آشنایی با گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب


⚡️⚡️آشنایی با گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب
با توجه به اینکه توسعه کشور در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی،عمران و …بستگی به میزان آب قابل استفاده دارد، می‌توان صنعت آب در ایران را در زمره صنایع مادر به حساب آورد. دورۀ کارشناسی ارشد مدیریت منابع آب به منظور تربیت متخصصانی تدوین شده است که بتوانند در زمینه‌های شناخت منابع آب و کنترل و بهسازی کیفیت منابع آب اطلاعات لازم رابه دست آورند تا بتوانند در مراحل مختلف طراحی، نظارت و مدیریت پروژه‌های آب کار کنند.
این دوره کارشناسی ارشد خود شامل دو گرایش اصلی هیدرولوژی و مدیریت و برنامه­ ریزی منابع آب می­ باشد که دارای واحدهای اصلى مشترک بوده و در دروس اختیاری، دانشجو می­تواند در یکی از این دو گرایش اصلی واحدها را بگذراند و تخصص پیدا کند. لازم به ذکر است که این دوره کارشناسی ارشد، تنها مخصوص رشته مهندسی عمران نبوده و از میان مهندسین مکانیک(حرارت و سیالات) و کشاورزی(آبیاری) نیز دانشجو می­ پذیرد.
ارتباط این گرایش با سایر گرایش های کارشناسی ارشد
این دوره می­ تواند مکملی برای دوره­ های دیگر کارشناسی ارشد عمران باشد که مهمترین آنها آب و سازه‌های هیدرولیکی و سازه‌های دریایی است.

✅ تعداد واحدهاى گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب مانند سایر گرایش‌های کارشناسی ارشد عمران، در دوره پژوهش ­محور برابر 32 واحد است که شامل 24 واحد دروس تئوری و عملی، 2 واحد سمینار، و 6 واحد پایان­ نامه است. در دوره آموزش­ محور نیز به جای 6 واحد پایان‌نامه، 6 واحد درس اختیاری گذرانده خواهد شد و در درس سمینار بر روی یک موضوع خاص تحقیق می‌شود.

✅ دروس گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب شامل دروس اصلى آب های زیرزمینی پیشرفته، هیدرولوژی مهندسی پیشرفته و تحلیل و مدیریت سیستمهای منابع آب (1) به همراه یکی از دروس هیدروانفورماتیک و یا کاربرد RS و GIS در مهندسی عمران آب مى باشد،
همچنین برخی از دروس اختیاری این گرایش عبارتند از:
مبانی هیدرولیک دریا، تحلیل سیستم های منابع آب(2)، آبهای زیرزمینی، هیدرولیک پیشرفته، روش­های عددی در مهندسی آب، مهندسی رودخانه، روش اجزاء محدود، هیدرودینامیک، طراحی هیدرولیکی سازه­ ها، کنترل کیفیت منابع آب، اکتشاف و استخراج منابع آب، مهندسی سواحل، اثرات زیست محیطی توسعه منابع آب و …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *