دانلود فایل ورد طراحی شهری – شهر سازی


مقدمه:طرح مسئله

در بین تمام رشته های طراحی،طراحی شهری بیشترین تاثیر را بر ماهیت شهرها و زندگی شهری دارد.

هر چه قدر هم الگوی پیشنهادی کاربری زمین که توسط برنامه ریزان شهری تجویز می شود،منطقی و

موجه و ساختمان ها و ماهیت منظر آن زیبا و مفید باشد،این ترکیب کلی سه بعدی فرم ها و فضاها است

که به یک شهر شخصیت می دهد.

طراحی شهری حاوی اقدامات هماهنگ و خودآگاهانه در طراحی شهرهای جدید و سکونتگاه های دیگر انسانی و یا طراحی مجدد شهرهای موجود و یا بخشهایی از آنها در پاسخگویی به نیازهای ساکنان است ورای آن طراحی شهری نشان دهندهء اقدامات ارادی در خلق تغییرات مثبت در جهان است،اعم از تغییرات کالبدی یا اجتماعی .

کار طراحی شهری نیاز به یک پایهء معرفتی معتبر دارد.شاید بهترین راه برای چنین پایه ای یک شکل تشریحی و توصیفی انتزاعی تئوری شکل شهر و نیروهایی است که آن را شکل می دهند.

امروز می توان بر اساس کلیهء تجربیاتی که به دست آورده ایم ، یک گونه شناسی مقدماتی از فعالیت های طراحی شهری ارئه دهیم ، تا ساختاری را برای حوزه فعالیت رشته به وجود آورد.

این گونه شناسی بر اساس منابع زیر به دست آمده است : (1) نظریه های وجود در رشته معماری ، معماری منظر و برنامه ریزی ، (2) تجزیه و تحلیل آنچه به عنوان پروژه های طراحی شهری شناخته شده است .

 

یک نکته

جورج اورول در مقاله ای با عنوان ((سیاست و زبان انگلیسی)) که در سال 1946 نوشته شده اظهار کرد ،که کلماتی مانند دموکراسی ، سوسیالیسزم ، آزادی ،وطن پرستی ، واقع بینی و عدالت دارای معانی گوناگونی هستند که ((نمی توانند با یکدیگر سازگار باشند)) .

اورول بر این باور است که کلماتی همچون ((رومانتیک ، پلاستیک ، ارزش ها ، انسان ، مرده ، سانتی مانتال ، طبیعی ، سر زندگی )) همه بی معنی اند. علاوه بر این کسانی هم که آنها را به کار می برند ، انتظار خاصی از این کلمات ندارند.در نتیجه منتقدان می توانند موضوعی را به بحث بگذارند بدون اینکه بدانند دیگری در مورد چه چیزی صحبت می کند و می توانند با یکدیگر موافقت و یا اگر نخواهند مخالفت کنند. اورول می توانسته همین نظرات در مورد رشته معماری داشته باشد. واژه هایی چون مقیاس انسانی ، اورگانیک ، پویا و زمینه نیز با ابهامی به همان اندازه توسط معماران به کار گرفته می شود . در حقیقت مبهم بودن کلمات و یا چند پهلو بودن آنها و بنابراین در کل بی معنی بودن آنها امتیازاتی برای سه زمینهء سیاست ، هنر و معماری به حساب میآید. زیرا امکان می دهد که بحث به راحتی جریان پیدا کند ، البته بدون هیچ گونه وضوح و صراحتی .

یک نکته مقدماتی دربارهءطراحی شهری

پنجاه سال از زمان پیدایش واژهء ((طراحی شهری)) و شاید سه دهه از کاربرد گستردهءآن می گذرد . ولی مشکل بتوان به ریشهء واقعی این واژه پی برد . طراحی شهری آن گونه که امروز می شناسیم در پاسخ به محدودیت های فلسفه ها و پارادایم های طراحی ، خردگرائی و تجربه گرایی جنبش نو در معماری و شهرسازی شکل گرفت. انتقادهایی که به معماران جنبش ، باغ شهرها و آنهایی که راه کارهای خردگرایانه را در طراحی شهری در قاره اروپا (و در سرتاسر دنیا) به کار می برند،صورت گرفت بسیاری از شهر سازان را از توجه به ویژگیهای کالبدی شهر و بسیاری از معماران را نیز از مباحثی که دارای ماهیت اجتماعی بود، بر حذر داشت.

در انتقادهایی که نسبت به نحوهء عمل طراحی شهری ، تحت لوای مدرنیزم صورت می گرفت ، سه نکته وجود دارد : (1) اول اینکه مدل هایی را که طراحان شهری از مردم ،رفتار انسانی و چگونگی تجربه کردن محیط توسط مردم به کار می بردند ، ساده انگارانه بود.(2) دوم ارتباط بین انسان – محیط به درستی شناخته نشده و بنابراین (3) پارادایم ها و نظریه هایی که بسیاری از پروژه های توسعهء شهری بزرگ بر اساس آنها قرار داشتند، برای هدف مورد نظر مناسب نبودند. در سال 1955 کلارنس استین اظهار داشت که طراحی شهری عبارت است از ((هنر مرتبط کردن ساختارها به یکدیگر و به بسترطبیعی به منظور تسهیل زندگی معاصر)).

این فایل ورد در 19 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *