دانلود کاربینی سیستم پردازش خودکار اطلاعات (داده های) گمرکی


توصیف فرآیند انجام کار
1. 1. تشریح جریان فرآیند کار:
2.
امروزه ادارات گمرک با مشکلات مهمی که ناشی از افزایش حجم کار، ثابت ماندن یا کاهش سطح منابع، انتظارات اقتصادی بالا و فشار تأمین درآمدهای دولتی، تسهیل تجارت، سیاست‌های تجاری، حمایت‌های اجتماعی و تأمین امنیت ملی است، مواجه هستند. به منظور مقابله با این فشارها، گمرکات سراسر جهان به‌دنبال بهره‌برداری از فناوری اطلاعات به‌عنوان ابزاری جهت افزایش تأثیر و کارآیی خود هستند. تحول در فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر بسزایی بر عملکرد گمرکات خواهد داشت، چه از لحاظ محدوده تجاری که گمرک در آن فعالیت می‌کند و چه از حیث مسئولیت‌های روزمره‌ای که انجام می‌دهد. نگرش‌های نوین تجاری و رقابت تنگاتنگ در عرصه تجارت، شرکت‌های تجاری بزرگ در سراسر جهان را برآن داشته است که سرمایه عظیمی را معطوف فناوری اطلاعات و راه‌حل‌های آن کنند. فن آوری اطلاعات با محوریت دانش و خردگرایی انسان و اندیشه هایش به منظور بهره برداری از اندیشه و سپردن امور تکراری و غیر اخلاق به ماشین و همچنین افزایش کارایی و آزادسازی مهارتهای انسانی، در دهه های اخیر مورد توجه خاصی قرار گرفته است. فناوری اطلاعات که حاصل تلاقی پردازش داده ها، ارتباطات و مخابرات می باشد، باعث مکانیزه شدن سیستم های ارتباطی و افزایش ظرفیت های انتقال داده، شده است و این امر موجبات افزایش سرعت وکیفیت تصمیم گیری و مدیریت کالا را فراهم ساخته است.دفتر فناوری اصلاعات و ارتباطات گمرک جمهوری اسلامی ایران، در راستای تحقق یکی از محورهای پنجگانه طرح جامع گمرک نوین، ارتقا و بروزآوری فن آوری های مورد استفاده در سازمان با توجه ویژه به فن آوری اطلاعات، با بهره گیری از سامانه های متمرکز اطلاعاتی در راستای ارتقا سطح عملکرد کسب و کار سازمان، امکان ارایه خدمات گمرکی بهینه، تعامل کارامد با سازمانهای همجوار و بین المللی گمرکی و صیانت شایسته از حقوق دولت، جامعه و ذینفعان کلیدی با توجه ویژه به توسعه بسترهای ارتباطی و امنیت اطلاعات معطوف داشته است.
در همین راستا به تشریح سامانه های متمرکز اطلاعاتی و نیز اقدامات انجام شده توسط این دفتر که منجر به بهبود اساسی در وضعیت زیرساختهای اطلاعاتی و امنیتی گمرکات کشور گردیده پرداخته می شود.
مراحلی که گمرکات باید برای مدرنیزه شدن در راستای آن حرکت کنند.
مرحله اول: ادارات گمرک به کنترل فیزیکی کالاهایی می‌پردازند که نیازمند سطح بالایی از آزمایش‌های فیزیکی و ارائه اسناد کاغذی است. در این قسمت جایی که می‌توان اتوماسیون را به کار گرفت، معمولاً فقط منحصر به پردازش اظهارنامه‌های گمرکی و ارزیابی حقوق و عوارض گمرکی است که غالباً پس از ورود کالا به وقوع می‌پیوندد و توجه محدودی به تحقق و بررسی و تحلیل مدیریت خطر به منظور تشخیص واردات و صادرات پرخطر و مظنون صورت می‌گیرد.
مرحله دوم: وصول و تحلیل اطلاعات، نخستین موضوع مورد توجه گمرک خواهد بود که این امر توأم با تصمیم‌گیری درباره ارزیابی حقوق و عوارض است که بر‌اساس یک مدیریت خطر بنا شده باشد.
برای دستیابی به این هدف به ساختارهای پیچیده‌ای از IT هم درون گمرک و هم در میان جامعه تجاری، نیاز است. بدین ترتیب می‌توان عملیات ترخیص را در حداقل زمان انجام داد و تعداد بازرسی‌های فیزیکی را به حداقل ممکن با تأیید سیستم‌های مدیریت خطر، کاهش داد.
مرحله سوم: در این مرحله نخستین موضوع مورد توجه، اطلاعات و سیستم حسابداری و پردازش‌هایی است که تمامی فعالیت‌های طرف تجاری (تجار) را شامل می‌شود. تمامی اطلاعات به شیوه الکترونیکی مبادله می‌شوند، تصمیم‌گیری در خصوص نحوه صادرات یا واردات کالا بر‌اساس ارزیابی خطر صورت می‌گیرد و گزارش پذیرش از سوی تجار به‌عنوان یک نکته کلیدی مورد توجه واقع می‌شود. در نتیجه تبادل اطلاعات و منابع گمرکی، بررسی فیزیکی محموله به محض ورود به ارزیابی و تحلیل پس از ترخیص، تغییر می‌یابد. در هر مرحله این مدل، به‌طور قابل توجهی از فناوری اطلاعات استفاده می‌شود.
آسیکودا (Automated System for Customs Data) به معنای سیستم پردازش خودکار اطلاعات (داده های) گمرکی است که در ایران با نام طرح نگار (نظام گمرکی اطلاعات رایانه ای) شناخته می شود. این سیستم از جمله سیستم های مدرن نظارتی و کنترلی گمرک های جهان به حساب می آید که در بهینه سازی عملیات ترخیص کالا در گمرک ، سیستم موفقی است.
گمرک جمهوری اسلامی ایران از ژوئن 1990 از طریق برقراری ارتباط با آنکتاد و سازمان جهانی گمرک، با ویژگی ها و توانایی های سیستم آسیکودا آشنا شد. از سال 1995 اقدامات محسوس و منسجم به منظور امکان سنجی و همچنین تدوین رهیافت های اجرایی جهت اعمال پروژه آسیکودا در ایران آغاز گردید.
این سیستم در سال 1377 در گمرک غرب تهران و در بخش واردات راه اندازی گردیده وسپس بخشهای صادرات ، ورود موقت ، خروج موقت ، مرجوعی و کارنه تیر بعنوان زیر برنامه های دیگر سیستم آسیکودا در این گمرک عملیاتی گردید.

3. 2. ماشین‌آلات و دستگاه‌ها و ابزارها:
4.
رویه تیر( TIR)

از جمله ماجولهای راه اندازی شده درگمرک غرب تهران برنامه TIR میباشد که عملیات تیر وترانزیت را تحت پوشش قرار می دهد .از قابلیتهای این برنامه می توان به موارد زیر اشاره نمود.
– پیگیری وتبادل سریع ودقیق اطلاعات مربوط به معتبر سازی وتسویه دفترچه تیر از طریق سیستم بین گمرکات کشور
– پیگیری ورود وخروج محموله تحت عملیات تیر بوسیله سیستم
– جمع آوری دفاتر ردیف مرزی
– ارائه گزارشهای آماری دقیق و به موقع به مراجع ذیصلاح
– ایجاد و ارسال پیغام SAFE TIR در حداقل زمان ممکن به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و سازمان IRU

 

 

 

این فایل ورد در 14 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *