نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در ارتقاء و توسعه گردشگری و اکوتوریسم


دانلود پایان‌نامه  نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در ارتقاء و توسعه گردشگری و اکوتوریسم
چکیده

جهانگردی پدیده ای است کهن که از دیرباز در جوامع انسانی وجود داشته و به تدریج با طی مراحل تاریخی مختلف به موضوعی اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده است . یکی ازاشکال مختلف گردشگری، اکوتوریسم یا گردشگری در کشورهای مختلف و سراسر دنیا به امر گردش در طبیعت و در ورای آن به لزوم حفظ محیط زیست بیش از هر زمان دیگری اذعان دارند.

کشورهای عضو اکو به دلیل داربودن شرایط ویژه جغرافیایی، اقلیمی، مناظر زیبا و بدیع طبیعی و هم چنین جاذبه های تاریخی، فرهنگی و مذهبی و …  بستر مناسبی جهت حضور گردشگران با علایق متفاوت است.

روش مطالعه در تحقیق حاضر تحلیلی – توصیفی می باشد که ویژگی های اقلیمی و زیست محیطی،راه های دسترسی، امکانات موجود در کشورهای اکو، منابع گردشگری و وضیعت بهره برداری آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین با مطالعه قابلیت ها و تنگناهای این کشورها به ارائه راهکارهایی جهت توسعه گردشگری این مناطق اکوتوریستی پرداخته است.

در بررسی های صورت گرفته مشخص گردید که عدم وجود زیرساخت ها و امکانات اولیه مناسب و فقدان مدیریت صحیح باعث گردیده تا این کشورها از تاثیرات اقتصادی و اجتماعی گردشگری بهره چندانی نبرد.

اما آنچه مسلم است این است که در صورت برنامه ریزی دقیق و مدیریت صحیح و اصولی، ایجاد تاسیسات زیربنایی مناسب، تسهیلات و امکانات اقامتی و تبلیغات بیشتر در زمینه اکوتوریسم کشورهای اکو، می توان آنها را به قطب گردشگری طبیعی در جهان تبدیل کرده وسالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود جذب نماید و با ایجاد حجم انبوهی از فرصت های شغلی منافع آن را به طور مستقیم متوجه اقشار مردم جهان سازد.

واژه های کلیدی: توسعه گردشگری، اکوتوریسم، کشورهای اکو،جهانگردی

  مقدمه

دنیای امروز به شکل گریزناپذیری تبدیل به دهکده ای جهانی با ارتباط گسترده و عمیق شده است.اطلاعات وفناوری استفاده از آن امروزه به شکل به عنوان یکی از کلیدهای اصلی در توسعه کشورها مخصوصا کشورهای جهان سوم مطرح گردیده است.

از سوی دیگر توریسم نیز به فراخور گذشت زمان امروزه به عنوان صنعتی درآمدزا و نجات دهنده برای کشورهای مختلف در آمده است.به شکلی که درآمدهای حاصل از آن در برخی کشورها چندین برابر درآمدهای سرشار نفتی کشورهای دیگر است.

لزوم توجه به توریسم و استفاده از فناوری های نوین در جهت گسترش آن و استفاده کردن از مزایای بیشمار اقتصادی آن برای کشورها تحقیق و تتبع پیرامون رابطه بین گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه توریسم را ضروری ساخته است.

در عصر حاضر دگرگونی ژرف تکنولوژیکی، مکانیسم‏ها و شرایط و در نتیجه بحث های تکنیکی و فنی به سوی پیچیدگی، تنوع و ظرافت بیشتری گرایش یافته است.

در این میان دگرگونی‏های اقتصادی مهم حاصله در برگیرنده شماری از روابط تولید پیچیده، فراگیر و روابط مبادلاتی می باشد که در امر جهانی شدن روندی رو به گسترش دارد بر این مبنا گردشگری نیز که در رویکردی خاص در هزاره سوم مورد توجه می باشد؛ تحولاتی را پذیرا شده که به فراگیر شدن آن منتهی گردیده است.

گردشگری در رابطه با بسترهای تکنولوژیکی بحث شده و بسترهای اقتصادی حاصل از جهانی شدن، اصلی مستحکم در سیاست های اقتصادی در هزاره سوم محسوب می شود.

تحولات حاصل از مباحث فوق در رابطه با گردشگری در دوسویه تاثیر گذاری از یک سو به شکل گیری گردشگری الکترونیکی منتهی گردیده و از دیگر سو شکل گیری گردشگری مجازی را سبب شده است و با رشد سریع تکنولوژی اطلاع رسانی در چارچوب نظام مبادله الکترونیکی و سرعت بخشیدن به امر بازاریابی و مسافرت، کاهش هزینه ها و دستیابی به بازارهای جدید را در زمینه گردشگری فراهم آورده است.

به عنوان مثال می توان به نقش اینترنت در زمینه ارتباطات گردشگری، اطلاع رسانی به گردشگران و آگاهی یافتن از وضعیت مقاصد گردشگری و از دیگر سو از وضعیت بازار گردشگری اشاره کرد. گردشگری الکترونیکی حاصل این هم تنیدگی و تغییرات حاصل از آن می باشد، براین مبنا می توان گردشگری الکترونیکی را به صورت زیر تعریف نمود:

« گردشگری الکترونیکی، بکار گیری تکنولوژی های جدید بخصوص تکنولوژیهای اطلاعات و ارتباطات ICT در دو بعد عرضه و تقاضای گردشگری می باشد که در آن علاوه برعرضه خدمات موردنیاز  گردشگران ،زمینه های بازاریابی ودورنمایی گردشگری مقاصد فراهم می باشد».

از این رو گردشگران برای آگاهی از مقاصد گردشگری و وضعیت آنها در بعد تقاضا از تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی استفاده نموده و در چارچوب انگیزه های خود به انتخاب مقاصد اقدام می نمایند.

در این میان آژانس های مسافرتی با استفاده از اینترنت در عرصه طرح های تخصصی گردشگری و در چارچوب شناخت زمان تعطیلات به همراه پاسخگویی به نیازهای گردشگران مبادرت به بازاریابی گردشگری در مقاصد مختلف نمودند.

بطور کلی استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و گسترش آن در زمینه عرضه و تقاضای گردشگری سبب آن شد که گردشگران قبل از سفر به ارزیابی و بررسی وضعیت مقاصد بپردازند و تجربه ای مجازی را در چارچوب دورنمایی گردشگر در ذهن خود شکل دهد. علاوه برآن این امر زمینه های دموکراتیک شدن امر انتخاب مقاصد را برای سفر فراهم آورده که بر بستری از لیبرالیسم حاصل از جهانی شدن تسهیل شده است.

 

فهرست مطالب

فصل 1-    کلیات تحقیق… 1

1-1-    مقدمه………….. 2

1-2-    بیان مسئله. 3

1-3-    اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 4

1-4-    چهار چوب نظری تحقیق.. 5

1-5-    اهداف تحقیق.. 6

1-6-    سوالات تحقیق.. 6

1-7-    فرضیات تحقیق.. 7

1-8-    تعاریف واژه ها 7

فصل 2-   روش شناسی تحقیق… 9

2-1-    گردشگری  10

2-2-    تاریخچه صنعت گردشگری.. 11

2-3-    از یک جهت انواع گردشگری را می توان به شکل زیر تقسیم بندی کرد: 12

2-4-    تعریف گردشگر و گردشگری.. 12

2-5-    اشکال عمده گردشگری.. 13

2-5-1-     گردشگری شهری.. 13

2-5-2-     گردشگری روستایی.. 13

2-5-3-     گردشگری قومی و عشایری.. 14

2-5-4-     گردشگری مذهبی و زیارتی.. 14

2-5-5-     گردشگری طبیعت گردی.. 14

2-5-6-      2 گردشگری درمانی.. 15

2-5-7-     گردشگری علمی و آموزشی.. 15

2-5-8-     گردشگری سیاسی.. 15

2-5-9-     گردشگری تاریخی- فرهنگی.. 15

2-5-10-   گردشگری تفریحی.. 16

2-5-11-   گردشگری تجاری و بازرگانی.. 16

2-5-12-   گردشگری ورزشی.. 17

2-6-    گردشگری ماجراجویانه. 17

2-6-1-      گردشگری برای دیدار بستگان.. 17

2-7-    اهمیت برنامه ریزی توسعه گردشگری.. 18

2-8-    روش های مطالعه گردشگری.. 19

2-9-    اجزای توسعه گردشگری.. 20

2-10-  پیوند جغرافیا با فعالیتهای توریستی : 21

2-11-  اثرات گردشگری.. 22

2-11-1-   اثرات مثبت گردشگری.. 22

2-11-2-   اثرات منفی گردشگری.. 23

2-12-  تعریف اکوتوریسم.. 25

2-13-  مفهوم اکوتوریسم: 28

2-14-  ویژگی های اکوتوریسم: 29

2-15-  تحلیل بازار اکوتوریسم: 31

2-16-  فرهنگ طبیعت گردی: 32

2-17-  ظرفیت پذیری و استفاده چند جانبه. 36

2-18-  اثرات اکوتوریسم.. 37

2-18-1-   اثرات مثبت اکوتوریسم.. 37

2-19-  اثرات منفی اکوتوریسم.. 37

2-20-  تعریف منطقه و انواع مناطق.. 37

2-21-  منطقه گرایی یا ناحیه گرایی.. 38

فصل 3-   روش شناسی تحقیق… 40

3-1-    روش پژوهش…. 41

3-2-    ابزار جمع آوری اطلاعات… 41

3-3-    موقعیت جغرافیایی استان تهران.. 42

3-4-    موقعیت جغرافیایی شهر تهران.. 43

3-5-    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات… 43

فصل 4-   نتیجه گیری و پیشنهادات… 44

4-1-    یافته های توصیفی مریوط به متغیرهای تحقیق.. 45

4-2-   یافته های مربوط به فرضیات تحقیق.. 66

فصل 5-   نتیجه گیری و پیشنهادات… 69

5-1-   نتیجه گیری.. 70

5-2-   پیشنهادات   71

5-3-    راهکارها و جمع بندی.. 72

 

این فایل ورد در 82 صفحه به خدمتتون ارائه میشود.

به همراه فایل اکسل و spss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *