دانلود رایگان مقاله برج آتش نشانی (یانقین)


برج آتش نشانی (یانقین)

ایجاد اداره اطفائیه برای اولین بار در ایران ، همچون تاسیس اکثر تشکیلات و نهاد ها منتسب به شهر اولین ها ، تبریز بوده است. وجود برج تاریخی آتش نشانی (یانقین) در این شهر گواهی بر این مدعاست. از آنجا که ایجاد و احداث برج آتش نشانی اساس و شالوده تشکیلات آتش نشانی در جهان به شمار می رود. مبنی بر این تاسیس اولین اطفائیه در کشور را با توجه به وجود اولین برج آتش نشانی در آن به شهر تبریز نسبت می دهند.

احداث این برج به اواخر دوره قاجار برمی گردد ، که در آن زمان تبریز ولیعهد نشین بوده است. این برج با ارتفاع 23 متری در منتهی الیه غربی اداره مرکزی آتش نشانی و خدمات ایمنی شهداری تبریز واقع شده است و پلان و نقشه داخلی آن به شکل دایره می باشد و با راه پله ای حلزونی شکل می توان به اتاقک بالای آن راه یافت. این برج نماد و سمبول سازمان های آتش نشانی کشور شناخته می شود.

این برج دارای 8 نورگیر هلالی است که در آن دوران از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار بوده و بخش زیرین برج از چهار طاق تشکیل شده است ، که به منزله پایه برج محسوب شده و به قرنیز سنگی منتهی می شود.

به دلیل ارتفاع بلند برج در مقایسه با ساختمان ها و بنا های شهر و وسعت محدوده شهر در آن زمان این برج بر تمام نقاط شهر اشراف داشت ، حتی چراغی در بالای آن قرار داشت که در مواقع ضروری شهروندان به منظور جهت یابی از آن استفاده می کردند.

[download id=”80179″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *