دانلود پروژه مرکز داده - data center
دانلود پروژه مرکز داده – data center
پروژه دوره کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار
پیش گفتار
با شروع هزاره سوم،بسیاری از محققان و اندیشمندان به نقش بارز فناوری اطلاعات در توسعه اقتصادی،سیاسی،اجتماعی و فرهنگی جوامع اذعان دارند.ایشان با توجه به تحولات شگرف در فناوری ارتباطات در دهه 90 میلادی اعتقاد به نقش مهم فناوری اطلاعات به عنوان منبع تحولات بنیادین در قرن بیست و یکم در جهان دارند.امروز باور جهانی به نقش مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در کاهش مشکلات فقر،نابرابری،بی سوادی،بهداشت و غیره اعتقاد دارد.در این راستا این فناوری می تواند بخشی از استراتژی ملی توسعه در هر کشور قلمداد شود.
در حال حاضر با توسعه شبکه های ارتباطی اینترنت و رشد نمایی وب سایت ها،امکان ایجاد ارتباط میان پایگاه های داده ای و اطلاعاتی فراهم شده و موجب ایجاد جریان بی سابقه اطلاعات شده است.در این راستا بسیاری از سازمان ها و نهادهای بین المللی به تحقیق و ایجاد مراکز داده دست زده اند.با ایجاد این مراکز امکان به اشتراک گذاری مجموعه منابع داده بصورت یکپارچه و پویا به عموم فراهم می شود.ارائه خدمات اطلاع رسانی،تجزیه و تحلیل داده ها ودر نهایت نمایه سازی آنها در محیط ایمن از جمله اهداف اولیه این مراکز می باشد.در ایران نیز طی دو سال گذشته ضمن توجه به اهمیت مراکز داده سعی بر شناخت،طراحی وایجاد چنین مراکزی در سطوح ملی و استانی شده است.برگزاری اولین همایش مراکز داده در سال 1383 در تهران را می توان به عنوان اولین قدم در آشنایی با فعالیت های مرتبط در این مقوله و هماهنگی مابین نهادها دانست.آنچه که مسلم است از نقش این مراکز در ایران و جهان طی دهه جاری میلادی به عنوان ” مراکز تولید ارزش ” برای همگان یاد می شود.
از جمله موارد مهم دیگر در بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در هر کشور،نحوه تعامل دولت و شهروندان در عصر جدید می باشد.در این خصوص مفاهیمی چون دولت الکترونیکی مطرح می باشد که عمده بحث در این رابطه به چگونگی ارائه خدمات ملی به شهروندان به بهترین وجه ممکن می باشد.بکارگیری دولت الکترونیک همانطور که سبب ارتقاء سطح خدمات می شود سبب ایجاد کارآیی بالاتر و ایجاد امکانات جدید همچون مشاوره الکترونیک،کنترل الکترونیک و مشارکت عمومی خواهد بود.لزوم شکل گیری دولت الکترونیکی منوط به شناخت دولت مردان از معماری کلان فناوری اطلاعات در حوزه های مختلف فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و اقتصادی آن نظام است.ضمن اینکه مدیران فناوری اطلاعات موظف به تهیه معماری سازمانی حوزه خویش به منظور ارائه سیستم های اطلاعاتی یکپارچه درون سازمانی و برون سازمانی و بهبود روش ها و فرآیندها می باشند.
خلاصه و نتیجه گیری
در جهان پرشتاب و پیچیده امروز، در هر تحول وحرکت جدیدی نیازها و مسایل جدید و بعضاً پیچیده ای به چشم می خورد که پاسخگویی و پیدا کردن راه حل آنها بدون بهرهگیری از رویکردهای جدید و تکنولوژی و ابزارهای نو امکان پذیر نیست.یکی از فناوری های جدید که هر روز بر اهمیت جایگاه آن در جوامع بویژه سازمانها و بنگاهها افزوده شده و جنبه استراتژیک و راهبردی پیدا کرده، فناوری اطلاعات و ارتباطات است که به اختصار «فاوا» نامیده می شود. در سالهای اخیر، فاوا نه تنها عامل عمده توانمندسازی سازمانهاست، بلکه میزان توسعه یافتگی سازمانها در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را می توان به عنوان یکی از شاخصهای اصلی توسعه یافتگی سازمانها قلمداد کرد.
در عرصه بقای سازمانها آنچه که از اهمیت خاصی برخوردار است، بحث «رقابت» است؛ زیرا تنها شرایط رقابتی در بازار و احترام به مشتری و سنجیدن نیازهای مشتری است که موجب شده است کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانها و بنگاههای کشورهای پیشرفته افزایش یافته و به عنوان عامل قدرت و سازندگی در استراتژی مدیران گنجانده شود.با توجه به مطالب عنوان شده در این تحقیق مشخص است که مدیران سازمانها، برای بکارگیری مفاهیم جدید مراکز خدمات داده، ابتدا می بایست بلوغ کافی در نیاز به این مفاهیم را کسب نمایند و پس از آن به بکارگیری آن بپردازند. علاوه بر آن کسب مهارتهای نگهداری رویه مند چنین مراکزی از اهمیت بالائی برخوردار است که کارشناسان می بایست خود را برای آن آماده نمایند.
فهرست مطالب
مقدمه | 1 | |
فصل اول:کاستن فاصله بین دولت وشهروند | 3 | |
1-1 | کاستن فاصله بین دولت و شهروند | 3 |
1-2 | معماری کلان دولت الکترونیک | 4 |
1-3 | نقش شبکه در ارتقاء سطح کارآیی دولت و شهروندان | 5 |
1-4 | شبکه ملی پر سرعت | 6 |
1-5 | تاثیر شبکه بر فعالیت های تجاری | 7 |
1-6 | تاثیر شبکه بر آموزش وسطح سلامت جامعه | 8 |
1-7 | دولت ها و شبکه پرسرعت | 12 |
1-8 | نمونه های واقعی از سیاست گذاری دولت ها | 12 |
1-9 | جهت گیری دولت ها به ایجاد دولت الکترونیک | 14 |
1-10 | تعاریف و فرضیات دولت الکترونیک | 16 |
1-11 | ارائه سرویس های شروند گرا | 17 |
1-12 | عوامل موفقیت دولت ها در پیاده سازی دولت الکترونیکی | 19 |
1-13 | اولویت ها در تحقق فاز دوم دولت الکترونیکی | 23 |
1-13-1 طراحی سازمانی | 24 | |
1-13-2 آموزش و مهارت | 24 | |
1-13-3 محرمانه بودن اطلاعات و امنیت | 25 | |
1-13-4 پورتال دولت | 25 | |
1-14 | سازمان های مجازی متصل به هم | 28 |
1-15 | مزایای خاصیت تلفیق فرآیندهای چند سازمان در یک سازمان مجازی | 29 |
1-16 | تاثیر شبکه بر معماری های قدیمی | 31 |
1-17 | چند ویژگی مهم در مدل جدید مدیریت مراکز کامپیوتینگ | 34 |
1-18 | محورهای مدیریت IT در سطح کلان در مدل قدیمی | 35 |
1-19 | مدیریت IT و ارتباط آن با مدیریت کار | 35 |
1-20 | جایگاه استاندارد در مدیریت جدید زیرساخت های IT | 44 |
1-21 | روش بررسی وضعیت موجود | 47 |
1-22 | ارتباط Sarbanes-Oxley با معماری کلان | 48 |
1-23 | مدل CMM | 49 |
1-24 | مدل ISO 15504 | 50 |
1-25 | مدل CoBIT | 51 |
1-26 | مدل های تعریف و تحلیل هدف | 52 |
فصل دوم:مقدمه ای بر ایجاد مراکز داده | 53 | |
2-1 | مرکز داده چیست؟ | 53 |
2-2 | تعاریف مختلف مرکز داده | 54 |
2-3 | مقدمه ای بر ایجاد مراکز داده | 56 |
2-4 | نیاز به مرکز داده و خواص قابل توجه آن از نظر فنی | 66 |
2-5 | انقلاب بعدی در IT چیست؟ | 68 |
2-6 | ساختار مراکز داده | 70 |
2-7 | درک پیچیدگی | 73 |
2-8 | Utility Computing پاسخ سئوال است | 74 |
2-9 | مجازی سازی گام اول است | 75 |
2-10 | ملاحضات فنی در طراحی مراکز داده | 76 |
2-11 | مدل فنی استاندارد مرکز داده | 80 |
2-12 | تصویر کلان از مرکز داده | 81 |
2-13 | طرح تجاری مرکز داده | 82 |
2-14 | آشنایی با مفاهیم جدید در حوزه مراکز داده | 85 |
2-14-1 Utility Computing یا On-Demand | 85 | |
2-15 | Organic ITو سیستم های خودگردان | 87 |
2-16 | مجازی سازی | 99 |
2-16-1 مجازی سازی روی سرویس دهنده ها | 106 | |
2-16-2 مجازی سازی از طریق کلاسترینگ برروی سرویس دهنده ها | 106 | |
2-16-2-1 کمی بیشتر درباره Grid | 108 | |
2 -16-3 مجازی سازی در منابع ذخیره سازی | 109 | |
2-16-3-1 مجازی سازی در سطح بلاک | 110 | |
2-16-3-2 مجازی سازی در سطح فایل | 110 | |
2-17 | مدل جدید کار برایSSP ها | 110 |
2-18 | مجازی سازی در سطح شبکه | 112 |
2-19 | مجازی سازی در سطح برنامه های کاربردی | 112 |
2-20 | مدیریت مرکز داده | 114 |
2-21 | خدمات وب | 117 |
2-22 | تفاوت RDMA با TOE | 117 |
2-23 | تاریخچه ی خدمات مبتنی بر وب | 119 |
2-24 | شرکت های برتر و فناوری مناسب | 123 |
فصل سوم : شرایط محیطی | 126 | |
شرایط محیطی | 126 | |
فصل چهارم : آشنایی عمیق تر با طراحی ومعماری مراکز داده | 131 | |
4-1 | مرکز داده به عنوان انباره ی داده | 131 |
4-2 | مرکز داده به عنوان LOB | 131 |
4-3 | مرکز داده به عنوان مرکز گواهی هویت | 132 |
4-4 | مراکز طلاعات در آمریکا | 132 |
4-5 | برون سپاری و مراکز داده | 134 |
4-6 | مشخصات یک Data Center | 135 |
4-6-1 در اختیار داشتن اتصالات مختلف به اینترنت از طریق ISP و ICPهای مختلف | 135 | |
4-6-2 وجود سیستم قدرت پشتیبان | 135 | |
4-6-3 وجود سرورهای متعدد | 135 | |
4-6-4 مشخصات فیزیکی | 136 | |
4-7 | نحوه در اختیار گرفتن یک سرور وب | 136 |
4-8 | معیارهای طراحی مراکز داده | 137 |
4-9 | ساختار و اجزاء | 138 |
4-9-1 لایه Aggregation | 139 | |
4-9-2 لایه Front- End | 139 | |
4-9-3 لایه برنامههای کاربردی Application | 140 | |
4-9-4 لایهBack-End | 140 | |
4-9-5 لایه ذخیره سازی Storage | 141 | |
4-9-6 لایه انتقال | 141 | |
4-10 | سرورها درData Center | 141 |
4-10-1 Intranet server farm | 142 | |
4-10-2 Internet server farm | 142 | |
4-10-3 Extranet server farm | 142 | |
4-11 | Data Center های توزیع شده | 142 |
4-12 | سرویسهای Data Center | 143 |
4-12- 1 سرویسهای زیرساخت | 143 | |
4-12- 1- 1 سرویسهای لایه 1 یا سرویسهای شهری | 143 | |
4-12- 1- 2 سرویس های لایه 2 | 144 | |
4-12- 1-3 سرویس های لایه 3 | 144 | |
4-12- 2 سرویس های هوشمند شبکهای | 144 | |
4-12- 3 سرویسهای Server Farm | 145 | |
4-12- 4 سوئیچینگ محتوا (Content Switching) | 145 | |
4 -12- 5 سرویس Caching | 145 | |
4 -12- 6 SSL Termination | 146 | |
4-12- 7 Content Transformation | 146 | |
4-12- 8 سرویس های ذخیره سازها | 146 | |
4-12- 9 سرویس های امنیتی | 147 | |
4-12- 10 لیست های کنترلی دسترسی (Access Control Lists (ACL)) | 147 | |
4-12- 11 Firewall ها | 147 | |
4-12- 12 سرویسهای مدیریتی | 148 | |
فصل پنجم : راه اندازی مرکز داده در ایران | 149 | |
5-1 | راه اندازی مرکز داده در ایران | 149 |
5-2 | ضرورت راهاندازی Data Center در ایران | 149 |
5-3 | مزایای راهاندازی Data Center در ایران | 149 |
5-4 | مزایای در اختیار داشتن Data Center در آینده | 152 |
5-5 | بررسی موانع مرکز داده ها در ایران | 153 |
5-5-1 موانع سخت افزاری | 153 | |
5-5-2 موانع نرم افزاری | 153 | |
5-6 | ضوابط صدور مجوز ایجاد مجتمع خدمات اینترنت به بخش خصوصی | 156 |
5-6-1 تعاریف | 156 | |
5-6-2 مقررات مربوط به واگذاری مجوز مجتمع اینترنتی | 155 | |
5-6-3 مدارک لازم جهت ایجاد مجتمع خدمات اینترنت به بخش خصوصی IDC | 156 | |
خلاصه ونتیجه گیری | 157 | |
فهرست منابع | 158 |
این فایل به صورت فایل ورد به خدمت شما عزیزان تقدیم میگردد.