دانلود مقاله کوکسیدیوز (بیماری انگلی طیور)


پیشگفتار
کوکسیدیوز مهمترین و متداولترین بیماری انگلی طیور است که می‌تواند موجب ایجاد خسارات اقتصادی عمده‌ای در مرغداریهای صنعتی گردد.

زیان ناشی از تلفات، کاهش میزان تولید- اشکالات ایجاد شده در میزان ضریب تبدیل غذائی، رشد و عملکرد گله در اشکال بالینی و تحت بالینی کوکسیدیوز از جمله این موارد بشمار می‌آیند.

در سالهای نخست پرورش تجاری طیور، وقوع فراوان کوکسیدیوز اغلب منجر به بروز مسائل حادی می‌گردید پس از آن تفکیک تمایز شکل بالینی کوکسیدیوز از موارد تحت بالینی آغاز شد بطور کلی این مسئله مورد قبول قرار گرفته که در مرغداریها اغلب اشکال تحت بالینی و یا سطح پائین آلودگی با کوکسیدیوز دیده می‌شود که فاقد اهمیت اقتصادی قابل توجه می‌باشند. با این حال پس از گذشت چند سال، به دنبال افزایش شواهد بدست آمده این نتایح مورد بازنگری قرار گرفته است. مطالعات دقیقی که توسط B raunius  (1980) و Voeten و همکاران (1988) در سطح فارم بعمل آمد حاکی از آن است که سطوح پایین آلودگی با کوکسیدیوز قادر است بر روی عوامل مؤثر بر تولید تأثیر زیانباری داشته باشد. (22) وسعت آسیب‌ها و ضایعات ناشی از این بیماری بستگی به زمان وقوع در دوره پرورش دارد، در صورتیکه جوجه‌ها در دروه بحرانی[1] یعنی هفته سوم، چهارم و پنجم مبتلا به بیماری شوند، در دروه پس از بیماری تا زمان کشتار در جوجه‌های گوشتی و زمان تولید در مرغان تخمگذار خسارت وارده به تولید دیگر قابل جبران نخواهد بود.

این بیماری از لحاظ اقتصادی ضررهای هنگفتی را در بردارد که در نوع خود بی‌‌نظیر است زیرا در جهان این بیماری سالیانه حدود 60 تا 120 میلیون دلار خسارت‌ مالی ایجاد می‌کند که این امر بخوبی گویای عمق فاجعه است علاوه بر این هزینه‌‌هایی که به طور سالانه در دنیا صرف خرید دارو، درمان و یا پیش‌گیری کوکسیدیوز می‌گردد، رقم اعجاب‌آور 150 میلیون دلاری می باشد (7)

در آمریکا به تنهائی سالانه 60 میلیون دلار صرف هزینه‌های داروئی مربوط به کوکسیدیوز می‌شود برای اینکه بتوانیم تصویر درستی از کل سرمایه‌ای که سالانه بواسطه  کوکسیدیوز بطور جبران ناپذیری در سطح جهان زایل می‌شود ارائه دهیم، در اینجا سود خالص چند شرکت چند ملیتی را که بر طبق گزارش مجله معتبر اقتصادی فورچون[2]در سال 1986 مقامهای اول تا ششم را از حیث درآمد سالانه از بین 500 شرکت چند ملیتی کسب کرده‌اند ذکر می‌کنیم

[1]  . Critical Period
[2]  . Fortune

فهرست مطالب مقاله درباره بیماری کوکسیدیوز به صورت زیر می باشد :
پیشگفتار
مقدمه
سیر تکاملی انگل کوکسیدیا
سبب شناسی
آیمریا آسرولینا
آیرمیا برونتی
آیمریا هاگانی
آیمریا ماگزیما
آیمریا مایتپس
آیمریا میواتی
آیمریا نکاتریکس
آیمریا پریکاکس
آیمریاتنلا
عوامل موثر بر شدت بیماری کوکسیدیوز
ایپدمیولوژی
تشخیص بیماری کوکسیدیوز
آزمایش میکروسکوپی
طبقه بندی ضایعات
طبقه بندی مدفوع
روش های مورد استفاده در تشخیص گونه ها
پیشگیری و کنترل بیماری کوکسیدیوز
درمان دارویی
خصوصیات مربوط به داروهای ضد کوکسیدیایی مصرفی
طیف فعالیت
مکانیسم عمل
اثرات متفاوت داروها بر روی پرندگان
برنامه های مختلف دارویی
برنامه های به کار رفته در جوجه های گوشتی
روش استفاده دائم از یک دارو
برنامه های بکار گرفته شده در مرغان مادر و تخمگذار
استفاده از برخی واکسن ها
مقاومت در برابر کوکسیاداستات ها
استفاده از مواد ضد عفونی کننده در کنترل بیماری کوکسیدیوز
ایمنی شناسی بیماری کوکسیدیوز
واکسیناسیون
منابع

 

این فایل ورد در 49 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *