مانده ذهنی…………………………………………………….. 26

مقایسه ی کودک نرمال و کودک عقب مانده ذهنی……………………………………. 28

طبقه بندی کودکان کم توان ذهنی یا عقب مانده ذهنی ………………………………. 32

گروه کودکان دیر آموز ………………………………………………………………………. 32

گروه کودکان آموزش پذیر …………………………………………………………………. 34

گروه کودکان تربیت پذیر ……………………………………………………………………. 37

گروه کودکان حمایت پذیر (کاملاً متکی)…………………………………………………. 39

رفتارهای جنسی در کودکان عقب مانده ذهنی ………………………………………… 40

مشکل ها و مسایل جنس افراد عقب مانده ذهنی ……………………………………… 41

نقاشی کودکان عقب مانده ذهنی……………………………………………………………. 44

سبب شناس………………………………………………………………………………………. 46

علل قبل از تولد…………………………………………………………………………………… 47

علل مربوط به هنگام تولد…………………………………………………………………….. 56

علل بعد از تولد…………………………………………………………………………………… 54

عوامل فرهنگی و تربیتی و عقب ماندگی فرهنگی………………………………………. 57

پیشگیری…………………………………………………………………………………………… 58

راهنمای گسترش برنامه ها و خدمات برای کودکان عقب مانده ذهنی …………. 60

از بین بردن مرز میان آموزش عادی و ویژه…………………………………………… 61

نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………. 64

منابع ……………………………………………………………………………………………….. 65

این فایل ورد در 67 صفحه به خدمتتون ارائه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *