دانلود طراحی پارک و فضای سبز شهری


فضای سبز

اصطلاح فضای سبز، به وسیله برخی از دست اندرکاران برای مفهوم پوشش گیاهی شهرها به کار گرفته شده است. گاری مول (G.Moll, 1991) اصطلاح فضای سبز را برای پوشش سبز شهرها به کار می گیرد. پدر پارکداری ایران فضای سبز را به منطقه ای پوشیده از گیاه در داخل و اطراف شهرها می گوید که بیشتر دارای دو کارکرد مهم برای شهرها می باشند تعدیل دما و تلطیف هوا و زیبا آفرینی.

تقسیم بندی فضای سبز شهری

فضای سبز: پارکهای شهری، کمربندهای سبز، باغات، گردشگاهها، پارک های جنگلی، باغ های گیاهشناسی

پارکهای شهری: پارک در مقیاس واحد همسایگی، پارک در مقیاس محله، پارک در مقیاس ناحیه، پارک در مقیاس منطقه، پارک در مقیاس حوزه، پارک در مقایس شهر، پارک خطی

تعاریف متعددی برای فضای سبز شهری ارائه شده

  آن بخش از فضای سبز که در محدوده شهر طراحی و بناشده، فضای سبز شهری نامیده می شود.

  بخشی از سیما شهر که از انواع گیاهان تشکیل یافته است.

  فضای نسبتاً بزرگی، متشکل از گیاهان با ساختی جنگلی و برخوردار از بازدهی زیست محیطی و ا کولوژیک معین و در خور شرایط زیست محیطی حاکم بر شهر

  بخشی از مناطقی که دارای گیاهان یا هر گونه سبزینگی اعم از درختان، درختچه ها، گل ها و چمن ها است.

  اراضی اماکن مسکونی، تجاری و صنعتی، محل های کسب و پیشه و خدماتی است که دارای پوشش گیاهی چند ساله، دوساله، اعم از درخت، درختچه، نهال و گیاهان پوششی (گل، بوته و چمن) است و به منظور استفاد های سودمندانه یا زیبایی طبیعی و تلطیف هوا در محدوده و حریم شهر احداث شده است یا بطور طبیعی بوجود آمده باشد.

با توجه به تعاریف بررسی شده می توان دو بخش را برای فضای سبز در نظر گرفت اول مجموعه ای از پوشش سبزینه ای شامل درختان، درختچه ها، گلها، بوته ها و چمن که مفهوم فضای سبز را از نظر فیزیونومی و شکل ظاهری القاء می کند. دوم: بر آوردن انتظارت و وظایفی شامل بهبود کیفیت زیست محیطی  انسان، تأمین زیبایی و سایر نیازهای اکولوژیک که به عنوان هدف و وظیف در احداث فضای سبز مستتر می باشد.

در جامعترین تعریف برای فضای سبز شهری را اینچنین می توان تعریف کرد:

فضای سبز شهری بخشی از فضاهای باز شهری است که در عرصه های طبیعی یا مصنوعی آن تحت استقرار درختان، درختچه ها، گل ها، چمن ها و سایر گیاهانی است که براساس نظارت و مدیریت انسان با در نظر گرفتن ضوابط، قوانین و تخصصهای مرتبط با آن برای بهبود شرایط زیستی، زیستگاهی و رفاهی شهروندان و مراکز جمعیتی غیر روستایی، حفظ، نگهداری یا بنا می شوند.

اهمیت فضای سبز

فضای سبز با خواص چند جانبه ای که دارد نقش فوق العاده در زندگی بشر دارد. خواص چند جانبه آن از تولید اکسیژن و ازت گرفته تا خاصیت گشندگی موجودات مضر با تولید فیتونسید، از جذب انواع ذرات معلق مضر و مواد آلوده کننده هوا گرفته تا خاصیت تعدیل کنندگی شرایط محیطی از برقراری توازن اکولوژیک در محیط گرفته تا خاصیت جذب صدای ناهنجار، از ایجاد محیط امنیت و آسایش تفریح و تفرج گرفته تا مرکز تجمع انسانها و.. در واقع زمینه تنوع را در ذهن تداعی می کند. از طرفی پایه تکامل حیات، نظم ناشی از آنست و فضای سبز که جزئی از مجموعه حیات است، طبعاً از نظر برخوردار و در کنار تنوع و نظم، قطعاً زیبایی را به همراه نخواهد داشت و همین طور در کنار زیبایی کمال را.

ضرورت فضای سبز

مهمترین اثرات فضای سبز در شهرها، کارکردهای زیست محیطی آنها است که ایجاد تعادل بخشی در متابولیسم شهر از یک سو و بالا بردن سطح زیبایی از سوی دیگر، سبب افزایش کیفیت زیستی شهرها می شوند. با توجه به اینکه گسترش از یک سو ارتباط ارگانیک با تکنولوژی و از سوی دیگر با آلودگی دارد (و گریزی از آن نیست). برای تداوم آن باید کلیه عوامل لازم به کار گرفته شوند. مؤلفه های اثرات گسترش در شهرها، به طور گوناگونی نظام زیستی شهرها را می توانند مختل کنند. فضای سبز مناسب در شهرها یکی از عوامل مؤثر در کاهش این اثرات بوده و به ویژه در رابط با گرد و غبار، آلودگیهای شیمیایی، هوا، فضای سبز شبه جنگلی ریه های تنفس شهرها به شمار می‌روند. مهمترین اثرات فضای سبز در شهرها تعدیل دما، افزایش رطوبت نسبی، تلطیف هوا و جذب گرد و غبار است. سایر اثرات فضای سبز  در شهرها نقش نسبی دارند ولی مجموعه اثرات فضای سبز حضور آنها را در شهرها اجتناب ناپذیر می کند به طوری که بدون وجود آن ممکن نیست شهرها پایدار باقی بمانند. مجموعه اثرات فضای سبز را می‌توان به طور خلاصه به قرار زیر مجموعه بندی کرد.

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) + به همراه نمونه نقشه طراجی پارک
تعداد صفحات: 91
حجم: 7.76 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *