دانلود فایل pdf ارائه نمونه مدیا سنتر برای طرح معماری – CCTV Headquarters


دانلود فایل pdf ارائه نمونه مدیا سنتر برای طرح معماری – CCTV Headquarters

دفتر مرکزی تلویزیون چین (China Central Television Headquarters)

دفتر مرکزی سی‌سی‌تی‌وی، (به انگلیسی: CCTV Headquarters) آسمان‌خراش ۴۴ طبقه به ارتفاع ۲۳۴ متر، با کاربری اداری است، که در شهر پکن، جمهوری خلق چین مستقر می‌باشد. پروژه ساخت این ساختمان در سال ۲۰۰۴ آغاز شد و در سال ۲۰۱۲ تکمیل و افتتاح گردید

رم کولهاس متولد سال ۱۹۴۴ رتردام هلند است. بین سالهای ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۶ در اندونزی مقیم بود و سپس به عنوان خبرنگار و فیلم نامه نویس در آمستردام ساکن شد. پس از آن به لندن رفت و به تحصیل معماری در مدرسه AA پرداخت. در سال ۱۹۷۲ با کسب بورس تحصیلی عازم ایالات متحده شد و در آنجا اقامت گزید. وی در آمریکا شیفته نیویورک شد و با چاپ کتاب “هذیان نیویورک ((Delirious New york)” در سال ۱۹۹۸ به زودی مشهور گشت. حدود بیست سال بعد کولهاس با کتاب “کوچک،متوسط،بزرگ،کلان (S.M.L.XL)” )نشان داد که ایده اصلی مدرنیسم با معماری و شهرسازی مدرن در تضاد است و برای حل مسائل امروز باید با توجه به واقعیت که وی آن را “رئالیسم نو” مینامد، روح اصلی مدرنیسم را احیاء کرد.

* کولهاس از معمارانی می باشد که در زمان پی ریزی تفکرات مکتب فولدینگ شروع به کار و فعالیت حرفه ای خود کرده است. شفافیت بصری، استفاده از سطوح شیشه ای بزرگ به کارگیری فرم های خالص از ویژگی های کارهای اولیه او (نظیر خانه دو دوست) می باشد که بیشتر تحت تاثیر آثار میس وندروهه بوده است.

* موضوعاتی که کولهاس با پیوستگی شایان توجه به آنها میپردازد، از یک واحد مسکونی تا شهر و کلانشهر توسعه مییابند. برای او معماری و شهر باهم عجین هستند. او معتقد است که بدون داشتن ایده ای از شهر، فعالیت در زمینه معماری یک تجربه ناکامل باقی میماند. بدین ترتیب وی با ارائه نظریات خود در باب شهرسازی، شهر آرمانی سه میلیون نفره، Plan Voision و شهر تابان لوکوربوزیه را که همگی بر اساس سیاست “تخریب از بن” طراحی شده اند رد میکند.

* کولهاس نه صرفا یک معمار بلکه مهمتر از آن یک نظریه پرداز نیز می باشد که کار خود را با باز تعریف مفاهیم مدرنیته شروع کرده است

دفتر مرکزی تلویزیون چین (China Central Television Headquarters) که بصورت مخفف CCTV نامیده میشود یک آسمانخراش 44 طبقه ، با ارتفاع 234 متر بوده که در پکن چین ساخته شده است.

این ساختمان  مساحتی بالغ بر ۵۵۳۰۰۰ متر مربع دارد که O.M.A (دفتر و تیم طراحی رم کولهاس) آن را طراحی نموده است.

این طرح  به شکلی نمادین (از نظر مقیاس شهری) به صورت دو برج طراحی شده است که در ارتفاع به یکدیگر می رسند و مکعبی را تکمیل می کنند که در نقطه شروع دو برج (طبقات پائینی) در سمتی دیگر ساخته اند. ساختمان اصلی در بر گیرنده استدیوهای پخش برنامه ماهواره ها و بخش اداری و … است، ارتفاع آن ۲۳۰ متر و مساحت آن ۴۰۵۰۰۰ متر مربع می باشد.

ساختمان دوم،115000 متر مربع مساحت ،مرکز فرهنگی تلویزیون چین است که شامل یک هتل ،یک تئاتر بزرگ عمومی و فضای نمایشگاهی است

نکته دوم در کار کولهاس به تصویر کشیدن فضا است ، بخش تهی که با شکل و فرم اثر، به نوعی قاب شده، را می توان نمایش فضا دانست که تا قبل از آن مرسوم نبوده است. کولهاس فضا را درست مانند حجم به نمایش گذاشته است، که سهم عمده این نمایش را می توان به .فرمهای ناپایدار و تغییر ماهیت داده در هر سمت داد.

شکل این آسمانخراش در واقع یک حلقه مانند متشکل از 6 قسمت افقی و عمودی است. با توجه به شکل غیر طبیعی ساختمان, ساخت آن با دشواری های زیادی همراه بود.

برای ساخت آن ابتدا دو ساختمان پایه را جداگانه ساخته و سپس با اتصال آن دو توسط قسمت مرکزی،آنها را به یک ساختمان تبدیل کردند ؛ برای اینکار اتصال دو ساختمان را در ساعات اولیه صبح انجام دادند تا دمای استیل هر دو ساختمان یکسان شده باشد.

مهندسان این سازه که اکثرا آلمانی بودند، هر روز تنها یک ساعت در آستانه سحر فرصت داشتند تا عملیات متصل کردن بازوهای این دو برج را انجام دهند. تنها در این ساعت از روز است که ساختمان سازه کمترین تاثیر را از تغییرات درجه هوا می گیرد. در ساعات دیگر شبانه روز، تغییرات ایجاد شده در سازه فلزی ساختمان و انبساط فلز در صورت گرمای خورشید، عملیات پیچیده متصل کردن بازوی برج ها را دشوار می کند.

بازوهای این برج های دوقلو به وسیله یک سایه بان که ۱۱ طبقه از این ساختمان را پوشش می دهد به هم متصل می شود.

دانلود با لینک مستقیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *