دانلود مقاله خودآزاری یا مازوخیسم


خودآزاری یا مازوخیسم

بسیاری از ما گاهی دست به کارهایی می زنیم که برای جسم مضرند. مقاله ای که در پی می آید به دلایل آزار رسانی عمدی به خود، با روش هایی از قبیل بریدن، سوزاندن،چاقو زدن، خراشیدن و کبود کردن بدن یا کشیدن مو پرداخته است.

این عمل به ندرت نشانه ای از جنون یا اقدام به خودکشی بشمار می رود اما نشان می دهد که مشکلاتی وجود دارد که باید به آنها پرداخت.

چرا برخی افراد به خود آسیب می رسانند؟

خودآزاری اغلب در احساساتی عمیق مانند حس ناتوانی، نداشتن گزینه ای برای انتخاب یا حس گرفتار بودن ریشه دارد. این اختلال ممکن است از تجربیاتی ناخوشایند در گذشته و رویدادی آسیب زا مانند مورد حمله قرار گرفتن از سوی دیگران ناشی شود. رویدادهای زمان حاضر نیز می توانند احساسات قبلی مانند افسردگی را تقویت کنند؛ بویژه، وقتی که زندگی برای فرد بسیار استرس زاست یا بطور مداوم از سوی دیگران مورد انتقاد قرار می گیرد و حتی احساس می کند که منزوی شده و حامی یا پشتیبانی ندارد و کسی او را درک نمی کند.

روی آوردن به خودآزاری نه تنها نشانه وجود برخی مشکلات است بلکه از تلاش برای مقابله با این مشکلات حکایت می کند. اگرچه آسیب رساندن به خود راه مناسبی برای رویارویی با این مشکلات نیست اما شاید در زمینه های زیر مفید باشد:

  • متوجه ساختن دیگران نسبت به وجود یک مشکل
  • توجیه کردن احساس رنج و عذاب
  • بدست آوردن حس کنترل

این فایل ورد در 8 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *