هوشمند سازی ساختمانها


 

روش های طراحی و تولید صنعتی

کلیات
با توجه به  مطرح شدن جدی موضوع  صرفه جویی در  مصرف  انرژی  و بهینه سازی  مصرف  سوخت  و پایین آوردن هزینه های شارژ در  ساختمانها، استفاده  از  سیستم  مدیریت  هوشمند  سازی ساختمانها امری اجتناب ناپذیر انگاشته می شود.
با  بکارگیری سیستم  مدیریت هوشمند  سازی  ساختمان می توان  بازدهی امکانات و تسهیلات  کنونی  ساخنمان  را  افزایش  داده و  عملکرد  آنها را بهینه نمود و همچنین سطح خدمات را با   بکارگیری  پیشرفت ها  و فناوری  های  روز ارتقاء داد.
امروزه ساختمانها خود  گونه ای  از  تکنولوژی  هستند. آنها  خود  را  با تکنولوژی وفق میدهند و از آن بهره میگیرند. ساختمانها به عنوان یک سازه به محض اینکه توانایی کامپیوتر را در  اختیار بگیرند، هوشمند خواهند شد. نخستین بنای  هوشمند  از تکنولوژی  در جهت  مهیا ساختن محیطی امن و راحت و انرژی زا استفاده  کرد. ایده   یک  ساختمان  هوشمند، ارتباط  و  پیوستگی  میان   دسترسی، نوردهی، امنیت، نظارت،  مدیریت و ارتباط  راه  دور را پیش  رو  قرار  میدهد. عامل   یکپارچگی، این توانایی را به سیستمها میدهد تا بتوانند اطلاعات  را میان خود رد و بدل کنند. تبادل اطلاعات میان این سیستمها  باعث میشود که  خروجی  اطلاعات که همان نتیجه نهایی است، بدون ایجاد هر گونه اختلال، انجام شود.  از  سوی  دیگر  سیستمهای  خروجی  اطلاعات   و یا تصمیم گیرندههای نهایی، سیستمهایی هستند پاسخگو ،  که پاسخی  مناسب برای  اطلاعات ارسالی که از منابع گوناگون به سیستم وارد میشوند، مهیا میکنند. خروجیهای اطلاعات( output ) و سیستمهای تصمیم گیرنده ،  اصلیترین   و ضروریترین   مولفه   در  این   نوع  معماری که به  نام معماری پاسخگو شناخته میشود، هستند.

تاریخچه

در سال 1970، ورود کامپیوتر  و تکنولوژی  ارتباطات   راه دور ، زندگی  بشر  را   متحول   کرد. این تغییر و تحول حتی از نظریهای که خود، جلودار این تکنولوژی بود، پیشی گرفت.

از سال 1990، زندگی فردی و اجتماعی افراد، با ورود کامپیوتر و ارتباطات  راه   دور و  در  نتیجه بیمعنی شدن فاصله ها،   تغییرات   بسیاری   کرد .  فضاها    و  مکانهای   فیزیکی   و  تعاریفشان، درست همانند چهره انسان، در طول زمان دچار تغییر  شده اند. برای  مثال اتاقهای  ملاقات و  کنفرانس شکل مجازی به خود گرفته اند.چرا که بسیاری از عناصر و اجزاء فیزیکی آنها، جای خود را به کامپیوتر دادهاند.
این اتفاق درست همان چیزی است که میتوان نامش را وحدت میان تواناییهای کامپیوتر و دنیای فیزیکی ما دانست. در هم آمیختن دنیای فیزیکی ما با کامپیوتر این امکان را  فراهم  میآورد تا دنیای بدست  آمده  با ذهنی کامپیوتری بیاندیشد.
کامپیوتر این توانایی را  دارد  که   اطلاعات  را  دریافت  کند  (input) و آنها   را با   کامپیوترها و ماشینهای دیگر رد و بدل کند. همچنین  کامپیوتر  میتواند  به راحتی  کارهایی نظیر،  پویش   اطلاعات،   محاسبه، نتیجهگیری   (output)  را در مدت  زمان  کوتاهی  انجام  دهد. گویی کامپیوترها هم میتواند بیاندیشند، اما سریعتر از انسانها.

یک ساختمان هوشمند ساختمانی است  که   دارای  یک   زیر  بنای   ارتباطی  پیشرفته  است  و  کلیه  سیستمها     این    ساختمان    با    استفاده    از   امکانات  کامپیوتری  بصورت   مرکزی   مانیتور  و  کنترل   می شوند   و  ساکنین    این ساختمانها    ضمن   استفاده  از  خدمات     پیشرفته     ساختمان    هوشمند،   در  مصرف   انرژی صرفه   جویی    قابل  ملاحظه ای  کرده     یک  خانه   لوکس    را نیز تجربه می کنند.
هزینه های جاری یک ساختمان معمولا هزینه‌های سربار زیادی را برای انواع مشاغل و ساکنان ایجاد می‌کند، و همین موضوع می‌تواند در سود دهی نقش عمده‌ای را ایفا کند. بعلاوه، خیلی از سازمانها در دنیا به صرفه جویی در مصرف انرژی و هر چه بهتر کردن محیطهای کاری و زندگی خود روی آورده‌اند. صاحبان مشاغل مختلف به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی محیط زندگی و کم کردن هزینه های سرویس  و نگهداری  برای اینکه  بتوانند به  هدف  نهایی خود برسند از یک طرف، و از طرف دیگر احتیاج آنان به امنیت و در دسترس بودن اطلاعات در زمان حقیقی، روی آورده‌اند تا جایی که این تغییرات حتی در شرکتهای بسیار کوچک نیز بچشم می‌خورد.

این فایل پاورپوینت در 53 صفحه به خدمتتون ارائه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *