دانلود پژوهش نابرابری شهادت زن و مرد


کار تحقیقی (1)

چکیده :

شهادت ، در لغت معنای مختلفی دارد از جمله کلمه شهادت در لغت از فعل ثلاثی مجرد شهد ، یشهد، شهوداً و شهاد گرفته شده است . گفته شده این کلمه اگر بدون حرف اضافه استعمال شود به معنای ادراک و حضور است و با حرف اضافه « علی » به معنای اخبار قاطع بوده و استعمال آن با حرف « باء » مانند « شهد عند الحاکم لفلان علی فلان بکذا » به معنای ادای شهادت یا قسم است . معنای اخیر مترادف جمله حلف بکذا ؛ « قسم خود به کذا » است .

شهادت در اصطلاح عبارت است از اخبار از وقوع امور محسوس به یکی از حواس ، اگر اخبار به حقی به ضرر خود و به نفع دیگری باشد آن را اقرار می گویند . گواهی گاهی به معنای تصدیق است که در این صورت با مفهوم شهادت فرق دارد . درفقه غالباً شرط می کنند که مشهود به باید از دیدنی ها ( مبصرات ) با شنیدنی ها ( مسموعات ) باشد . مانند عقد و ایقاع که شنیدنی است و قتل و دزدی که دیدنی است

در این تحقیق سعی شده است به تعریف شهادت – شرایط شهادت – کیفیت و کمیت شهادت در حقوق موضوعه – شهادت زن در نظریه رایج فقها – موارد قانونی و مفاد آن در مجلس شورای اسلامی و نظریه های شورای نگهبان – شرایط شهادت زن – احادیث و آیات در مورد شهادت زنان – اعتبار شهادت زنان در قوانین ایران و کنواسیون و مواردی از این دست پرداخته شود و در پایان نتیجه گیری شود .

مقدمه :

یکی از مسائل مطروحه در بحث شهادت ، نقش جنسیت در اعتبار شهادت است یعنی آیا زن یا مرد بودن تاثیری در شهادت دارد یا خیر ؟ در مقررات قانونی جمهوری اسلامی ایران تفاوتهایی در اعتبار شهادت زن نسبت به شهادت مرد وجود دارد که نگارده در این مقاله به نقد و بررسی آن مقررات و نیز معنای فقهی آن پرداخته است .

شهادت یکی از ادله اثبات دعوی است ، قانون مدنی در ماده 1258 دلائل اثبات دعوی را پنج چیز شمرده است که یکی از آنها شهادت است ، در امور کیفری و اثبات جرم نیز شهادت بعنوان یکی از ادله به شمار می رود در قانون مجازات اسلامی در بحث مربوط به هر یک از حدود و نیز قصاص نحوه اثبات آنها بوسیله شهادت بیان شده است . در مقررات مربوط به آئین دادرسی مدنی و کیفری نیز از شهادت بعنوان دلیل اثبات حق یا اثبات جرم یاد شده و ضوابط و ترتیبات مربوط به آن ذکر شده است .

شهادت در صورتی معتبر و در اثبات دعوی موثر است که شرایط لازم در شاهد و نوع ادای شهادت موجود باشد .

شرایطی که رعایت آن در مورد شاهد ضروری است  ، بعضی مربوط به میزان درک و شعور و قدرت تعقل و تشخیص شاهد است . مانند شرط بلوغ و عقل و برخی مربوط به اعتماد به شاهد و اطمینان از صحت گفتار او می باشد مانند شرط عدالت و مورد ثقه بودن . تعداد شهود نیز از جمله امور موثر در شهادت است و بسته به اهمیتی که موضوع مورد شهادت دارد .

 

عنوان مطلب

فهرست مطالب صفحه
چکیده

فهرست مطالب

الف

ب

مقدمه

 

1

 

فصل اول : شهادت شهود

مبحث اول – معنای لغوی و فقهی شهادت

مبحث دوم – شرایط شاهد و شرایط شهادت

مبحث سوم – کمیت شهادت

مبحث چهارم – کیفیت و کمیت گواهی یا شهادت در حقوق موضوعه

7

7

7

8

11

فصل دوم : شهادت زن در نظریه رایج فقها

گواهی زنان

13

16

فصل سوم : نصاب شهادت زنان در میان مذاهب اسلامی

مبحث اول – شهادت همسر

مبحث دوم = عدم شهود و جنسیت در شاهد

20

21

23

فصل چهارم : ارتباط شهادت و جنسیت

مبحث اول – مواردی که فقط شهادت مردان پذیرفته است

مبحث دوم – مواردی که شهادت مردان و زنان با همدیگر پذیرفته می شود

مبحث سوم – مواردی که شهادت زنان به تنهایی پذیرفته می شود

24

24

25

26

فصل پنجم : حکمت عدم برابر شهادت زن و مرد 28
فصل ششم : چگونگی شهادت زن در قوانین امروزه ایران

شهادت زنان مطابق با کنواسیون

نتیجه گیری

منابع

33

35

37

40

 

این فایل ورد در 40 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *